شناسهٔ خبر: 34207295 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

واکنش ها در ایران و جهان به توقیف نفتکش انگلیسی

وزیر امورخارجه ایران توقیف نفتکش انگلیسی را کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی کشتیرانی برشمرد و خطاب به لندن تاکید کرد که این کشور باید دست از شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا بردارد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی فردا: واکنش ها در ایران و جهان به توقیف نفتکش انگلیسی: 

ظریف: توقیف نفتکش انگلیس مطابق با قوانین بین‌المللی است

وزیر امورخارجه ایران توقیف نفتکش انگلیسی را کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی کشتیرانی برشمرد و خطاب به لندن تاکید کرد که این کشور باید دست از شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا بردارد.

خبرگزاری ایسنا: محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در پیامی توئیتری با اشاره به توقیف یک نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس نوشت: برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است.

وی ادامه داد: همان‌طور که در نیویورک گفتم، این ایران است که امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تامین می‌کند.

ظریف همچنین خاطر نشان کرد: انگلیس باید شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا را متوقف کند.

نیروهای انگلیسی بیش از دو هفته پیش در جبل‌الطارق یک نفتکش حامل نفت ایران را با این ادعا که به مقصد سوریه در حرکت بوده توقیف کردند و تاکنون نیز مبادرت به آزای آن نکرده‌اند.

مقامات ایران این اقدام انگلیس را غیرقانونی و مصداق دزدی دریایی دانسته‌اند و وزارت امورخارجه کشورمان نیز در واکنش سفیر انگلیس در تهران را فراخواند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که عصر روز جمعه، ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت که نفتکش انگلیسی استینا ایمپرو به علت عدم رعایت قوانین بین‌المللی در انتخاب مسیر ورود به تنگه هرمز و به خطر انداختن امنیت تردد کشتیرانی و همچنین برخی تخلفات دیگر با درخواست این سازمان به سمت آب‌های ایران هدایت شده است.

این مقام مطلع خاطر نشان کرد: این کشتی علاوه‌براین، با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.

علاوه‌براین، حشمت‌الله فلاحت پیشه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که انگلیسی‌ها در دام آمریکا افتاده‌اند، گفت:‌ اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی از ادله حقوقی لازم برخوردار است که می‌تواند رفتارش را در محاکم حقوقی بین‌المللی اثبات کند.

 


واکنش فرانسه به توقیف نفت‌کش انگلیسی

وزارت امور خارجه فرانسه توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران را محکوم کرد و آن را اقدامی در راستای آسیب به تنش‌زدایی منطقه توصیف کرد.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه فرانسه روز شنبه ضمن ابراز نگرانی درباره توقیف نفت‌کش انگلیسی در تنگه هرمز[ توسط ایران] گفت که چنین اقدامی به تلاش‌ها در راستای تنش‌زدایی در منطقه آسیب وارد می‌کند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای دراین باره گفت: ما با نگرانی زیادی از توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط نیروهای ایرانی باخبر شده‌ایم. ما این[اقدام] را به شدت محکوم کرده و همبستگی کامل‌مان را با انگلیس اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، این واکنش‌ها به توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران در حالی مطرح می‌شود که متحدان اروپایی فرانسه در زمان توقیف غیرقانونی کشتی حامل سوخت ایرانی گریس 1 توسط انگلیس، سکوت اختیار کردند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می‌افزاید : نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

پیام توقیف نفتکش انگلیسی/ دفاع از منافع ملی برای ما تکلیف دینی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چنانچه تحریم‌کنندگان ایران تحریم‌ها را برندارند به زودی روزی خواهد رسید که یک بشکه نفت هم به آمریکا و اروپا صادر نخواهد شد.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به تلاش آمریکا برای بر هم زدن امنیت خلیج فارس گفت:وقتی آمریکا از برجام خارج شد و به کشورهای مختلف اعلام کرد تا از ایران نفت نخرند، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که ما هر مقدار که بخواهیم نفت می‌فروشیم و با بیان این نکته موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال بازگشت تحریم‌ها اعلام کردند.

وی ادامه داد: آقای روحانی هم چندین بار در انظار عمومی و حتی در نشست‌های بین‌المللی اشاره کردند که اگر روزی ایران نتواند نفت خودش را صادر کند نفت هیچ کشوری از این منطقه صادر نخواهد شد.البته جمهوری اسلامی ایران تا این لحظه اقدام به بستن تنگه برای صدور نفت به کشورهای هدف از جمله آمریکا و انگلیس نکرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ پس از آنکه هوافضای سپاه پهپاد سری آمریکا را مورد هدف قرار داد آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند تا دست به عملیات متقابل بزنند و چون نتوانستند انگلیسی‌ها را به دزدی دریایی و توقیف کشتی ایرانی ترغیب کردند.انگلیسی‌ها هم که امروز در حضیض ذلت و حقارت به سر می‌برند برای اینکه روابط‌شان را با آمریکا و ترامپ حفظ کنند تن به این ذلت دادند و ژاندارم آمریکا در منطقه جبل‌الطارق شدند.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی انگلیس کشتی نفتکش ایرانی که یک محموله صد در صد قانونی را حمل میکرد، توقیف کرد. دیپلمات‌های ما خیلی تلاش کردند قبل از اینکه ایران دست به اقدام متقابل بزند کشتی‌ آزاد شود. اما این امر محقق نشد و فرزندان نیروی دریایی سپاه به درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی و پس از اولتیماتوم رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دزدی دریایی انگلیس در قبال نفتکش ایرانی تلافی خواهد شد، روز گذشته اقدام به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز کردند.

