شناسهٔ خبر: 34197820 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

اطلاع رسانی تبلیغاتی

بهترین سمعک چه ویژگی‌هایی دارد؟ با انواع سمعک آشنا شوید

سمعک ها اصواتی که وارد گوش می شوند را دریافت می کنند و آنها را مطابق با میزان و نوع افت شنوایی فرد پردازش کرده و سپس صدای پردازش شده و تقویت شده را به داخل گوش هدایت می کنند. تمامی این مراحل بطور آنی انجام می گیرد.

صاحب‌خبر -

بهترین سمعک چه ویژگی‌هایی دارد؟ با انواع سمعک آشنا شوید

در ایران مدل ها و برندهای متنوعی از سمعک وجود دارد که با توجه به قیمت و تکنولوژی دستگاه شنیداری تفکیک میشوند.

این محصولات را براساس طرز قرارگیری بر روی گوش و نحوه پردازش به انواع مختلفی طبقه بندی می کنند.

برای خرید سمعک مناسب باید قبل از هرچیز آزمایشهای شنوایی خاصی را پشت سر بگذرانید تا متخصص شنوایی بتواند در موردخرید سمعک مناسب به شما کمک کند.

سمعک چیست ؟

سمعک ها اصواتی که وارد گوش می شوند را دریافت می کنند و آنها را مطابق با میزان و نوع افت شنوایی فرد پردازش کرده و سپس صدای پردازش شده و تقویت شده را به داخل گوش هدایت می کنند. تمامی این مراحل بطور آنی انجام می گیرد.

سمعک در دو نوع دیجیتال و آنالوگ تولید می شوند .

سمعکهای آنالوگ صدای دریافتی را تبدیل به سیگنالهای الکتریکی می کنند و سپس این سیگنالهای الکتریکی را تقویت کرده و به داخل گوش هدایت می کنند.

امروزه از این نوع سمعک ها کمتر استفاده می شود.بعضی از سمعکهای آنالوگ، قابلیت تشخیص صدای قوی از ضعیف را دارند. در نتیجه صداهای ضعیف را تقویت کرده ولی صداهای قوی را بدون تقویت وارد گوش می کنند. به این ویژگی اصطلاحا کنترل اتوماتیک بهره یا Automatic Gain Control – AGC گفته می شود.

سمعک های دیجیتال بسیار پیشرفته تر از سمعکهای آنالوگ هستند.

در سمعک های دیجیتال از پردازشگرهای سیلیکونی برای پردازش صدا های دریافتی استفاده می شود. سیگنالهای صوتی پردازش شده به اصوات شنیداری تبدیل شده و در سطوح مناسبی از صدا وارد گوش می شود.قدرت پردازشی در این نوع سمعکها به گونه ای است که بطور هوشمند می توانند تصمیم بگیرند که چه صداهایی نیاز به تقویت داشته و چه صداهایی نیاز به کاهش دارد مثلا نویزهای محیطی و آلودگیهای صوتی می توانند براحتی فیلتر شوند. این قابلیت، به فرد استفاده کننده از سمعک این امکان را می دهد که اصوات مشابه را بطور واضح از هم تشخیص دهد و بشنود.

  اجزای سمعک

در طراحی سمعک های جدید بیشتر سعی می شود سایز سمعک کوچکتر و دید آن کمتر شود و اکنون طراحی بسیار ظریف سمعک باعث شده که از بیرون سمعک هیچ دیدی نداشته باشد.

محافظ گوش:  برای محافظت از ورود صدای بلند به گوش در محیطی پر سر و صدا وسیله ای روی گوش قرار می گیرد که محافظ گوش نامیده می شود. از نظر شکل ظاهری چند گونه دارد می تواند به صورت قالبی باشد که حفره بیرونی لاله گوش را پر کند یا بصورت هدفون روی گوش قرار گیرد.

دکمه فشاری: بر روی اغلب سمعک های پشت گوش دکمه فشاری قرار دارد که این دکمه برای تغییر برنامه سمعک طراحی شده است.

کنترل از راه دور:  کنترل سمعک مثل کنترل تماس وسایل صوتی و تصویری دیگر برای ایجاد تغییرات در خروجی سمعک می باشد با کنترل سمعک می توان شدت ورودی، برنامه ها، جهت داری میکروفن با حتی بمی، زیری صدا را تغییر داد.

دریافت کننده:  بعد از پردازش و تقویت سیگنال‌های الکتریکی، این سیگنال‌ها به وسیلهٔ بلندگوی سمعک یا رسیور آن دوباره به امواج صوتی تبدیل و به گوش استفاده کننده ارایه می گردد.

میکروفن مستقیم:  کار میکروفون سمعک دریافت امواج صوتی و تبدیل آنها به سیگنال‌های الکتریکی است.

باطری: برای اینکه سمعک کار کند نیاز به یک تأمین کننده انرژی دارد که این انرژی از باطری سمعک تأمین می گردد باطری ها به دو صورت: باطری شارژی و باطری تعویضی و معمولی می باشد.

انواع سمعک

دانشمندان انواع سمعک را به سه دسته تقسیم میکنند:

حالت اول از لحاظ تکنولوژی که خود به 5 زیر مجموعه تقسیم میشود؛

  • سمعک آنالوگ
  • سمعک با قابلیت برنامه ریزی
  • سمعک دیجیتال
  • سمعک های هوشمند
  • سمعک هوشمند وایرلس یا بدون سیم

حالت دوم بر اساس برندهای سمعک که برندهایی مانند زیمنس، فوناک، ویدکس، اتیکن، یونیترون، استارکی، سمعک برنافن، اینترتون، ریساند، محافظ گوش پرسنامدیکال می باشد.

