شناسهٔ خبر: 34204913 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جزییاتی از ٨,٥‌ میلیون دلار طلب ایران از فیفا

در این گزارش جزییات مطالبات فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایران از فیفا را بررسی می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مهدی تاج راست می‌گوید که فوتبال‌مان از نظر اقتصادی روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارد. قرارداد‌های تبلیغات محیطی هم یکی یکی سر از دادگاه درآورده و تحریم‌ها علیه ایران باعث شده که نتوانیم درآمد‌های قابل توجه خود را از AFC و فیفا دریافت کنیم. در چنین شرایطی باید با حریفان تا بن دندان مسلح هم برای موفقیت رقابت داشته باشیم و در صنعت فوتبال زندگی‌کردن بدون پول حکم مرگ را دارد.

جزییاتی جذاب از ٨,٥‌ میلیون دلار طلب ایران از فیفا

در چنین شرایطی مدتی است که مدیران فوتبال ایران از رایزنی با فیفا برای دریافت مطالبات ٨,٥‌میلیون دلاری (با دلار ١١٥٠٠ تومانی حدود ١٠٠‌میلیارد تومان) حرف می‌زنند؛ پولی که حق ایران است و به خاطر تحریم‌ها امکان دریافت آن را نداریم. واریز این پول به حساب فوتبال ایران هم یک اتفاق و جریان بزرگ را به همراه خواهد داشت. پس بد نیست، بررسی کنیم که جزییات مطالبات فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها از فیفا چقدر است.

٧ باشگاه ایرانی طلبکار از فیفا
شاید بد نباشید بدانید ٧ باشگاه ایرانی به خاطر داشتن نماینده در تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه قریب به ٢‌میلیون و ١٠٠‌هزار دلار از فدراسیون جهانی فوتبال پول طلب دارند که این رقم به حساب آن‌ها با گذشت یک سال از این رقابت‌ها واریز نشده است.

علیرضا بیرانوند، وحید امیری، مهدی طارمی (یک فصل و نیم) و رامین رضاییان چهار بازیکنی بودند که به خاطر حضورشان در لیست تیم‌ملی و جام‌جهانی ٦٠٨٨٩٥ دلار درآمد برای پرسپولیس به ارمغان آوردند. البته انتقال طارمی به الغرافه در نیم‌فصل باعث شد که مبلغ ۵۵۴۴۵ دلار هم به این باشگاه قطری برسد. همچنین یک فصل حضور رضاییان در اوستنده هم درآمد ١١٠٨٩٠ دلاری برای این باشگاه بلژیکی داشت.

در بین باشگاه‌های ایرانی استقلال بیشترین درآمد را از حضور بازیکن در روسیه داشت. روزبه چشمی، مجید حسینی، امید ابراهیمی و پژمان منتظری (یک فصل) چهار ملی‌پوش استقلال بودند که ۷۷۶۲۳۰ دلار نصیب این باشگاه کردند. علت درآمد بیشتر استقلال نسبت به پرسپولیس هم حضور ثابت بازیکنان در استقلال بوده است. البته از آنجا که بخشی از حضور پژمان در تیم‌ملی در زمان قراردادش با باشگاه الاهلی قطر بود، ۱۱۰۸۹۰ دلار هم به این باشگاه رسید.

محمدرضا خانزاده به هر کدام از باشگاه‌های مشکی‌پوشان و پدیده به خاطر یک سال قراردادی که با آن‌ها داشت، ١١٠٨٩٠ دلار پول رساند و همین مبلغ هم عایدی باشگاه سپاهان از یک فصل همکاری با احسان حاج صفی و حضور این بازیکن در جام‌جهانی بود. سایپا و ذوب‌آهن هم به خاطر مهدی ترابی و محمدرشید مظاهری هر کدام ٢٢١٧٨٠ دلار درآمد داشتند.

پرداخت پول کی‌روش توسط فیفا
درباره درآمد حضور ایران در جام‌جهانی البته یک نکته بسیار مهم هم وجود دارد. طبق قراردادی که کی‌روش با فدراسیون فوتبال منعقد کرده بود، ١٠‌درصد پاداش نقدی ٨‌میلیون دلاری فیفا و ١٠‌درصد مجموع پاداش حضور بازیکنان تیم‌ملی ایران جام‌جهانی به این مربی پرتغالی و دستیارانش رسید که این پول توسط فیفا به کارلوس کی‌روش پرداخت شد. این نکته هم نباید فراموش شود که مشکلات فدراسیون در پرداخت حقوق کارلوس کی‌روش و دستیارانش به دلیل تحریم‌ها باعث شد در چندین نوبت فدراسیون از فیفا بخواهد حقوق سرمربی سابق تیم‌ملی را به او پرداخت کند که این اتفاق رخ داد.

