شناسهٔ خبر: 34205530 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

به بهانه نمایش فیلم های آنتونیو باندراس در شبکه نمایش

آخرین اسپانیایی سلحشور

آنتونیو باندراس که روزی رویای شهرت فوتبالی را در سرداشت در دهه ۹۰ و پس از آن به نمادی از بازیگران غیرانگلیسی زبان مشهور در سینمای هالیوود بدل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کمتر مخاطب سینماست که «آنتونیو باندراس» را در فیلم هایی چون «دسپرادو» و «نقاب زورو» به خاطر نیاورد. بازیگر اسپانیایی هالیوود که اول می خواست فوتبالیست شود و در رئال مادرید بازی کند اما آسیب دیدگی اش او را از فوتبال به سوی نمایش سوق داد.

 

باندراس که 1960 در مالاگا به دنیا آمد پدری نظامی و مادری معلم داشت. وقتی از فوتبال کناره گرفت و تحت تاثیر یک تئاتر موزیکال، نمایش را برگزید، به مدرسه هنرهای مالاگا رفت و به بازیگری و نوشتن روی آورد. او حتی در این دوره به خاطر بازی در نمایشی که رنگ و بوی سیاسی داشت توسط پلیس حکومت ژنرال فرانکو دستگیر شد.

 

دهه 80 برای باندراس با حضور او در مادرید و تلاش برای دستیابی به نقش های سینمایی همراه بود. در این زمان باندراس جوان با «پدرو آلمودوار» آشنا شد تا زمینه بازی او در Laberinto de pasiones (هزارتوی دلبستگی) فراهم شود. باندراس که به بازیگر مورد علاقه آلمودوار تبدیل شده بود پس از آن در Matador (ماتادور) این کارگردان هم حضور یافت. تداوم همکاری این کارگردان و بازیگر به نامزدی فیلم  La ley del deseo (قانون تمایل) به عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار منجر شد.

 

باندراس که حالا جای خود را در سینمای اسپانیا پیدا کرده بود دست به ریسک بزرگتری زد و تصمیم گرفت با حضور در آمریکا، توانایی خود را در سینمای هالیوود بسنجد. «پادشاهان مامبو» نخستین حضور هالیوودی باندراس بود اما این بازیگر با حضور در «فیلادلفیا»  آمادگی دیده شدن در هالیوود را پیدا کرد. حالا دیگر نوبت معرفی آنتونیو باندراس به مخاطبان عام سینما و شهرت او بود؛ کاری را «دسپرادو» محصول 1995 برای باندراس انجام داد.  «رابرت رودریگز» کارگردان فیلم که آن را به عنوان دومین بخش از یک سه گانه ساخت، با سپردن نقش اول به جوان خوش چهره اسپانیایی، هم در گیشه به موفقیتی چشمگیر دست یافت و هم تماشاگران را مجذوب ستاره تازه هالیوود کرد.  

 

ساخت فیلم «نقاب زورو» سه سال پس از «دسپرادو» حضور باندراس در سینمای آمریکا را تثبیت کرد. بازی دیدنی آنتونیو باندراس در کنار «آنتونی هاپکینز»، موفقیت او را تکمیل کرد تا پس از آن باندراس بتواند بازی در نقش های بیشتری را در هالیوود تجربه کند.

 

دهه بعدی فعالیت باندراس با فعالیت های متنوعی همراه بود که از جمله آن ها می توان به بازی در فیلم «گناه اصلی» محصول 2001 اشاره کرد که البته حاشیه هایی برای او به همراه داشت. او همچنین در این دوره در فیلم های انیمیشن «شرک» و «گربه چکه پوش» به عنوان صداپیشه حضور یافت؛ حضوری که بعدها از آن به عنوان تجربه ای دشوار و لذت بخش یاد کرد.

 

 این بازیگر اسپانیایی در سال 2011 بار دیگر پس از 20 سال در فیلمی متفاوت از «پدرو آلمودوار » بازی کرد. داستان یک دکتر جراح پلاستیک که به دنبال ساخت پوستی تازه برای انسان است. «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» توانست مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گیرد و عنوان بهترین فیلم خارجی جشنواره فیلم بفتا را از آن خود کند.

 

حالا شبکه نمایش قصد دارد برنامه «صحنه گران» این هفته خود را که هرشب ساعت 21 پخش می شود را به مرور آثار سینمایی آنتونیو باندراس اختصاص دهد؛ بازیگری که در این سال ها زمینه های دیگر فعالیت هنری را نیز آزموده است.

 

«بچه های جاسوس ۲»، «نقاب زورو»، «گلوله نامرئی»، «سیزدهمین سلحشور»، «افسانه زورو»، «امنیت» و «قلدرها» فیلم هایی هستند که از امشب 29 تیرماه تا پایان هفته میهمان خانه های مردم است.

نظر شما