شناسهٔ خبر: 34206587 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

درخواست‌آزادی‌خدمه‌هندی‌و‌فیلیپینی‌نفتکش‌انگلیسی

صاحب‌خبر -
وزارت خارجه هند و فیلیپین در دو بیانیه جداگانه با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، آزادی خدمه هندی و فیلیپینی این کشتی را از ایران خواستار شدند.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، به دنبال توقیف عصر جمعه (دیروز) نفتکش انگلیسی «استینا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن مقررات بین المللی، هند و فیلیپین که اتباعشان جزو خدمه این نفتکش هستند، از ایران خواستند آن‌ها را آزاد کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فیلیپین و سخنگوی وزارت خارجه هند در بیانیه‌های جداگانه درباره توقیف روز جمعه یک نفتکش انگلیسی توسط ایران بیانیه صادر کرده و آزادی خدمه فیلیپینی و هندی این کشتی را خواستار شدند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه درباره توقیف این نفتکش انگلیسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد. نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی‌های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد» 

پیشتر در خبر‌ها آمده بود که شرکت مالک سوئدی نفتکش توقیف شده انگلیس اعلام کرد که این نفتکش ۲۳ خدمه داشته است.

وزارت خارجه فیلیپین اعلام کرد که یکی از ۲۳ خدمه این نفتکش توقیف شده انگلیس، شهروند فیلیپین است.

گفته می‌شود که ۱۸ نفر از خدمه نفتکش انگلیسی توقیف شده، تبعه هند، سه تن تبعه روسیه و یک نفر اهل کشور لتونی هستند.

در بیانیه وزارت خارجه فیلیپین آمده است: «فِرِد سانتوس سفیر (فیلیپین در ایران) در حال ارتباط گرفتن با مقام‌های ایرانی است تا درباره سلامت و آزادی ملوان فیلیپینی اطمینان حاصل شود».

سخنگوی وزارت خارجه هند هم از تماس‌های دهلی نو با مقام‌های تهران برای اطلاع از وضعیت خدمه هندی نفتکش توقیف شده انگلیس خبر داد.

در بیانیه این مقام هندی آمده است: «ما در حال کسب جزئیات بیشتر در خصوص این سانحه هستیم. سفارت ما با حکومت ایران در ارتباط است تا از آزادی سریع شهروندان هندی اطمینان حاصل شود».

پیشتر در خبر‌ها آمده بود که مبدأ حرکت نفتکش انگلیسی استینا امپرو، «فجیره» امارات بوده و می‌خواسته به عربستان سعودی برود، اما روز گذشته هنگام عبور از تنگه هرمز توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف و به ساحل ایران هدایت شد.

توقیف این نفتکش انگلیسی در شرایطی صورت گرفته که تنش‌ها بین تهران و لندن بر سر توقیف نفتکش «گریس ۱» در جبل طارق که حامل نفت ایران بوده، همچنان ادامه دارد.

دولت محلی جبل طارق ۱۳ تیرماه اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش گریس ۱ را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش، سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. منطقه جبل طارق تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

مقام‌های ایرانی ضمن رد ادعا‌های لندن درباره توقیف گریس ۱، این اقدام انگلیسی‌ها را «راهزنی دریایی» خوانده و رفع توقیف آن را خواستار شدند، اما لندن تا به امروز (۲۹ تیرماه) همچنان این نفتکش را در توقیف نگهداشته است.

برچسب‌ها:

نظر شما