وی افزود: نفتکش انگلیسی به دلیل تخطی از اصول کشتیرانی و تخلفات دریانوردی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شد و همچنان با حکم دستگاه قضایی در توقیف است. این یک پیام روشنی به همه است که ملت ایران با هیچ کسی در هیچ عرصه‌ای تعارف ندارد و هیچ کسی نمی‌تواند به ملت ایران جسارتی کند و حریم او را زیر سؤال ببرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ هر کس تعرضی به خاک و منافع ما داشته باشد حکم دین ماست که دست به مقابله به مثل بزنیم و این نشاندهنده عزم و اراده و قدرت و توانایی ملت ایران و نیروی دریایی سپاه، ارتش ما در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان است.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: توقیف نفتکش انگلیسی این پیام روشن را به همراه داشت که اگر بعد از این کوچکترین تهدیدی متوجه کشتیرانی ما شود قطعا ما دست به مقابله به مثل خواهیم زد و حتی فراتر از آن اقدام خواهیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت:‌تحریم کنندگان ایران باید به زودی همه تحریم‌ها را بردارند چرا که به زودی روزی خواهد رسید که یک بشکه نفت هم از تنگه هرمز به سمت کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه و آمریکا صادر نخواهد شد. این یک عزم و اراده ملی است و ملت ایران تصمیم گرفته است امروز با عزت و اقتدار در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان بایستد تا انشالله برای همیشه مشکل تهدید وتحریم حل شود.

 

واکنش بحرین به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران

وزارت خارجه بحرین به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه بحرین به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی ایران واکنش نشان داد.

وزارت خارجه بحرین مدعی شد: ما این اقدام را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم که از اقدامات غیرمسئولانه خود دست بردارد.

یادآور می‌شود، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به‌علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

به گفته یک منبع نظامی آگاه، این نفتکش قصد عبور از مسیر خلاف کشتیرانی در تنگه هرمز را داشته است.

ظاهراً نفتکش دستگاه‌های ردیاب خود را خاموش کرده بود و به هشدارهای جمهوری اسلامی ایران توجهی نداشت از این رو بر اساس قوانین بین المللی کشتیرانی توقیف شد.

عضو فراکسیون امید: تکرار تجاوز انگلیس پاسخ پشیمان‌کننده‌‌ای خواهد داشت

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروی دریایی سپاه گفت: این کار نیروهای مسلح کشورمان دفاع از تمامیت ارضی است و در صورت تجاوز مجدد، پاسخ پشیمان کننده‌ای دریافت می‌کنند.

محمد قمی عضو فراکسیون امید مجلس، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس به دلیل تخلف از قوانین دریایی گفت: جاروجنجالی که اروپا اخیرا علیه ایران داشته‌ است با حمایت آمریکایی‌ها صورت گرفته، در حقیقت ایالات متحده آمریکا فتنه اصلی دنیاست.

وی با اشاره به هدف سیاسی در پشت پرده توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق افزود: این اقدام با دستور انگلستان اجرا شد اما ایالت متحده و نیت شوم آنها در پشت این قضیه کاملا مشهود است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جمهوری اسلامی ایران تابع قوانین بین‌المللی است و در برجام هم بر اساس قوانین بین‌الملل رفتار کرده و سازمان‌های بین‌المللی اجرای تعهدات ایران را تایید کرده‌اند. این درحالی است که آمریکا قوانین جهانی را در این باره عمل نکرده و از برجام خارج شد.

قمی گفت: همه دنیا می‌دانند که توقیف کشتی ایرانی در جبل‌الطارق بهانه‌ای بیش نبوده و خطایی صورت نگرفته است، ضمن اینکه توقیف این کشتی از دید جمهوری اسلامی یعنی تجاوز به منافع ملی کشورمان و دزدی دریایی.

وی گفت: اینکه انگلیسی‌ها با همراهی آمریکایی‌ها به نفتکش ایران که منافع 80 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن وجود دارد تجاوز کرده‌اند، این تلقی وجود دارد که باید از حق خودمان دفاع کنیم. البته این موضوع در همه کشورها وجود دارد؛ چراکه همه دولت‌ها باید از حقوق ملت‌شان دفاع کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بعد از اینکه نفتکش ایرانی توسط انگلیسی‌ها دزدی شده، مرزبانان کشورمان و نیروهای مسلح و نیروی دریایی سپاه در مرزهای آبی و به ویژه در خلیج فارس و دریای عمان متمرکز شده و کنترل‌ها و دقت بیشتری را در این بخش از منافع کشورمان اعمال کردند. این در حالی است که برخی کشورها از قواعد و حقوق بین‌المللی تجاوز کرده و منافع ایران را به خطر انداختند.

قمی گفت: بر اساس وظایف تعیین‌شده برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هر کسی که به آب و خاک این سرزمین تجاوز کرد باید برخورد قاطع با آن صورت گیرد و بر همین اساس این جان‌برکفان شئونات ملت ایران را نگهبانی می‌کنند و نفتکش انگلیسی را که از قواعد بین‌المللی خارج شده بود توقیف کرد.

وی افزود: اگر که انگلیسی‌ها نفتکش ایرانی را توقیف نمی‌کردند، نیروهای مسلح کشورمان بر اساس وظایفی که برای آنها در نظر گرفته شده با متجاوزین و کشورهایی که منافع ملی را به خطر بیندازند باید مقابله کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی به سرزمین جمهوری اسلامی ایران، نیروهای جان‌برکف سپاه به وظایف خود عمل کرده و با متجاوز برخورد کردند. البته برای ما اینکه متجاوز از کدام کشور است فرقی نمی‌کند.

قمی خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حق طبیعی جمهوری اسلامی است که با متجاوزین برخورد لازم را داشته باشد و باید در این مسیر با اقتدار کامل عمل کرد، ضمن اینکه مرز آبی و خاکی برای جمهوری اسلامی فرقی نمی‌کند و هر متجاوزی را پشیمان می‌کند.

وی افزود: بر اساس قانون اساسی کشورمان نیروهای مسلح موظف هستند از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کرده و در این مسیر کوتاهی نکنند.

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: نیروی دریایی سپاه با توجه به اینکه وظیفه حفظ امنیت آب‌های خلیج فارس را برعهده دارد و باید از منافع ملی کشورمان دفاع کند، اقدام روز گذشته را انجام داده و از حقوق ملت ایران دفاع کرده است، لذا از سپاه تشکر کرده و از آنها می‌خواهم که در صورت تکرار تجاوز پاسخ پشیمان‌کننده‌ای را به دیگران بدهند.

