شناسهٔ خبر: 34200331 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تجاری‌سازی تلسکوپ‌های ساخت محققان پارک فناوری آذربایجان شرقی

وزارت علوم و تحقیقات

اولین تلسکوپ‌های تجاری‌سازی‌شده ساخت داخل کشور در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این مراسم که با حضور فرماندار تبریز، رئیس شورای شهر تبریز، رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی و اساتید دانشکده و پژوهشگاه فیزیک دانشگاه تبریز برگزار شد، سه تلسکوپ بازتابی ۸، ۶ و ۵.۴ اینچی تولیدی یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات نجومی فعالیت می‌کند، رونمایی شد.

تمام قطعات و تجهیزات استفاده‌شده در این تلسکوپ‌ها شامل آینه‌ها، مقر، چشمی‌ها، بارلوها توسط این شرکت در داخل کشور طراحی و تولیدشده و به لحاظ کیفیت قابل‌رقابت با برندهای بزرگ تولید تلسکوپ در دنیا است. قیمت محصولات تولیدی این شرکت نصف نمونه‌های خارجی مشابه است و با گارانتی ۵ ساله تعویض و تعمیر قطعات ارائه می‌شود. تلسکوپ‌های رونمایی شده در این مراسم توسط اساتید فیزیک و نجوم دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت و عملکرد و کیفیت آن‌ها تائید شد.

دکتر عبدالرضا واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در این مراسم میزان حمایت مالی پارک از شرکت مذکور را ۸۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: مبتکر و طراح این تلسکوپ‌ها به دلیل عدم‌حمایت در داخل کشور به ترکیه مهاجرت کرده بود و با پیگیری‌های پارک علم و فناوری و اعلام آمادگی پارک برای حمایت از تولید این محصول در داخل کشور وی به کشور بازگشت و در مرکز رشد پارک مستقر شد و با حمایت‌های پارک این محصولات را به مرحله تجاری‌سازی رساند.

دکتر واعظی تصریح کرد: این تلسکوپ‌ها در آینده نزدیک به موتور جستجوگر تمام اتوماتیک و انواع فیلترها، نگهدارنده‌ها و تجهیزات دیگر الکترونیکی و مکانیکی مجهز خواهند شد.

انتهای پیام

نظر شما