شناسهٔ خبر: 34197290 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در نشست هماهنگی ستاد اربعین عراق مطرح شد

اجرای برنامه‌های فرهنگی اربعین در ۱۲ محور و ۶۰ موضوع/پوشش رسانه‌ای توسط ۱۸۰۰ خبرنگار

اجرای برنامه‌های فرهنگی اربعین در ۱۲ محور و ۶۰ موضوع، ارزان بودن نه رایگانی سفر اربعین، پوشش رسانه‌ای اربعین حسینی توسط ۱۸۰۰ خبرنگار و مشکلات حمل و نقل زائران در پی حذف روادید ازجمله مباحث مطرح در نشست هماهنگی ستاد اربعین عراق بود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: نشست هماهنگی ستاد اربعین عراق در سفارت ایران در بغداد برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام «حمید احمدی» در این نشست که با حضور سفیر ایران در بغداد برگزار شد با اشاره به حذف روادید اربعین و احتمال افزایش حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی، گفت: باید قبل از سفر زائران به مراسم اربعین حسینی با برگزاری برنامه‌های آموزشی، انتظارات مردم را از این سفر کاهش دهیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین احمدی تأÚید Úرد؛

ضرورت آموزش و توجیه مردم پیش از سفر زیارتی اربعین 3

 

سفر اربعین ارزان است نه رایگان

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین بر ضرورت آموزش و توجیه مشتاقان حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین پیش از انجام این سفر معنوی تأکید کرد و افزود: مردم را تشویق کنیم که در تأمین آنچه در طول پیاده‌روی اربعین نیاز دارند، مشارکت کنند و بدانند که این سفر رایگان نیست، بلکه ارزان است.

 

حجت‌الاسلام احمدی، بیان آسیب‌ها و مشکلات سفر معنوی اربعین را برای مردم مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر مردم درباره امکانات محدود کشور عراق و آسیب‌هایی که در طول سال‌های قبل شاهد آن بودیم، توجیه شوند، سفر خود را مدیریت خواهند کرد.

 

اجرای برنامه های فرهنگی اربعین در 12 محور و 60 موضوع

 

وی به تشریح بخشی از فعالیت‌های کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین پرداخت و گفت: امسال برنامه‌های فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین در 12 محور و 60 موضوع مختلف تدوین و نقش همه نهادها نیز مشخص‌شده است.

 

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از احترام به حاکمیت دولت و مردم عراق به‌عنوان میزبانان مراسم باشکوه اربعین و تقویت مرجعیت دینی در عراق به‌عنوان اصل برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب نام برد که تمام مسئولان و برنامه ریزان باید سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

 

وی همچنین با اشاره به استقبال گسترده زائران برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین، از ایجاد گروه یاوران معنوی با محوریت امام‌جمعه و نخبگان و تشکیل کمیته‌های فرهنگی در همه استان‌ها خبر داد.

 

حجت‌الاسلام احمدی افزود: پیوست فرهنگی تهیه و به موکب‌ها ارائه‌شده است که بر اساس آن در هر موکب یک روحانی حضور خواهد داشت.

 

فعالیت 3 هزار مبلغ، 400 مبلغه و 100 راوی و مربی کودک در ایام اربعین، تهیه تراکت و کلیپ‌های مختلف برای رسانه‌ها و برگزاری همایش اربعین با محوریت وزارت علوم و میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) بخش دیگری از گزارش ارائه‌شده از سوی حجت‌الاسلام احمدی بود.

 

پوشش رسانه ای اربعین حسینی توسط 1800 خبرنگار

 

همچنین، «محمدعلی انوشه» در این نشست اعلام کرد: یک هزار و 800 خبرنگار، برنامه ساز و مستند ساز برنامه اربعین حسینی در کشور عراق را پوشش می دهند.

 

فعالیت رسانه ای 1800 Øبرنگار و مستندساز در ایام اربعین

 

مسئول فضای مجازی و اطلاع رسانی کمیته اربعین حسینی در عراق با بیان اینکه هر سال بزرگ ترین عملیات رسانه در اربعین حسینی رقم می خورد که در دنیا کم نظیر یا بی سابقه است، افزود: سال گذشته 1600 خبرنگار، برنامه ساز و مستندساز مراسم اربعین را پوشش دادند که این تعداد امسال به 1800 نفر خواهد رسید.

 

وی تصریح کرد: خبرنگاران و مستندسازان از کشورهای مختلف برای پوشش خبری اربعین دعوت شده اند و در حال حاضر نزدیک یک هزار نفر برای حضور و پوشش مراسم نام نویسی کرده اند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه طرح جامع بایدها و نبایدها و محورهای سیاسی و ملاحظات کشور عراق و ایران آماده شده که در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت، ابراز امیدواری کرد که موضوع شعار و هشتک اربعین امسال هرچه زودتر مشخص شد.

 

رایزنی با عراق برای پوشش تصویری اربعین

 

انوشه فعالیت رسانه ها را سبب چشمگیرتر شدن مراسم پیاده روی اربعین دانست و با بیان اینکه خبرنگاران زائران را تا کربلا همراهی می کنند، گفت: در حال رایزنی برای تهیه امکانات تصویربرداری هوایی و پیگیری مجوز برای ورود و استفاده آن در کشور عراق هستیم.