قمی گفت: باید از حقوق حقه 80 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایرانی دفاع کنیم و در این مسیر به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم از خطوط قرمز ترسیم‌شده در جمهوری اسلامی عبور کند.

وی افزود: شیطنت و فتنه اصلی در دنیا آمریکاست، و می‌دانیم ایالات متحده امریکا از روش‌های مختلف برای به خطر انداختن منافع ایران استفاده می‌کند.

عضو فراکسیون امید مجلس در پایان گفت: دست نیروهای سپاه و مرزبانانمان درد نکند و از اینکه وظایف خود را انجام داده‌اند از آنها تشکر می‌کنم و این افراد منافع ملی 80 میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایرانی را حراست کردند.

 

الاخبار: ایرانی‌ها دست برتر را در خلیج فارس دارند/ هزینه بی‌سابقه اشتباه انگلیس
یک روزنامه لبنانی با اعلام اینکه اشتباه انگلیس تحقیر بی‌سابقه‌ای برای آنها به دنبال داشت، تاکید کرد که ایرانی‌ها دست برتر را در منطقه خلیج فارس دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پیامدهایی را در تحولات منطقه ایجاد می‌کند. این اتفاق می‌تواند پیامدهای امنیتی و سوالاتی را در بر داشته باشد که مهمترین آنها در خصوص سرنوشت ائتلاف امنیتی آمریکا در آبهای منطقه‌ای و قدرت آن در تغییر معادلات امنیتی در خلیج فارس است.

الاخبار اعلام کرد که اشتباه انگلیسی‌ها باعث شد که این کشور هزینه سنگینی را تحمل کند و تحقیری را ببیند که پیش از این سابقه نداشته است. این اقدام پس از آن انجام شد که انگلیس در برابر درخواست آمریکا برای وارد کردن بیشترین حد ممکن از متحدانش در هجمه تبلیغاتی ضد ایران تسلیم شده و نفتکش ایرانی گریس را توقیف کرده و دیروز اعلام کرد که توقیف این کشتی تا یک ماه دیگر تمدید خواهد شد.

بلافاصله بعد از انجام این اتفاق سوالات مهمی در خصوص گزینه‌های احتمالی آمریکا و انگلیس در واکنش به سیلی محکم ایرانی‌ها مطرح شد. این بار تحولات پیچیده‌تر از قبل شده است چرا که مرتبط با انگلیس است و ارتباطی با متحدان منطقه‌ای آمریکا ندارد. این حادثه در شرایطی رخ داد که نیروهای انگلیسی پایگاه نظامی و حضور نظامی گسترده‌ای در خلیج فارس دارند و تدابیر امنیتی قابل توجهی را در بالاترین حد ممکن برای حمایت از کشتی‌های خود انجام داده بودند تا این کشتی‌ها هدف اقدام مقابله به مثل ایرانی‌ها واقع نشوند.

این در حالی است که آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد ائتلاف امنیتی در گذرگاه های دریایی مقابل ایران و یمن هستند و اتفاق اخیر تردیدها در خصوص این ائتلاف و تاثیرگذاری آن را افزایش خواهد داد.

این روزنامه عرب زبان نوشت توقیف کشتی نفتکش انگلیسی همانند سقوط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی موفقیت جدیدی برای مواضع ایران در برابر هجمه‌های مکرر آمریکا به شمار می رود. ایرانی‌ها ثابت کرده اند که هر گونه تعرض به آنها بدون واکنش باقی نخواهد ماند و آنچه که در برابر فشارهای آمریکا کارساز است، این است که ایران تسلیم این فشارها نشود.

تهران تلاش کرده این موضوع را ثابت کند که دست برتر را در خلیج فارس در اختیار دارد و اهرم قدرت تهران بزرگ تر از آن است که آمریکایی‌ها و متحدانش بخواهند در زمینه‌های امنیتی و نظامی آن را نادیده بگیرند. ایران همچنین تاثیر قابل توجهی در گذرگاه‌های تجاری و بازار جهانی نفت دارد و تحول دیروز باعث شد که قیمت نفت بیش از یک درصد افزایش پیدا کند.

پیامدهای سیاسی تحولات دیروز را در دو موضوع می‌توان بررسی کرد: موضوع اول موضع‌گیری انگلیس و صف‌بندی های بین المللی است که به نظر می‌رسد خود را از مواضع آمریکایی‌ها دور نگه داشته است. در حالی که است که واشنگتن سعی دارد متحدان بیشتری را در کنار خود قرار دارد. احتمال دارد انگلیسی ها گزینه راه حل بحران مذکور در معامله تبادل دو کشتی را مد نظر داشته باشند. رفتارهای انگلیسی‌ها طی ساعت‌های گذشته این موضوع را به اثبات می‌رساند، چرا که جرمی هانت وزیر خارجه لندن اعلام کرده است که کشورش به دنبال گزینه های نظامی نیست.

نکته دوم اینکه اگر انگلیس رویکرد تنش آفرین را در پیش بگیرد، این موضوع تأثیر مستقیمی در گفتگوی اروپایی‌ها با ایران و طرح ابتکار رئیس جمهور فرانسه خواهد داشت. به این ترتیب تغییر رویکرد اروپا از حالت میانه به تقابل با ایران باعث پیچیده شدن بیش از پیش مسائل خواهد شد.

هانت اعلام کرده که این کشور به دنبال برگزاری نشست امنیتی فوق العاده برای بررسی گزینه‌های نظامی نیست. وی در عین حال هشدار داد که در صورتی که ایران کشتی را آزاد نکند، عواقبی برای این کشور خواهد داشت. نیروهای آمریکایی نیز پس از آن اعلام کردند که هواپیماهای شناسایی غیر مسلح را در فضاهای بین المللی در تنگه هرمز به پرواز در خواهند آورد. این موضوعات نشان دهنده عدم تمایل دو کشور به تنش آفرینی در منطقه است

 

واکنش مقام ارشد انگلیسی به نفتکش توقیف شده

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس اظهار داشته که باید با رایزنی با ایران تنش کنونی با این کشور را رفع کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» اظهار داشت که هرگونه حمله نظامی برای آزادسازی نفتکش انگلیسی گزینه خوبی نخواهد بود.

