شناسهٔ خبر: 34205710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

مسکو:

استفاده از منطقه «کاهش تنش» برای حمایت از تروریست‌ها قابل پذیرش نیست

سفیر روسیه در سوریه ضمن انتقاد از استانداردهای ترکیه در شمال سوریه، تأکید کرد که آینده منطقه در گرو جنگ سوریه است.

صاحب‌خبر -

العالم - سوریه

«الکساندر یویموف» سفیر روسیه در سوریه تأکید کرد که سرنوشت جنگ سوریه برای کل منطقه اهمیت دارد.

یویموف به مناسب هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و سوریه گفت که سوریه با مبارزه خود با گروههای تروریستی مانند جبهه النصره و داعش، فقط از موجودیت و حاکمیت خود دفاع نمی‌کند، بلکه آینده کل منطقه، در گرو این جنگ است.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفکس تأکید کرد که جنگ سوریه در آینده کشورهای همسایه از جمله روسیه نیز تأثیر گذار است.

این دیپلمات روس تصریح کرد که استفاده از توافق منطقه «کاهش تنش» در ادلب برای حمایت از تروریست‌های حاضر در آن، غیر قابل پذیرش است و این کار را صرفا می‌توان استفاده از استانداردهای دوگانه دانست.

یویموف گفت که مسئله منطقه کاهش تنش، یکی موضوعات اصلی خواهد بود که در مذاکرات آتی مسکو با شرکای غربی و منطقه‌ای مطرح خواهد شد.

وی ضمن درخواست برای اجرای توافقات پیرامون منطقه کاهش تنش، سوریه را شریک مهمی برای مسکو در منطقه خاورمیانه و یکی از همپیمانان اصلی خود در جنگ علیه تروریسم بین‌الملل عنوان کرد.

توافق منطقه کاهش بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در مهر ماه 1396 منعقد شد. پس از این توافق، طرفین روس و ترکیه‌ای، در بیست و ششم شهریور 1397 و در شهر سوچی، توافق موسوم به «سوچی» را امضا کردند.

پس از این توافق بود که روسیه و ترکیه اعلام کردند که قرار است یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد کنند و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کرده و تنها نیروهای روسی و تُرک در آن مستقر شوند.

بر اساس این توافق قرار بود در مرحله نخست یک منطقه عاری از سلاح در اطراف شهر ادلب ایجاد شود. در مرحله دوم نیز باید سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد و در مرحله بعد نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال 2018 فعالیت خود را آغاز کنند.

ترکیه که در اجرای این توافق متعهد شده بود که تروریستها را از این منطقه خارج کند، هنوز نتوانسته است به تعهد خود عمل کند؛ زیرا تروریستها باید تا 23 مهر ماه 1397 از این منطقه خارج می‌شدند، که اتفاق رخ نداده است.

سفیر روسیه در سوریه در ادامه این مصاحبه، بر اهمیت برقراری روابط دوستانه و همکاری چندجانبه و راهبردی بین سوریه و روسیه تأکید کرد.

وی با بیان اینکه، ملت سوریه باید درباره آینده خود، تصمیم بگیرد، گفت که مشارکت روسیه در جنگ سوریه، باعث شد که یک مرکز تروریستی قدرتمند در یکی از مهمترین مناطق جهان، تشکیل نشود.

فارس

نظر شما