 

مسؤول کمیته اطلاع رسانی و رسانه ستاد مرکزی اربعین در عراق خاطرنشان کرد: هماهنگی های لازم برای صدور مجوز و ورود تجهیزات لازم خبری با مسؤولان عراقی شده است.

 

وی با بیان اینکه پوشش رسانه ای ستاد اطلاع رسانی اربعین از روز 28 محرم (ششم مهر) آغاز شده و تا 28 صفر (پنجم آبان) ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: 70 مرکز اطلاع رسانی و پرس سنتر (استودیو) فعالیت خود را از رأس البیشه شروع خواهند کرد.

 

انوشه افزود: این 70 مرکز که به اینترنت، تجهیزات پخش زنده و امکانات فیلمبرداری مجهز هستند و در نقاط مختلف مستقر می شوند.

 

شرح ابعاد اربعین در شبکه های تلویزیونی با حضور 1200 کارشناس

 

وی یادآور شد: با 1200 کارشناس سیاسی، فرهنگی و مذهبی هماهنگی شده که در طول مراسم اربعین در شبکه های تلویزیونی حاضر می شوند و ابعاد مختلف اربعین را تشریح و تبیین می کنند.

 

مسئول فضای مجازی و اطلاع رسانی کمیته اربعین حسینی در عراق یادآور شد: موضوع فعال شدن فرستنده های شبکه رادیو اربعین در نجف، مسیر نجف تا کربلا و کربلا در حال پیگیری است تا صدای زائران برای مردم پخش شود.

 

سامانه سماح پایگاه جامع اخذ اطلاعات زائران است

 

این گزارش می افزاید: «محسن نظافتی» نیز در نشست هماهنگی ستاد اربعین عراق در سفارت ایران در بغداد برگزار شد با اشاره به حذف روادید زیارت اربعین، تشویق زائران برای نام‌نویسی در سامانه سماح را آسان ندانست و خواستار اقدام مناسب در این زمینه شد.

 

زاØران اربعین برای نام‌نویسی در سامانه سماح تشویق شوند

 

 مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق نام‌نویسی زائران اربعین در سامانه سماح را ضروری خواند و گفت: درگذشته مشتاقان زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) در ایام اربعین به نام‌نویسی در سامانه سماح تشویق می‌شدند و تعداد بسیاری نیز ثبت‌نام می‌کردند، اما با حذف روادید، چنین کاری مشکل شده است.

 

وی بابیان اینکه کارت بیمه یکی از گزینه‌های تشویق زائران برای نام‌نویسی در سامانه سماح است، افزود: سامانه سماح پایگاه جامع اخذ اطلاعات زائران است.

 

 

وی با اشاره به اینکه قرارداد بیمه زائران در حال نهایی شدن است، اما اهرم جدی برای ثبت‌نام زائران به شمار نمی‌رود، گفت: مانند سال 93 که سازمان حج اعلام کرد هرکسی به اربعین بیاید، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد، دولت مصوب کند تا مبلغی به بیمه پرداخت شود.

 

نظافتی دریافت ارز همراه برای زائران را یکی دیگر از گزینه‌های تشویق به نام‌نویسی در سامانه سماح عنوان کرد و گفت: اگر پرداخت ارز زائر اتفاق بیفتد، زائران برای ثبت‌نام تشویق می‌شوند.

 

 وی بابیان اینکه مسئولیت امداد گمشدگان بدون اطلاع داشتن از اطلاعات‌پایه از زائران ناممکن است، پیشنهاد کرد که تأمین اعتبار زائران گمشده و افرادی که در این زمینه به سازمان مراجعه می‌کنند، فراهم شود.

 

مشکل اربعین در بخش حمل‌ونقل، ارز و بیمه است

 

همچنین، «میر مسعود حسینیان» در این نشست از کم‌توجهی برخی مسئولان نسبت به اهمیت مراسم پیاده‌روی اربعین انتقاد کرد.

 

باید رادیو اربعین در عراق فعال شود

 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا بابیان اینکه مردم به حضور پرشور در مراسم اربعین دعوت می‌شوند، درحالی‌که هنوز مشکلات ورود حل‌نشده و تکلیف بیمه زائران مشخص نیست، گفت: امسال با حذف روادید اربعین، شاهد افزایش تعداد زائران خواهیم بود که در مقایسه به شرایط نیز سخت‌تر می‌شود.

 

وی افزود: اگر سه میلیون نفر برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال نام‌نویسی کنند، با یک بحران در مسیرهای مواصلاتی مواجه خواهیم شد چراکه جاده‌ها برای رفت‌وبرگشت این تعداد جمعیت آمادگی ندارد.

 

حسینیان بابیان اینکه حدود سه ماه بیشتر تا زمان اربعین حسینی باقی نمانده است، خاطرنشان کرد: درزمینهٔ اسکان و تغذیه زائران مشکلی وجود ندارد، اما مشکل اصلی در بخش حمل‌ونقل، ارز و بیمه است که باید ساماندهی مناسبی در این زمینه انجام گیرد.

حسینیان با انتقاد از موضوع عدم پیگیری فعال شدن فرستنده‌های شبکه رادیو اربعین در نجف و کربلا، گفت: 90 درصد مشکلات سفر اربعین در توجیه زائران نسبت به سختی‌های مسیر است و اگر رادیو اربعین می‌خواهد مفید باشد باید در این زمینه بیشتر دقت شود.

 

 

نظر شما