بر اساس این گزارش، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصر جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "Stena Impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «تام تاگندهت» رئیس کمیته خارجی مجلس عوام انگلیس در این زمینه اظهار داشت که استفاده از راه حل نظامی در این بحران رو به افزایش «به شدت غیر هوشمندانه» است، زیرا این نفتکش به بندری منتقل شده که از حفاظت نظامی خوبی برخوردار است.

وی در ادامه گفت: «در صورت انتقال این نفتکش به "بندر عباس" که پایگاه نظامی مهم ایران است، من فکر می‌کنم استفاده از گزینه‌های نظامی به شدت غیر هوشمندانه خواهد بود.»

دولت محلی جبل‌ طارق روز پنجشنبه 13 تیرماه اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-1» که حامل نفت خام ایران به سوریه بود را توقیف کرد. لندن ادعا کرد که مقصد این نفتکش پالایشگاه «بانیاس» در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است.

این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است. دولت محلی جبل‌ طارق جمعه گذشته توقیف این نفتکش را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. (جزئیات بیشتر)

به گزارش آسوشیتدپرس، تام تاگندهت در ادامه اظهارات خود گفت که اخراج سفیر ایران در لندن در واکنش به این مسئله نیز سودمند نیست، زیرا حفظ گفت‌وگو با ایران «مهم» است.

به نوشته این منبع خبری، دیگر مقام‌های سیاسی ارشد انگلیس نیز مخالفت خود را با استفاده از گزینه نظامی بیان داشته‌اند.

به دنبال توقیف یک فروند کشتی انگلیسی در تنگه هرمز، لندن به کشتی‌های خود هشدار داد که «فعلاً» از عبور از تنگه هرمز خودداری کنند.

تماس هند با ایران به دنبال توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس
دهلی نو اعلام کرد به دنبال توقیف نفتکش انگلیسی که ۱۸ نفر از خدمه آن تبعه هند هستند، با مقامات ایران تماس گرفته است.

به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد این کشور به دنبال توقیف نفتکش انگلیسی که روز گذشته در خلیج فارس صورت گرفت با مقامات ایران تماس گرفته تا از آزادی و بازگرداندن ۱۸ نفر از اتباع هند که در میان خدمه این نفتکش حضور دارند اطمینان حاصل کند.

این سخنگو گفت: «به دنبال روشن ساختن جزئیات بیشتری از این رویداد هستیم. ماموریت داریم با مقامات تهران در ارتباط باشیم تا از تضمین آزدی زودهنگام و بازگرداندن اتباع هند اطمینان حاصل کنیم».

بنابر اعلام مقامات ایران، ۱۸ نفر از خدمه نفتکش توقیف شده، هندی، سه نفر روس و یک نفر تبعه لتونی و یک نفر دیگر نیز اهل کشور فیلیپین است.

پیش از این سفارت روسیه اعلام کرده بود اتباع این کشور بنابر اعلام مالک کشتی بر روی عرشه حضور دارند.

روز گذشته [جمعه] سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک نفتکش انگلیسی را به دلیل تخلف از قوانین بین المللی متوقف کرد. نفتکش «استنا ایمپرو» ویژه حمل نفت و فرآورده‌های پتروشیمی است. بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، این نفتکش با ۲۳ خدمه از بندر فجیره امارات متحده عربی به مقصد بندر الجبیل در عربستان سعودی در حرکت بود که نیروی دریایی سپاه آن را توقیف کرد.

 

گاردین: نگرانی بر لندن سایه افکنده است

روزنامه «گاردین» درباره توقیف نفتکش انگلیسی «مصدر» در تنگه هرمز نوشت: «مقامات وزارت خارجه انگلیس اصلاً خوشحال نیستند با اینکه تمامی خدمه در صحت و سلامت هستند و این کشتی در ایمنی کامل به سفر خود ادامه می دهد اما این اقدام ایران نشان می دهد نیروی دریایی انگلیس نمی تواند از نفتکش های عبوری خود از تنگه هرمز محافظت کند و از آمریکا دستور می گیرد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در جدیدترین نوشتار خود درباره توقیف کشتی بریتانیایی به نام «مصدر» از سوی نیروهای مسلح ایران در روز جمعه ۲۸ تیر ماه در تنگه هرمز نوشته است: «این اقدام تنش ها را در شرایط کنونی که شرایط در خلیج (فارس) مرتباً وخیم تر می شود، تشدید کرده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گوید که کشتی انگلیسی را با ۳۲ خدمه توقیف کرده است چون که این کشتی قوانین و مقررات کشتی رانی را نقض کرده است.»

گاردین در ادامه اضافه می کند: «مقامات خسته وزارت امور خارجه انگلیس اصلاً از این خبر خوشحال نشدند و می دانستند که این رویداد چه تبعاتی برای روابط تهران و لندن خواهد داشت. آنها حسابی ترسیده اند. چرا که معلوم شده انگلیس نتواسته از کشتی خودش که از آب های تنگه هرمز عبور می کرده، محافظت کند.»

گاردین سپس می نویسد: «انگلیس اصرار دارد که آنها فقط نفتکش «گریس ۱» را در تنگه جبل الطارق به این خاطر توقیف کردند که به مقصد آن مشکوک شدند نه به این خاطر که این نفتکش حامل نفت ایران بود.»

انگلیس ادعا کرده است که این ابرنفتکش به سوریه می رفته است در حالی که این ادعا هرگز از سوی جمهوری اسلامی ایران تایید نشد و مورد پذیرش قرار نگرفت.

این روزنامه انگلیسی در بخش بعدی تصمیم لندن را عجیب و غریب توصیف می کند و در این باره می افزاید: «تعداد اندکی از محموله های نفتی که به سوریه می رفته است، توقیف شده بودند. اسپانیا ادعا می کند که انگلیس بر اساس دستور آمریکا عمل کرده است و تیم ترامپ سعی می کند تمامی صادرات نفت ایران را بر مبنای کمپین فشار حداکثری به صفر برساند تا ایرانی ها پای میز مذاکره بیایند.»

