شناسهٔ خبر: 34205718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شهر زیبا

صاحب‌خبر -

گرمه؛ می‌فهمی؟ گرم  | حسام حیدری |
این روزها هوا از گرم گذشته و به درجه داغ و سوزان نزدیک شده و زندگی را برای همگان سخت کرده. با توجه به این‌که در این‌جور مواقع امکان ابتلا به گرمازدگی بسیار بالا می‌رود؛ در این شماره قصد داریم راه‌های مقابله با تابستان و گرمازدگی را برای شما برشماریم.
به صورت کلی هیچ راه واضح و مشخصی برای مقابله با گرمازدگی وجود ندارد.
اگر زمستان بود، آدم چهارتا لباس بیشتر می‌پوشید، ولی در تابستان هرچقدر هم که از لباس‌هایت کم کنی، بالاخره به یک جایی خواهی رسید که تمام می‌شود و آنجاست که گیر خواهی افتاد. اما از منظر تئوریک می‌توان به چند روش زیر برای خنک‌کردن خود و مقابله با گرمازدگی اشاره کرد:  
در زمان حضور در خارج از منزل و در مقابل نور آفتاب؛ به سرعت خود را این‌رو و آن‌رو کرده و به صورت چرخشی حرکت کنید. این کار کمکی به خنک‌شدن شما نمی‌کند، ولی از ته‌گرفتی و سوختگی‌تان جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تبدیل به یک ته‌دیگ قرمز خوشمزه شوید و نزدیکانتان را
خوشحال کنید.
شوهرعمه‌بازی و تعریف‌کردن پیاپی جوک‌ها و لطیفه‌های خنک که باعث کاهش دمای بدن شنونده شوند و او را مجبور به گفتن جمله «هه هه هه ... یخ کردم ... بامزه» کند هم یکی دیگر از راه‌های بی‌خودی است که در این جور مواقع برای کاهش دمای بدن پیشنهاد می‌شود.
همچنین توصیه می‌شود که در فصول گرم و تابستان پدرهایتان را با حفظ احترام و توجه به مقام پدر از کلید کولر دور نگه دارید. این کار تاثیر بسزایی در کاهش دمای منزل خواهد داشت. در صورتی که پدرتان راننده تاکسی اینترنتی است؛ کار شما دوچندان خواهد شد.
راه دیگر برای مقابله با گرمازدگی این است که در اولین فرصت دستتان را با آب‌جوش بسوزانید. این کار باعث می‌شود که ادب شده و در گرمای 50 درجه باز هوس چایی نکنید. این چایی چه کوفتی دارد که همه‌ش باید چایی بخورید؟
در موقع مواجه‌شدن با فردی که دچار گرمازدگی شدید شده و یک جورایی گُر گرفته؛ ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و هر نوع ابزار خاموش‌کردن به‌خصوص بیل را از خود دور کرده، توجه کنید که زندگی آن قدرها هم ارزشش را ندارد، سپس سعی کنید عضو گرماخورده یا گر گرفته را پیدا کنید و آن را با خودکار قرمز مشخص کرده و از دیگر اعضا متمایز کنید. این کار هیچ کمکی به فرد مصدوم نمی‌کند، اما حداقلش این است که حواس شما جمع می‌شود و دستتان در برخورد با جاهای داغ مصدوم
نمی‌سوزد.
اگر آن فرد قادر به نوشیدن است؛ با هم به نزدیک‌ترین کافی‌شاپ محل رفته و دو تا شیرموز بستنی سفارش دهید و بی‌خیال دنیا نوش ‌جان کنید.

نظر شما