زهرا بهروز آذر روز شنبه در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در نشستی به موضوع سیاستگذاری و کارآفرینی داده محور پرداخت افزود: کار آفرینی یک فرآیندی دارد، این فرآیند از فرصت شروع شده و وارد مرحله ایده و نوشتن مدل کسب و کار میشود و بعد امکان سنجی طرح کسب و کار و سپس دریافت مجوزهای لازم میشود.
وی اظهار داشت: در این فرآیند ۵ مرحله اصلی داریم، مرحله نخست استارتاپ و کسب و کارهای نوپا است، مرحله دوم رشد سریع و کسب و کار، مرحله بعدی گسترش کسب و کار و نوآوری در کسب و کار و مرگ و کسب و کار است، اگر یک کسب و کار نتواند در مراحل رشد، نوآوری داشته باشد، به مرگ کسب و کار خود نزدیک شده است.
بهروز آذر با بیان اینکه در هرکدام از این مراحل یک کسب و کار با استفاده از داده میتواند پیش رود افزود: هرگونه ایده کسب و کار فناورانه با فرصت شروع میشود، فرصت مجموعه شرایطی دارد، فرصت بر اساس نیاز برای یک خدمت، پاسخی برای یک مساله، خواستهای برای یک نیاز ایجاد میشود، هرکدام از این موارد یک فرصت هستند.
وی بیان داشت: برای هر کدام از این موارد اگر بتوانیم یک پاسخ ایجاد کنیم و یک حرکت فناورانه داشته باشیم، میتواند تبدیل به یک فرصت شود، مهمترین ویژگی فرصت این است که با محدودیت مواجه است، فرصت محدود است، در کارآفرینی یک کلمه اهمیت دارد و آن کارآفرینی هوشیارانه است، یعنی هوشیاری نسبت به روندها و تغییرات است.
بهروز آذر افزود: یکی از منابع و ابزارهای مهم در فرصت، جمعیت ساختار، رشد و توزیع جمعیتی که در کشور و شهر زندگی میکنند به نسبت جنسیت و غیره است.
وی ادامه داد: یکی از منابعی که برای تولید فرصت مهم است، پیگیری جریان اخبار است، مثلاً در شهر تهران در حال حاضر سیاستها به سمتی میرود که پیاده محوری، جایگزین خودرو محوری میشود، افراد می توانند بر اساس این سیاست یک ایده خلق کنند و کسب و کار راه بیندازند.
رییس مرکز آمار و رصد شهری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: اکنون در تهران ۸ میلیون نفر جمعیت داریم که ۵۰ درصد این جمعیت را زنان تشکیل میدهند اما باید بدانیم که پراکندگی این جمعیت چگونه است، پرجمعیتترین مناطق تهران مناطق ۴،۵ و ۲ است و کم تراکمترین مناطق ۲۱،۲۲ و ۹ است.
وی یادآور شد: برای کسب و کار فقط داده جمعیت کافی نیست، بلکه باید لایههای مختلف از دادهها از جمله سلیقه، جنسیت و جوانی و پیری را مد نظر قرار دهیم.
وی اظهارداشت: ما باید در سیاستگذاری نیز از این شیوه استفاده کنیم، در سطح کشور هم اتفاق افتاده که افراد سلیقهای رفتار میکنند اما برای اینکه این ایدهها بتوانند مفید واقع شوند باید بر اساس داده تصمیمگیری کنیم.
جنس کسب و کارها تغییر کرده است
رییس مرکز آمار و رصد شهری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: الان با توسعه تکنولوژی و اتفاقاتی که در الگوی رفتاری افراد افتاده است به مراتب جنس کسب و کارها سختتر شده و ما باید از دادههایی که پویا هستند استفاده کنیم.
وی گفت: یکی دیگر از ویژگی داده این است که مشتری از ما چه میخواهد، آن چیزی که مشتری از ما میخواهد فقط یک محصول نیست، بلکه دوست دارد به آن توجه شود و دادهها به ما میگوید که چطور نسبت به مشتری بیتفاوت نباشیم، آنچیزی که امروز مشتری ما را خوشحال میکند ممکن است که فردا نتواند خوشحال کند، امروز باید به این دادهها دسترسی داشته باشیم.
بهروز آذر با بیان اینکه داده به ما دروغ نمیگوید ادامه داد: در دو سال گذشته شهرداری تهران با شعار اینکه تهران شهری برای من است، بخشی از دادهها را در اختیار شهروندان قرار داده که در سایت دادهنما شهرداری قابل دسترسی است.
وی افزود: در این دادهنما اکثر دادهها را که مورد نیاز مردم است آماده و در اختیار مردم قرار داده است و شهروندان میتوانند اطلاعات سطح شهر، منطقه و محله را کسب کنند و همه این آمار و اطلاعات برای اولین بار در ایران از طریق این سایت قابل استفاده است.
وی اظهار داشت: یکی از کارهایی که در شهرداری تهران برای بهبود کسب و کار و دسترسی افراد انجام شده، بحث دریافت نسخه تستی Apl در کمتر از ۶۰ ثانیه است، اطلاعات آمارنامههای شهر تهران را در ۳۳ سال گذشته از کتابخانه بیرون آورده و در اختیار مردم قرار دادهایم.
بهروز آذر گفت: در نهایت شفافیت و شهر هوشمند نیز از دیگر خدمات شهرداری است که ارایه شده است، افراد میتوانند با مشاهده این سایت و این بخش از نحوه فعالیت شهر تهران استفاده کنند.
بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ، بزرگترین نمایشگاه فناورانه کشور روز پنجشنبه، ۲۷ تیرماه با حضور وزیران ارتباطات ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه با شعار «آینده بهتر» در نمایشگاه بینالمللی تهران گشایش یافت.
این نمایشگاه که با شعار «آینده بهتر» آغاز به کار کرده است بخشهایی مانند الکام استارز، الکام تایکز، الکام ترندز و الکام گیمز را در خود جای داده و بخشی نیز ویژه توانیابها دارد.
برای مهمانان خارجی و داخلی بخشی به عنوان سفرهای الکامپی (الکامپ تور) طراحی شده تا علاقهمندان بتوانند با ثبتنام در این تورها، از نمایشگاه به شکل ویژه بازدید کنند.
همچنین با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تاجران و سرمایهگذاران خارجی که قصد بازدید یا حضور در نمایشگاه دارند تسهیلاتی در نظر گرفته شده تا حضورشان در کشور بدون مشکل انجام شود.
نمایشگاه الکامپ تا یکشنبه، ۳۰ تیر در محل نمایشگاه بینالمللی تهران دایر است و در انتهای این نمایشگاه به کارآفرین برتر، توانیاب برتر، برترین شرکتی که در حوزه مسئولیت اجتماعی فعالیت کرده و بهترین غرفه جوایزی تعلق خواهد گرفت.
نظر شما