گاردین عقیده دارد که لندن با سیاست آمریکا موافق نیست، آن را غیرسازنده می داند و در همین راستا می نویسد: «کارل بیلد، نخست وزیر سابق سوئد و رییس مشترک «شورای روابط خارجی اروپا» نیز اقدام انگلیس را در جبل الطارق مبهم می داند و در این باره می گوید: «مشروعیت تصرف یک نفتکش حامل نفت ایران از سوی انگلیس که به سمت سوریه در حال حرکت است، کنجکاوی من را برمی انگیزد. یکی به تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه اشاره می کند اما ایران که عضو اتحادیه اروپا نیست و اصول اتحادیه اروپا می گوید که تحریم هایش را بر سایرین تحمیل نمی کند. اینها همه کار آمریکاست.»

گاردین سپس مسئله را از دیدگاه ایران تشریح می کند: «از نگاه ایران، اقدام لندن هیچ ربطی به تحریم های اتحادیه اروپا ندارد و همه چیز به خواست آمریکا برای اعمال فشار بیشتر برای کاهش صادرات نفت ایران مربوط می شود که سریع ترین راه برای به زانو در آوردن اقتصاد ایران است.»

نویسنده در ادامه به دردسرهای انگلیس در این ماجرا می پردازد: «تلاش های لندن برای خلاص کردن خودش آخر این هفته شروع شد وقتی که «جرمی هانت» وزیر خارجه این کشور به همتای ایرانی خودش تلفن کرد و گفت که اگر کشتی به سوریه نرود، انگلیس نفتکش را از توقیف خارج خواهد کرد. اما اعتماد بین این دو وزیر خارجه بسیار ناچیز است. ماجرای نازنین زاغری و زندانیان دو تابعیتی که در تهران زندانی هستند از جمله دلایل این بی اعتمادی هستند.»

گاردین سپس به سفر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک و سخنان وی درباره توقیف گریس ۱ اشاره می کند: «ظریف اصرار دارد که مقصد این نفتکش سوریه نبوده بلکه عازم مقصد دیگری در دریای مدیترانه بوده که البته وی نامی از آن نبرده است. ظریف از ارائه تضمینی که هانت خواستار آن است، خودداری کرد و گفت ایران قرار نیست فاش کند چگونه تلاش می کند تحریم های نفتی آمریکا را دور بزند.»

گاردین در بخش بعدی تصریح می کند: «لندن آشکارا اعتقاد داشت که دستیابی به توافق ممکن است و سایر شرکای اروپایی انگلیس، به شدت بر این کشور فشار وارد می کردند. هانت، از «فابیان پیکاردو» وزیر اعظم دولت محلی جبل الطارق درخواست کرد تا به انگلیسی بیاید تا با «ترزا می» و «بوریس جانسون» دیدار کند. گفت و گوهایی بین مقامات ایرانی و مقامات دولت محلی جبل الطارق روز پنجشنبه برگزار شد.

روز شنبه، خبرگزاری فارس اعلام کرد که کشتی مصدر به بندرعباس برده شده و خدمه در کشتی مانده اند. در عین حال، خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی، ایرنا گزارش داد که این نفتکش که به دلیل برخورد با یک قایق ماهیگیری ایرانی توقیف شده است. گفته شد که این قایق ماهیگیری به بنادر و سازمان های دریانوری ایران اطلاع داد و آنها نیز به سپاه پاسداران را در جریان گذاشتند.

مالکان شرکت «استنا ایمپرو» Stena Impero که مالک این کشتی هستند گفته اند که «این کشتی در حال عبور از تنگه هرمز بوده که شناورهای کوچک ناشناس و یک بالگرد به آن نزدیک شده اند در حالی که این کشتی که در آب های بین المللی تردد می کرده است.»

گاردین در ادامه اضافه می کند: «نفتکش دوم، «مصدر»، که با پرچم «لیبریا» حرکت می کرده است به طور ناگهانی روز جمعه مسیر خود را به سمت بندر «راس التنوره» در عربستان سعودی تغییر می دهد و داده ها حاکی از آن هستند که این کشتی قبل از اینکه سیگنال های ردیابی خود را خاموش کند، به سمت شمال و ساحل ایران حرکت کرده است.»

این روزنامه سپس می نویسد: «کمتر از دو ساعت بعد، سیگنال های ردیابی مصدر، مجدداً به کار افتادند. خبرگزاری فارس گزارش داد که این کشتی به مدت کوتاهی در تنگه هرمز توقیف شد و قبل از اینکه مجوز ادامه مسیر برای این کشتی صادر شود، درباره لزوم پایبندی و اطاعت از قوانین و مقررات زیست محیطی به آن تذکر داده شد.»

به نوشته گاردین، شرکت کشتیرانی «نوربالک» که در «گلاسکو» واقع شده است، تایید کرده است که کشتی از سوی سپاه پاسداران بازرسی شده است اما تمامی خدمه در ایمنی و سلامت کامل هستند و «مصدر» در حال ادامه سفر خود است.

Stena Bulk و Northern Marine Managemen روز جمعه در بیانیه ای تایید کردند که برقراری تماس با مقدور نبوده است. از سوی دیگر شرکت صاحب می گوید که وقتی «استنا ایمپرو» توقیف شده است، به تمامی قوانین بین المللی دریانوردی و کشتی رانی پایبند بوده است.

گاردین همچنین از قول «اریک هانل» مدیر ارشد اجرایی «استنا بالک» می افزاید: «۲۳ دریانورد هندی، روسی، لیتوانیایی و فیلیپینی در این کشتی بوده اند و هیچ گزارشی مبنی بر مجروحیت یا آسیب به خدمه کشتی در دست نیست. ایمنی و رفاه کارکنان ما دغدغه اول ماست.»

