شناسهٔ خبر: 34200525 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

اسکای نیوز: توقیف نفت‌کش انگلیسی نشانگر فقدان استراتژی منسجم لندن است

شبکه اسکای نیوز با انتشار مقاله‌ای تصریح کرد که توقیف نفت‌کش انگلیسی نشانگر فقدان یک استراتژی منسجم، درست در زمانی است که دولت انگلیس عملاً بدون رهبر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه خبری اسکای نیوز به تشریح دلایل توقیف نفت‌کش انگلیسی پرداخت و طی مقاله‌ای نوشت: توقیف نفت‌کش حامل پرچم انگلیس توسط ایران، حادثه‌ای بود که انتظار آن می‌رفت. این اتفاق نه‌تنها محدودیت انگلیس در دفاع از منافعش را پس از چندین دهه کاهش بودجه دفاعی نشان می‌دهد، بلکه نشانگر فقدان یک استراتژی منسجم برای تقابل با بحران‌های خلیج‌فارس، درست در زمانی است که دولت انگلیس عملاً بدون رهبر است.

در ادامه این مقاله که اندکی پس از انتشار از روی خروجی اسکای نیوز حذف شد، با اشاره به میل انگلیس برای کاهش تنش‌ها در منطقه، تصریح‌شده است: زمانی این خواسته محقق می‌شود که لندن هر نوع شانس درگیری را خنثی کند و توافق هسته‌ای ایران با سایر قدرت‌های جهان را که آمریکا یک‌جانبه از آن خارج شد را نجات دهد. اما با توجه به مجموعه‌ای از اقدامات تنش‌زا طی دو هفته گذشته، به نظر می‌رسد که این خواسته، خیال‌بافی باشد.

نویسنده گزارش، توقیف نفت‌کش‌های انگلیسی دو هفته پس از توقیف ابرنفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق به کمک نیروی دریایی انگلیس را ازجمله تبعات سیاست‌های غیرمنسجم لندن برشمرد و ادامه داد: در پاسخ به این اتفاق، انگلیس ناو دوم خود (اچ. ام. اس. دانکن)‌ را به خلیج‌فارس اعزام و اعلام کرد که طی هفته‌های آتی کشتی سوم را نیز به منطقه گسیل خواهد داشت.

محدودیت ارتش انگلیس در خصوص عدم برخورداری از کشتی‌های جنگی برای اسکورت حمل‌ونقل دریایی تنگه هرمز و هم‌زمان حفظ تعهد لندن برای حفاظت از تردد دریایی در سراسر جهان، بخش دیگری از انتقادات این مقاله به حادثه اخیر بود.

نویسنده همچنین به ضعف نیروی دریایی انگلیس در گشت هوایی بر فراز کشتی‌های این کشور اشاره کرد و با اظهار تأسف از آن، مقصر این ناتوانی را دولت ائتلافی «دیوید کامرون» برشمرد که در سال 2010 برای صرفه‌جویی، پرواز چنین هواپیمایی را متوقف کرد. اسکای نیوز برای جبران این ضعف و اطلاع دقیق از کشتی‌های حاضر در منطقه به‌وسیله گرفتن عکس‌های هوایی، اتکا به سایر متحدان انگلیس ازجمله آمریکا را برای پوشش این ضعف توصیه کرده است.

اظهار تعجب از اینکه چطور یک نفت‌کش حامل پرچم انگلیس علیرغم هشدارهایی که در این خصوص داده‌شده بود، توقیف‌شده است، بخش دیگر این مقاله را تشکیل داد و تصریح شد که مجموع این عوامل، ضعف نخست‌وزیر انگلیس را نشان می‌دهد. این در حالی است که «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس تنها چند روز دیگر، قدرت را به نخست‌وزیر بعدی که به‌احتمال‌زیاد، بوریس جانسون است، تحویل خواهد داد.

به عقیده نگارنده این مقاله، اتفاق اخیر، اتخاذ تصمیم درباره هرگونه تغییر کلیدی در موقعیت یا خط‌مشی انگلیس در خصوص ایران را با توجه به شرایط موجود، دشوار خواهد کرد و تصریح کرد که حوادث 24 ساعت گذشته جایی برای طفره رفتن و ابهام را ندارد.

نویسنده در پایان آورده است: اکنون زمان اتخاذ اقدامی قاطع برای آزادی نفت‌کش توقیف‌شده و همراهی با طرح آمریکاست تا ائتلافی از نیروهای دریایی کشورها برای حمایت از همه کشتی‌های تجاری در برابر خطرات موجود تشکیل شود. انگلیس باید قاطعانه در برابر این دیدگاه که هدف ساده‌ای است، بایستد و اطمینان حاصل کند که صدایش وقتی‌که خواهان کاهش تنش است، شنیده شود.

گفتنی است که جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس شب گذشته پس از شرکت در یک  نشست اضطراری در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال مداخله نظامی برای آزادی نفت‌کش استنا ایمپرو گفت: «ما به دنبال گزینه‌های نظامی نیستیم و به دنبال راه‌های دیپلماتیک برای حل این موضوع هستیم اما بسیار شفاف اعلام می‌کنیم که این مسئله باید حل شود.»

انتهای پیام/4106/

نظر شما