شناسهٔ خبر: 34195030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

چیزی که عوض دارد، گله ندارد!/نفتکش در مقابل نفتکش

ایران روز گذشته یک نفتکش انگلیسی را توقیف کرد تا لندن بداند پاسخ اقدامات غیر قانونی اش چیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، روز گذشته روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

 

ایران در مواضع رسمی خود یادی از نفتکش توقیف شده خود در جبل الطارق نکرده و دلیل توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز را، مباحث فنی عنوان کرده است.

 

طبق اطلاعیه سپاه، «نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.» این نفتکش قرار بوده عازم عربستان سعودی شود، اما مسیرش را تغییر داده و به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است. مبدأ حرکت این کشتی «الفجیره» در امارات بوده و قرار بود روانه «الجبیل» در عربستان سعودی شود.

 

اگرچه در عرصه دیپلماسی این اقدام ایران کاملا تعریف شده است و به نوعی مقابله به مثل تلقی می شود. این برای جهان تعریف شده که ایران در مقابل گریس، استینا ایمپرو را توقیف کند.

 

این اقدام در حالی صورت گرفته که دولت محلی جبل‌الطارق ۱۳ تیرماه اعلام کرد که نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران بوده را توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.

 

در آن زمان، گروه های سیاسی داخلی در ایران تاکید داشتند که نیروهای دفاعی مقابله به مثل را مد نظر داشته باشد که دستگاه سیاست خارجی ابتدا بر پیگیری سیاسی و حقوقی این ماجرا تاکید داشت. حالا همزمان با پیگیری های سیاسی و حقوقی، مقابله به مثل را در دستور کار قرار گرفته اما با عنوان و دلیل منطقی.

 

پس از این اقدام ایران، کمیته اضطراری دولت انگلیس بعد از آنکه یک نفتکش این کشور توسط ایران توقیف شد، تشکیل جلسه اضطراری داد. 

 

بعد از این، رسانه های عربی تلاش کردند تا ابعاد این اقدام ایران را بیش از واقعیت نشان دهند و اعلام کردند که ایران دومین نفتکش انگلیسی را هم توقیف کرده است.

 

در مقابل این خبر، لندن به کشتی‌های خود هشدار داد که «فعلاً» از عبور از تنگه هرمز خودداری کنند.

 

پس از آن، «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس ابراز نگرانی کرد و آن را غیر قابل قبول دانست. هانت گفت: «از توقیف دو نفتکش در تنگه هرمز توسط ایران به شدت نگران هستیم و لندن تمام تلاش خود را برای آزادی این دو نفتکش به کار خواهد بست.در نشست امنیتی حضور خواهم یافت تا درباره اقداماتی که باید در واکنش به توقیف نفتکش اتخاذ کنیم تصمیم گیری شود.»

 

اما سپس اعلام شد که تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران ،نفت کش انگلیسی "استینا ایمپرو" می باشد و کشتی مصدر توقیف نشده است. کشتی مصدر (با پرچم لیبریا و تحت مالکیت انگلیس) در چارچوب ماموریت جاری گشتیهای نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفا نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.

 

این مساله موجب شد تا هانت در موضع گیری دیگری راجع به یک نفتکش توقیف شده کشورش اظهار نظر داشته باشد.

 

وزیر خارجه انگلیس بامداد شنبه در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت در صورتی که ایران نفتکش وابسته به انگلیس را آزاد نکند این اقدام پیامدهایی را بری تهران به همراه خواهد داشت.

 

همچنین طبق خبری از رویترز، وزیر امور خارجه انگلیس بامداد شنبه گفت که لندن به شیوه‌ای محاسبه شده اما قدرتمندانه به اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی پاسخ خواهد داد.

 

وی طی هشداری مدعی شد که تهران بزرگترین بازنده محدود شدن آزادی کشتی‌رانی خواهد بود.  

 

هانت اضافه کرد که با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره اوضاع پیش آمده گفت‌وگو کرده و انتظار دارد که با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که در هواپیما بوده و در حال سفر به کاراکاس است صحبت کند.

 

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: «به دنبال گزینه‌های نظامی نیستیم. به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای این شرایط بوده اما خیلی شفاف هستیم که این موضوع باید حل شود.»

 

گفتنی است، آمریکا موضع خاصی در این قبال نداشته و تنها تاکید دارد که در جریان این موضوع قرار گرفته است./

 

 

 

نظر شما