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس در همین رابطه به «اسکای نیوز» گفته است: «ما علناً می گوییم که اگر این وضعیت به سرعت حل و فصل نشود، تبعات جدی خواهد داشت. ما در پی گزینه نظامی نیستیم بلکه به دنبال راه حل دیپلماتیک برای حل و فصل این موقعیت هستیم اما بسیار واضح می گوییم که این موقعیت باید حل و فصل شود.»

هانت گفته است که «استنا ایمپرو» از سوی چهار شناور ایرانی و یک بالگرد احاطه شده و ۱۰ قایق تندروی ایران نیز کشتی «مصدر» را دوره کرده بودند و می افزاید این چنین تصرف هایی قابل قبول نیست. لازم است که آزادی دریانوردی حفظ شود و تمامی کشتی ها بتوانند به طور ایمن و آزادانه در منطقه تردد کنند.»

گاردین در همین راستا یادآور می شود: «اواخر جمعه شب، دولت انگلیس به کشتی های انگلیسی توصیه کرد برای مدت کوتاهی به منطقه نزدیک نشوند.»

در این بیانیه دولتی که پس از نشست وزرا درباره بحث درباره حادثه تنگه هرمز منتشر شد، آمده است: «ما همچنان درباره اقدامات غیرقابل ایران که نشان دهنده چالشی آشکار علیه آزادی دریانوردی بین المللی است، عمیقاً نگرانیم. همان طور که وزیر خارجه گفت، پاسخ ما حساب شده و جدی خواهد بود و اگر این موقعیت حل و فصل نشود، تبعات جدی در پی خواهد داشت. ما با شرکای بین المللی خود از نزدیک تماس داریم و در پایان هفته نیز جلسات بیشتری در این باره خواهیم داشت.»

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا نیز جمعه شب ۲۸ تیر ماه گفت که با انگلیس درباره این حوادث صحبت خواهد کرد. این حوادث در حالی روی داده است که در چند وقت گذشته مسیرهای تردد نفتکش ها در خلیج فارس و دریای عمان میان آمریکا و ایران با تنش های فزاینده رو به رو بوده است.

گاردین با اشاره به بالاگرفتن تنش ها در چند وقت گذشته بین واشنگتن و تهران که برخی از آنها رنگ و بوی نظامی داشته اند و اصرارهای مکرر ترامپ به مذاکره در عین تشدید تحریم ها علیه ایران، به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه تیم ترامپ همان حرف های تکراری را باز هم عنوان می کند: «اگر ایران می خواهد اقدامی جدی صورت دهد، باید از خاتمه غنی سازی فوری اورانیوم شروع کند و بعد از آن به طور واقعی تلاش کند تا بر سر دستیابی به توافقی که برای همیشه به جاه طلبی های بدخواهانه هسته ای تهران پایان دهد، مذاکره کند.»

به نوشته گاردین، «باب سنگونیکتی» (Bob Sanguinetti)، مدیر ارشد اجرایی اتاق کشتی رانی انگلیس درباره این مناقشه گفته است: «ما بدون هیچ مشکلی تصرف «استنا ایمپرو» را محکوم می کنیم. اولویت ما ایمنی و رفاه کارکنان نفتکش است و از دولت انگلیس خواستاریم تا هر آنچه را که لازم است برای حصول اطمینان از بازگشت سریع و ایمن آنها انجام دهد.»

وی همچنین تاکید کرده است: «این رویداد نشانه افزایش تنش هاست. در حالی که ما خواهان پاسخ حساب شده هستیم، کاملاً روشن است که لازم در آینده از کشتی های تجاری بیشتر حفاظت کنیم تا جریان آزاد و ایمن نفت و بازرگانی در منطقه برقرار و تضمین شود.»

از سوی دیگر، «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس که همواره وی را به عنوان چهره ای پر سر و صدا و منتقد سیاست های نظام سرمایه داری و حامی طبقه کارگر می شناسند، در واکنش به این حادثه گفته است: «افزایش تنش ها خطر بروز یک درگیری گسترده تر و عمیق تر را به همراه دارد. ترامپ توافق هسته ای ایران را پاره کرد و با این کارش خطر بروز یک منازعه تمام عیار را بیشتر و بیشتر کرده است. بازگشت به شرایط پیشین توافق هسته ای از طریق مذاکره در سازمان ملل برای خاتمه تنش ها و خنثی کردن تهدیدات جنگ در خلیج (فارس)، ضروری است.»

انگلیس در ۱۳ تیرماه جاری نفتکش «گریس ۱»، حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و مدعی شد؛ این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است. ایران هم دیشب یک نفتکش انگلیسی را به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی در تنگه هرمز توقیف کرد. در پی این تحولات اعضا دولت انگلیس بامداد امروز (شنبه) درباره توقیف نفتکش این کشور تشکیل جلسه داده، و در نتیجه آن به کشتی‌های انگلیس توصیه شد موقتاً از تنگه هرمز تردد نکنند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جمعه شب در اطلاعیه ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

برخی رسانه ها جمعه شب از توقیف کشتی بریتانیایی به نام مصدر با پرچم لیبریا توسط نیروهای مسلح ایران خبر داده بودند. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد.

به گزارش جمعه شب روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این اطلاعیه آمده است: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد. برخی رسانه ها از توقیف کشتی بریتانیایی به نام مصدر با پرچم لیبریا توسط نیروهای مسلح ایران نیز خبر داده بودند؛ اما بعداً شرکت کشتیرانی نوربالک (Norbulk) مالک نفتکش مصدر اعلام کرد؛ این نفتکش آزادانه در حال تردد در آب های خلیج فارس است.
جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس پیش از برگزاری نشست دولت گفته بود: تلاش می کنیم، از راه های دیپلماتیک، بحران با ایران را حل و فصل کنیم. لندن به دنبال گزینه نظامی با ایران نیست.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس نیز نسبت به بروز درگیری تمام عیار در منطقه خلیج فارس هشدار داد و گفت: بازگشت آمریکا به برجام باعث کاهش تنش ها و از بین رفتن تهدید جنگ می شود.

