شناسهٔ خبر: 34208178 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سالانه ۳۰ بیمار مبتلا به صرع در شیراز جراحی و مداوا می‌شوند

شیراز - ایرنا- استان فارس با جمعیت بیش از ۴ میلیون نفری حدود ۴۵ هزار بیمار مبتلا به صرع دارد ، این بیماران با بهره‌گیری از خدمات درمانی و جراحی در بیمارستان نمازی شیراز احتمال بهبودی دارند ، دراین زمینه رقابت تنگاتنگی بین متخصصان در شیراز با مراکز درمانی امریکا وجود دارد و فاصله جراحی‌های بیشتر در آمریکا سالانه ۱۰ جراحی است.

صاحب‌خبر -

جراح مغز و اعصاب بیمارستان نمازی شیراز روز شنبه در حاشیه اعمال جراحی صرع برای نوزاد هشت ماهه در این بیمارستان موفقیت پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در درمان نوزاد مبتلا به صرع را تشریح کرد و گفت: از ۱۰ سال گذشته تا کنون در بیمارستان نمازی شیراز جراحی صرع انجام می‌شود که این نوزاد به عنوان دویست و هفتاد و پنجمین بیمار مبتلا به صرع مورد جراحی صرع قرار گرفت.

دکتر محمدصادق مسعودی، انجام این نمونه از جراحی‌های موفقیت آمیز در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را مهم توصیف کرد و افزود: افتخار داریم نوع درمان و تشخیص بیماری صرع در بیمارستان نمازی، مطابق با تمام استاندارهای علمی دنیا با کمترین هزینه در حال انجام است.

وی ادامه داد: در تازه‌ترین مورد، اعضای تیم بخش تشنج بیمارستان نمازی موفق به انجام این جراحی درمان برای یک نوزاد هشت ماهه شدند.

این جراح مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه هم اینک با فعالیت تیم فوق تخصصی صرع در بیمارستان نمازی قادر هستیم تعداد جراحی بیمار صرع مقاوم به دارو در سال را افزایش دهیم، گفت: با توجه به اینکه درمان و جراحی برخی از این بیماری مانند دیگر درمان‌ها یک اقدام عام المنفعه است و تأمین قطعه الکترونیکی آن برای مجموعه وزارت بهداشت هزینه بر است، حمایت نیکوکاران موجب می‌شود بتوانیم تعداد بیشتری از مبتلایان به این بیماری را درمان کنیم.

دکتر مسعودی با اشاره به فعالیت فوق تخصصی بخش تشنج بیمارستان نمازی گفت: چنانچه تمام تجهیزات این جراحی فراهم باشد، می‌توانیم بدون هیچ وقفه زمانی بیماران را جراحی کنیم.

وجود ۴۵ هزار بیمار صرع در فارس

دکتر علی اکبر اسدی پویا رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی هم گفت: حدود ۸۰۰ هزار نفر در ایران و ۴۵ هزار در استان فارس مبتلا به صرع هستند که چنانچه درمان نشوند، خطر بروز عوارض شدید و حتی خطر مرگ برای آنان وجود دارد.

این عضو ایرانی انجمن جهانی صرع با بیان اینکه بر اساس آمارها پیش بینی می‌شود ۱۵ هزار بیمار مبتلا به صرع در فارس مبتلا به نوع مقاوم به دارو باشند، تاکید کرد: ضرورت دارد این افراد با تشخیص به موقع جراحی شوند تا بیماری آنان پرخطر نشود.

احتمال درمان ۷۰ درصدی بیماری صرع در بیمارستان نمازی

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد یکی از مهمترین و مؤثرترین اقدامات برای این نوع بیماران، جراحی صرع است که ۷۰ درصد احتمال درمان وجود دارد.

اختلاف ۱۰ جراحی صرع در شیراز و آمریکا

این پزشک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه آمارهای جراحی صرع بیمارستان نمازی قابل مقایسه با مراکز درمانی آمریکا است، ادامه داد: تیم بخش تشنج این بیمارستان با وجود تمام مشکلات قادر هستند سالانه ۳۰ جراحی را انجام دهند و در مراکز بزرگ درمانی آمریکا سالانه ۴۰ مورد جراحی گزارش می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته از چین، عراق و کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس برای درمان صرع به این بخش بیمارستان نمازی شیراز مراجعه داشتند.

عضو هیأت علمی و پزشک فوق تخصص صرع همچنین، به سابقه فعالیت بخش تشنج بیمارستان نمازی شیراز اشاره کرد و گفت: از ۱۱ سال گذشته تا کنون، این بخش با برخورداری از قسمت‌های مختلف جراحی صرع و بخش‌های جراحی داخلی مغز و اعصاب و روان به عنوان تنها مرکز فوق تخصصی جنوب کشور شناخته شده که مطابق با استاندارهای دنیا جراحی‌های موفقیت آمیزی در این مرکز انجام می‌شود.

دکتر اسدی پویا افزود: حدود ۲۰ درصد بیماران مبتلا به بیماری صرع، مقاوم به دارو هستند.

وی بیان کرد: بیشتر این بیماران اقشار آسیب‌پذیر هستند که اغلب شغل ندارند و برای تأمین مسائل آنان نیازمند حمایت نیکوکاران عرصه سلامت هستند.

در بیماری صرع تعدادی از سلول‌های مغزی به صورت افسار گسیخته فعالیت می‌کنند و باعث حرکات غیر طبیعی در بدن می‌شوند. صرع از یک نوع اختلال در کار مغز که مشخصه آن حملات صرعی ناگهانی و تکرارشونده‌، حملاتی کوتاه‌مدت از رفتار غیرطبیعی و نامناسب است تعریف می‌شود.

تغییر در وضعیت هوشیاری‌، یا حرکات غیرطبیعی‌. از نشانه‌های صرع است که با تشنج همراه می‌گردد.

۶۱۱۳

نظر شما