شناسهٔ خبر: 34205332 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

لاهوتی:

صرف صادرات «انرژي » نيست

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی گفت: صرف صادرات پائین بودن نرخ کارگر، انرژی و مصادیقی از این نوع نیست بلکه موارد دیگری وجود دارد که این مولفه ها را خنثی می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، محمد لاهوتی در خصوص اینکه گفته می شود صادرات کشور فاقد ارزش واقعی و به تعبیری خام فروشی است یا اینکه انرژی ارزان صادرمی شود یا ستانده کشور از صادرات نسبت به خروجی بسیار کم است، افزود: این گونه حرف ها را قبول ندارد.
وی اظهارداشت: اگر یک بررسی کارشناسانه و همینطور یک اتاق فکری در این زمینه تشکیل شود به یقین خروجی چنین جلساتی همین خواهد بود.
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی گفت: انرژی در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان تر است و این موضوع برکسی پوشیده نیست ولی علی رغم اینکه انرژی ارزان است اما حمل و نقل داخلی کشور نسبت به نرم جهانی تا دو برابر بیشتر است چرا که زنجیره توزیع درستی در مملکت وجود ندارد و هزینه های تحمیلی باعث افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل و در نتیجه سوبسید یا کاهش قیمت انرژی به نوعی دراینجا پرداخت می شود.
وی افزود: برای مثال نرم مصرف بنزین خودرو در دنیا 3,5 تا 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است ولی خودروهایی در ایران تولید می شودکه بالای 14 لیتر مصرف دارند و به نوعی این را هم به گردن ملت می گذارند که انرژی ارزان به آنان می دهند و مدام می گویند در فلان کشور قیمت انرژی پنج برابر ایران است.
لاهوتی بیان داشت: اگر قرار بر اینکه مسئله یا شرایطی مورد بررسی قرار گیرد ضرورت دارد تمامی زوایا و جوانب کار به خوبی ارزیابی و سنجیده شود.
وی ادامه داد: کالا در کشور می توانست بهتر از اینکه و با ارزش افزوده بالاتر امروز روی ریل صادرات قرارگیرد.
رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی گفت: متاسفانه به دلیل عدم پایبندی دولت ها به برنامه های توسعه ایی، حرکت در مسیر های مورد تعریف و مصوبات قانونی باعث شده امر وز کشور پس از گذشت 10 سال از زمان بهره برداری صادرات پتروشیمی همچنان در مرز 40 میلیارد دلار صادرات باقی بماند.
وی افزود: عده ای شاید بگویند انرژی پتروشیمی ارزان و صادرات این حوزه کالاهای نیمه ساخته، خام یا واسطه تولید تلقی می شوند اما این را هم باید در نظر گرفت که 10 سال پیش فقط نفت بر مدار صادرات بود اینکه امروز حجم قابل توجهی از پتروشیمی روی ریل صادرات قرار می گیرد به یقین یک دستاورد بزرگی است.
لاهوتی یادآورشد: اگر صنایع پائین دستی پتروشیمی مورد حمایت واقع وبه تبع محصولات متنوع با ارز افزوده بالا تولید می شد امروز صادرات کشور 100 میلیارد دلار بود.

نظر شما