واکنش سخنگوی موگرینی به توقیف نفتکش انگلیسی

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنشی نسبت به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، مایا کوچیانچیک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در توئیتر خود به توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس توسط نیروهای ایران واکنش نشان داد و نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

وی در واکنشی گفت که در منطقه پر تنش کنونی چنین تحولاتی خطر تشدید اوضاع را به همراه دارد و تلاش‌ها برای حل تنش‌ها را تضعیف می‌کند.

وزارت امورخارجه فرانسه و آلمان نیز روز شنبه (امروز) از توقیف کشتی انگلیسی توسط ایران انتقاد کردند.

این واکنش‌ها به توقیف نفتکش "استنا ایمپرو" در روز جمعه به دست نیروهای سپاه در حالی است که نیروهای انگلیسی به تازگی یک نفتکش حامل نفت ایران را در جبل‌الطارق با ادعای اینکه مقصد آن سوریه بوده است، توقیف کردند و تاکنون نیز برای آزادی آن تلاشی نکرده‌اند.

مقامات ایران این اقدام لندن را مصداق دزدی دریایی و غیرقانونی دانستند و در واکنش، سفیر انگلیس در تهران نیز به وزارت امورخارجه احضار شد.

همچنین وزیر امورخارجه کشورمان امروز در توئیتر خود تاکید کرد که اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی برای اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی بوده است.

یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت که نفتکش انگلیسی به علت عدم رعایت قوانین بین‌المللی در انتخاب مسیر ورود به تنگه هرمز و به خطر انداختن امنیت تردد کشتیرانی و همچنین برخی تخلفات دیگر با درخواست این سازمان به سمت آب‌های ایران هدایت شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این کشتی علاوه‌براین، با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است.

 

کارشناسان روس: تنش ها در تنگه هرمز به درگیری کشیده نمی شود

دو کارشناس سیاسی روس معتقدند که تنش ها در تنگه هرمز بین ایران، آمریکا و انگلیس در نهایت به درگیری مسلحانه منجر نخواهد شد و سه کشور با مذاکره به این وضعیت پایان خواهند داد.

فدور لوکیانف رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی روسیه روز شنبه گفت: تنش‌ها در منطقه (تنگه هرمز و خلیج فارس) افزایش یافته است و ایران نشان می‌دهد که قصد عقب نشینی دربرابر اقدامات یک جانبه آمریکا و انگلیس را ندارد از این رو مشکل می‌توان وضعیت آینده را پیش بینی کرد.
وی که مدیر علمی باشگاه سیاسی والدای روسیه است تصریح کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد جنگیدن ندارد و اما تلاش‌ها برای محاصره اقتصادی کامل ایران از جمله محاصره دریایی در این منطقه موضوعی است که او دنبال می‌کند.

کارشناس روس افزود: اما ایران چگونه در برابر این تلاش‌ها واکنش نشان می‌دهد و تا چه اندازه این اقدامات (آمریکا) از سوی متحدان این کشور حمایت خواهد شد بسیار مهم است و زمان آن را مشخص خواهد کرد.
وی ادامه داد: هنوز مشخص نیست که آیا اقدامات علیه ایران صرفاً آمریکایی یا آمریکایی-انگلیسی خواهد بود یا اینکه چند متحد آمریکا نیز در آن شرکت می‌کنند اما اکنون آنچه که دیده می‌شود، افزایش اقدامات آمریکا علیه ایران است.

کارشناس روس در همین حال معتقد است که توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در تنگه هرمز بر وضعیت پیرامون برجام تأثیر نمی‌گذارد زیرا دورنمایی برای حل و فصل اختلافات پیرامون این توافق وجود ندارد.
وی ادامه داد: در این وضعیت سخن گفتن از بازگشت به این توافق بسیار عجیب است، انگلیس همانند طرف‌های اروپایی تنها در حرف این را می‌گوید اما در عمل وضعیت کاملاً متفاوت است و انگلیس دست به اقداماتی مغایر با مواضع آمریکا نمی‌زند.

لوکیانوف گفت: نکته مهم اینکه ایران نیز با تمام قوا نشان داده است در صورت ادامه وضعیت کنونی، قصد ندارد مفاد توافق را رعایت کند.

** تنش‌ها در خلیج فارس منجر به درگیری نظامی نمی‌شود

آلکسی مالاشنکو از شرق شناسان مطرح روس نیز به ریانووستی گفته است که تنش‌ها در منطقه از دو طرف (ایران و غرب) تا یک حد معینی افزایش خواهد یافت اما هرگز به درگیری نظامی کشیده نمی‌شود زیرا هیچکس علاقه مند به چنین حادثه‌ای نیست. ممکن است طرف‌ها یکدیگر را تحریک کنند و این وضعیت ادامه داشته باشد.

وی افزود: ایران نشان می‌دهد که توانایی پاسخ دادن به چالش‌ها را دارد و آنچه را که می‌خواهد می‌تواند بدست آورد، اما جنگ در هیچ سطحی به نفع تهران یا واشنگتن نیست و آمریکا هم به سود خود نمی‌داند که وارد جنگ شود زیرا پایان کار با این کشور نخواهد بود.

کارشناس روس نتیجه گیری کرد که این وضعیت ادامه خواهد یافت و تنش‌ها در منطقه خلیج فارس تا حدود مشخصی تشدید می‌شود اما منجر به درگیری مسلحانه و زد و خورد بین دو طرف نمی‌شود.
روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: عصر روز جمعه یک فروند نفتکش انگلیسی به نام استنا ایمپریو هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.
نفتکش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.
شرکت استنا ایمپریو انگلیس مالک این نفتکش در بیانیه‌ای اعلام کرده که این نفتکش با ۲۳ خدمه دریایی توسط قایق‌های ناشناس توقیف شده است.
خبرگزاری ریانووستی روسیه در خبر اولیه خود اعلام کرد که پنج روس در این نفتکش حضور دارند اما بعدتر با اصلاح خبر خود تعداد خدمه روسی این نفتکش را به سه نفر کاهش داد.