 و حالت سوم بر اساس ظاهر تقسیم میشود.

بهترین سمعک چه ویژگی‌هایی دارد؟ با انواع سمعک آشنا شوید

سمعک داخل کانال ITC

همانطور که از نام سمعک داخل کانال ITC یا In-The-Canal مشخص است، این نوع سمعک ها داخلکانال گوش قرار می گیرند. نسبت به سمعک هایی که کاملاً داخل گوش قرار می گیرند (CIC) کمی بزرگتر هستند. به دلیل اندازه ی بزگتر ویژگی های بیشتری نیز نسبت به آن دسته از سمعک ها دارند. این سمعک هانیز متناسب با نیاز مشتری به اندازه گوش ساخته می شوند.

سمعک پشت گوشی BTE

سمعک پشت گوشی BTE قوی ترین دستگاه های موجود از رده  پشت گوشی می باشند. کفشک در پشت گوش قرار می گیرد. برای استفاده از این مدل قالب مخصوص در گوش قرار می گیرد. این محصولات مرسوم ترین در بین دیگر دستگاه ها می باشند که در کودکان و کسانی که نتوانند از سمعکهای داخل گوشی استفاده کنند، استفاده می شود.

سمعک داخل گوشی ITE

محل قرارگیری سمعک داخل گوشی ITE ، داخل گوشی داخل کونکا و مجرای گوش می باشد. این دستگاه ها نسبت به سمعکهای پشت گوشی دارای اندازه کوچک تری می باشند. قدرت این محصولات ازمدل پشت گوشی کمترمی باشد ولی نسبت به سایر دستگاه های داخل گوشی قوی تر می باشند. متناسب با هر فرد قالب خاصی تهیه می شود.

سمعک RITE

سمعک RITE یا Receiver-in-Ear (یا RIC) یکی از محبوب ترین انواع سمعک است. زیرا استفاده از آن بسیار راحت و افزایش شنوایی با آن موثر است. تفاوت آن با سمعک پشت گوشی معمولی در این است که بلند گو مستقیماً داخل کانال گوش نزدیک پرده صماخ قرار می گیرد و این ویژگی سبب افزایش کیفیت شنوایی می شود.

سمعک های نامرئی iic

شاید بتوان گفت جذابترین سمعکها از نظر بیماران سمعک های نامرئی iic می باشند. این محصولات که امروزه به نام سمعک نامرئی شناخته می شوند کاملا در عمق کانال گوشو نزدیک به پرده گوش قرار می گیرند. از نظر قدرت، از بقیه دستگاه های شنوایی ضعیف تر می باشند ولی از نظر ظاهری کاملا نا اشکار می باشند.

سمعک نامرئی داخل کانال گوش کامل

سمعک داخل کانال گوش cic ، کاملا داخل کانال گوش قرار میگیرد و نیز از جمله سمعکهای داخل گوشی محسوب می شوند که نسبت به سمعک های شنوایی ITC در عمق بیش تری از مجرا قرار دارند.برای سهولت برداشتن این دستگاه یک دسته در سطح خارجی آن کار گذاشته می شود. هنگامی که انتهای داخلی این محصول CIC در چند میلیمتری پرده باشد به ان سمعک peritympanic می گویند.

سمعک miniRITE

طراحی دقیق و کوچکی دارد و به راحتی پشت گوش پنهان می شود.

سمعک intiga

مجموعه ای از سمعک ها و شامل حد اقل دو مدل منحصر به فرد و سه سطح فناوری منحصر به فرد است.

سمعک داخل کانال گوش In The Canal

کوچکترین سمعک های موجود هستند. طراحی آن ها به گونه ای است که در داخلی ترین قسمت استخوانی کانال گوش قرار می گیرند.

انواع سمعک های پشت گوشی Behind The Ear

آن دسته از سمعک هایی هستند که پشت گوش را پر می کنند و به یک گوشی متصل هستند. این سبک در بین وسایل کمک شنیداری مرسوم است.

بهترین سمعک چه ویژگی‌هایی دارد؟ با انواع سمعک آشنا شوید

بهترین سمعک را از کجا تهیه کنیم؟

کلینیک سمعک شنوایی قلهک، واقع در خیابان شریعتی (قلهک) بهترین مشاوره و برترین برند های سمعک را به شما ارائه میدهد.

این کلینیک معتبر که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ با مدیریت دکتر آرزو بیگدلی آغاز نموده است، در حال حاضر خدمات خود شامل فروش انواع سمعک ها با برندهای روز دنیا را ارائه میکند.

در این مرکز تمامی تست های شنوایی انجام میشود و انواع سمعک همراه با تمامی لوازم جانبی لازم ارائه میشود.

شعبه دیگر این مجموعه با عنوان کلینیک سمعک سعادت آباد، واقع در مجتمع اداری میلاد، بالاتر از میدان کاج است.

در انتها توصیه میکنیم برای بررسی کامل انواع سمعک و برند های مختلف آن و کسب اطلاعات بیشتر درمورد قيمت سمعک به وب سایت کلینیک سمعک شنوایی قلهک samakeshenavae.com مراجعه کنید.

منبع: ویرلن

نظر شما