ترامپ سنگ‌اندازی کرد؟
اخیرا، اما خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به فدراسیون جهانی فوتبال اعلام کرده که اجازه واریز هیچ پولی به فدراسیون فوتبال ایران ندارد. دیروز هم مهدی تاج در برنامه ورزش و مردم درباره صحت و سقم این خبر اعلام کرد: «کار ما بسیار سخت است؛ البته اگر چنین چیزی باشد، ادعای سخیفی از سوی ترامپ صورت گرفته است و فیفا نباید بپذیرد و اگر بپذیرد که دیگر فیفا نیست. آن‌ها مستقل هستند و خود اینفانتینو گفت تمام تلاشم را می‌کنم تا مشکل مالی شما را حل کنم. مسئولان فیفا هم حرف درستی می‌زنند و می‌گویند باید راه‌حل درست پیدا شود؛ چون اگر پولی واریز کنند، آمریکا سریع آن را بلوکه می‌کند.»

کل مطالبات چقدر است؟
درباره میزان دقیق مطالبات فدراسیون فوتبال از کنفدراسیون فوتبال آسیا شفاف‌سازی دقیقی انجام نشده است، ولی باز هم فدراسیون توانسته به مرور زمان بخشی از پول‌های خود را از AFC بگیرد؛ به طور مثال با رایزنی‌های صورت‌گرفته ٩٠٠‌هزار دلار پول قرارداد ٦ ماهه کی‌روش از جام‌جهانی تا جام ملت‌های آسیا در ٤ قسط توسط AFC به حساب این مربی پرتغالی واریز شد و فدراسیون فوتبال هم با کمک سفارت ایران در مالزی توانسته بقیه مطالبات خود از کنفدراسیون فوتبال آسیا و مبلغ ریالی آن را از وزارت امور خارجه در ایران دریافت کند.

البته باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و ذوب‌آهن طلب‌هایی از کنفدراسیون فوتبال آسیا دارند که هنوز تسویه نشده است. خیلی‌ها بر این باور هستند ٨,٥‌میلیون دلار طلب فدراسیون فوتبال از فدراسیون جهانی فوتبال مربوط به پاداش حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی و درآمد‌های مربوط به حضور در مسابقات انتخابی جام‌جهانی است.

با این حال بد نیست بدانید فدراسیون به مرور زمان بخشی از پول خود را توانسته از فیفا بگیرد و در حال حاضر این طلب هنگفت در وضع کنونی مربوط به مانده طلب ایران از پاداش حضور در جام جهانی، تخصیص بودجه فیفا برای ساخت هتل در کمپ تیم‌های ملی و ساختن ساختمان جدید اداری فوتبال ایران (٢‌میلیون دلار) و بودجه فیفا برای توسعه و پیشرفت فوتبال ایران در بخش‌های مختلف است؛ پول هنگفتی که به خاطر شدیدترشدن تحریم‌ها موانعی بزرگ بر سر انتقال آن به ایران در سر راه فدراسیون قرار گرفته است.

رایزنی‌های ادامه‌دار تاج
با توجه به کمک سفارت ایران در مالزی برای دریافت مطالبات از AFC فدراسیون فوتبال یک پیشنهاد جدید به فیفا برای دریافت این ٨,٥‌میلیون دلار ارایه داده است. مهدی تاج که اخیرا هم در حاشیه سفرش به مالزی با مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دریافت مطالبات از فیفا رایزنی کرده درباره راه‌حل جدید این توضیحات را ارایه داده است و باید دید که فیفا با آن موافقت می‌کند یا خیر: «راهی که اکنون پیشنهاد داده‌ایم، این است که پول‌مان از فیفا به AFC واریز شود و ما بتوانیم آن را از AFC دریافت کنیم. فوتبال از سیاست جداست و حتی این مسأله در اساسنامه فیفا نیز وجود دارد. همه باید از فوتبال لذت ببرند و بازی جوانمردانه که شعار فیفاست، نباید توسط هیچ کشوری نقض شود.»

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

نظر شما