 

نظامی ارشد آمریکا: توقیف نفت‌کش انگلیسی پاسخ متقابل و قابل پیش‌بینی ایران بود

یک مقام ارشد اطلاعات نظامی آمریکا گفته است، توقیف نفت‌کش انگلیسی در آبهای خلیج فارس پاسخ متقابل ایران به اقدام نیروهای انگلیس در قبال نفت‌کش ایرانی در جبل‌طارق و اقدامی قابل پیش‌بینی بود.

یک مقام نظامی ارشد آمریکا گفته است که توقیف نفت‌کش بریتانیا از جانب ایران، پاسخی قابل پیش‌بینی پس از توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌طارق بود.

بنا بر گزارش «نیویورک‌تایمز»، «رابرد اشلی» فرمانده ارشد اطلاعات ارتش آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در اجلاس امنیتی «اسپن» در کلورادو تأکید کرد: «توقیف نفت‌کش انگلیسی از جانب نیروهای ایران، اقدامی بود که پس از توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل‌طارق قابل پیش‌بینی بود».

وی افزود: «دو طرف در شرایطی هستند که به دنبال اقداماتی ذاتا متقابل می‌گردند و اگرچه هیچ یک به دنبال جنگ نیستند اما در عین حال به دنبال قدرت‌نمایی هستند».

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «عصر روز جمعه ۲۸ تیر یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "Stena Impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.»

از سوی دیگر دولت محلی جبل‌ طارق روز پنجشنبه ۱۳ تیرماه اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

دولت محلی جبل‌ طارق جمعه توقیف این نفتکش را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس بعد از توقیف روز گذشته نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز مدعی شد که ایران «مسیر خطرناکی» را در پیش گرفته است. وی در پیام توییتری خود نوشت: «اقدام دیروز در خلیج (فارس)، نمایانگر علائم نگران‌کننده‌ای است مبنی بر اینکه پس از اقدام قانونی جبل طارق در توقیف نفتی که عازم سوریه بود، احتمالاً ایران، مسیر خطرناک رفتار غیرقانونی و ثبات‌زدا را برگزیده است»

ساعتی پیش جرمی هانت در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان - که در کاراکاس حضور دارد - در خصوص آخرین تحولات مربوط به توقیف کشتی ها گفتگو کرد. ظریف در این گفتگو ظریف یادآور شد: «بر خلاف اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران، اقدام ایران بر اساس درخواست سازمان بنادر و کشتیرانی با توجه به تخلف کشتی انگلیسی از مقررات صورت گرفته است و باید از مجاری حقوقی و قانونی پیگیری شود.»

 

ابراز نگرانی هلند از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز

وزارت امور خارجه هلند روز شنبه از توقیف شدن یک نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز توسط ایران ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه هلند روز شنبه از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به شدت ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه هلند در بیانیه خود تاکید کرد:«آزادی ناوبری بدون محدودیت، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و ایران باید فورا کشتی و خدمه آن را آزاد کند. هلند در کنار بریتانیا است.»

آلمان نیز امروز از ایران خواست که هر چه سریعتر نفتکش انگلیسی را آزاد کند

در بیانیه‌ای که وزرات خارجه آلمان منتشر کرده توقفیف دو کشتی که به زعم آنها کشتی تجاری بودند در خلیج فارس به شدت محکوم شده است و در این بیانیه از ایران خواسته شده است که کشتی دوم به سرعت آزاد شود.

وزارت خارجه فرانسه هم امروز شنبه با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» در آبهای خلیج فارس از افزایش تنشها در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

روز گذشته (جمعه)، یک فروند کشتی انگلیسی به دلیل رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. برخی منابع رسانه ای جمعه شب از توقیف دومین کشتی بریتانیایی به نام مصدر توسط نیروهای مسلح ایران خبر داده بودند که ایران چنین خبری را تکذیب کرد.

سناتور ارشد روس: اقدامات آمریکا در تنگه هرمز تنش‌ها را افزایش می‌دهد

رئیس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه با اشاره به تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس هشدار داد که اقدامات آمریکا در تنگه هرمز باعث افزایش تنش‌ها می‌شود.
«کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه امروز (شنبه) تأکید کرد، اقدامات آمریکا در تنگه هرمز خطر درگیری را افزایش می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، این سناتور ارشد روس گفت: «نه آمریکا و نه ایران مایل به وقوع جنگ واقعی هستند اما اقدامات آمریکا در تنگه هرمز خطر درگیری در منطقه را افزایش می‌دهد».

وزارت خارجه آمریکا به بهانه حملات ادعایی ایران به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و دریای عمان، از چند روز پیش پیشنهاد داده بود تا ائتلاف نظامی دریایی در منطقه تشکیل شود تا مانع چنین حملاتی شود.

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در یادداشتی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، با اشاره به این تلاش آمریکا برای تشکیل چنین ائتلاف نظامی دریایی در منطقه نوشت: «نه ایران و نه آمریکا هیچ یک مایل به وقوع یک جنگ حقیقی نیستند با این وجود بازی که در منطقه آغاز شده می‌تواند تبعات ناخوشایندی در پی داشته باشد و در این میان تحریکات کشورهای سوم را نیز نمی‌توان نادیده گرفت».

وی افزود: «آمریکا می‌تواند در آبهای بین‌المللی مانور برگزار کند اما تاریخ نشان داده که افزایش حضور گروه‌های نظامی آمریکایی در منطقه‌ای خاص بیش از آنکه یک عامل امنیتی در جهت برقراری و حفظ امنیت باشد، به افزایش خطر درگیری انجامیده است.»

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه گذشته (پنجشنبه) مدعی شده بود که کشتی جنگی باکسر در تنگه هرمز، یک فروند پهپاد ایرانی را که بیش از حد به آنها نزدیک شده بود، هدف قرار داده و نابود کرده بود.

در این میان، علی‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر مشارکت کشورهای زیادی در طرح تشکیل ائتلاف دریایی برای تسهیل کشتی‌رانی در خلیج فارس، منابع آگاه می‌گویند که متحدان واشنگتن تمایل چندانی برای پیوستن به این طرح ندارند.

نظر شما