شناسهٔ خبر: 34192556 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۴ سال برگزاری المپیاد علمی دانشجویی در یک نگاه

تهران- ایرنا- دبیر المپیادهای علمی دانشجویی کشور با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین دوره این المپیاد از سوم مردادماه، روش‌های ورود دانشجویان به المپیادهای علمی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

«احسان جمالی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور سال ۹۸، گفت: بیست و چهارمین المپیاد علمی دانشجویی کشور در صبح و بعد از ظهر پنجشنبه سوم مردادماه و صبح جمعه چهارم مردادماه در پردیس فنی مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

وی ادامه داد: ساختار المپیادهای دانشجویی به این شکل است که در سال ۱۳۹۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده ای تصویب کرد و برگزاری مسابقات علمی دانشجویی به طور رسمی به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار شد؛ هرچند که از سال ۱۳۷۵ تاکنون سازمان سنجش هر سال بدون وقفه المپیادهای علمی دانشجویی را برگزار کرده است و امسال بیست و چهارمین دوره این المپیاد برگزار می شود.


اسامی رشته های المپیادی
وی افزود: این المپیاد در سال های اول با رشته های محدود برگزار می شد اما در بیست و چهارمین دوره آن دانشجویان در ۲۳ رشته به رقابت می پردازند. این رشته ها شامل زبان و ادبیات فارسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم اقتصادی، علوم تربیتی، حقوق، علوم جغرافیا، روانشناسی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی، ریاضی، آمار، علوم زمین، مهندسی برق، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی متالورژی، مهندسی کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتاب)، مهندسی کامپیوتر، طراحی صنعتی، سلول های بنیادی و مهندسی بافت می شود.


نحوه ورود دانشجویان به المپیاد
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، ادامه داد: فرایند برگزاری المپیادهای علمی دانشجویی در سال های اخیر به این صورت است که افراد برگزیده از دو طریق به مرحله نهایی راه می یابند. مرحله نخست از طریق آزمون غیرمتمرکز است که در روزهای ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه در ۱۰ منطقه کشور بین دانشجویان سال های سوم و چهارم کارشناسی برگزار شد. هر یک از دانشگاه های حاضر در این مناطق نفرات برگزیده خود را به مرکزیت منطقه معرفی کردند و این آزمون در مناطق مختلف برگزار شد.
دبیر المپیادهای علمی دانشجویی کشور در مورد تعداد دانشجویانی که در این ۲۳ رشته مشغول به تحصیل هستند نیز خاطرنشان کرد: در زمان حاضر حدود یک میلیون نفر در این ۲۳ رشته مشغول به تحصیل هستند و سه هزار و ۶۰۰ نفر از بین این دانشجویان در دانشگاه ها برگزیده شدند که در مناطق ۱۰ گانه به رقابت پرداختند.
وی گفت: از بین این سه هزار و ۶۰۰ نفر، ۹۲۵ دانشجو بر اساس رقابت در مناطق انتخاب و طبق دستورالعمل سازمان سنجش آموزش کشور به این سازمان برای شرکت در مرحله نهایی معرفی شدند.
معاون سازمان سنجش آموزش کشور در مورد روش دوم برای انتخاب دانشجویان در مرحله نهایی بیست و چهارمین المپیاد علمی دانشجویی، اظهار کرد: نفرات برگزیده این ۲۳ رشته در آزمون کارشناسی ارشد، راه یافتگان به مرحله نهایی این المپیاد محسوب می شوند. در آزمون کارشناسی ارشد، حدود ۲۷۰ هزار شرکت کننده در این رشته ها وجود داشت که از بین آنها ۳۲۴ نفر از منتخبان انتخاب شدند.
به گفته جمالی، در مجموع یک هزار و ۲۴۹ نفر از منتخبان در مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی کشور شرکت می کنند.
دبیر المپیادهای علمی دانشجویی کشور، افزود: از این یک هزار و ۲۴۹ نفر حدود ۶۰ درصد را مردان و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می دهند؛ به عبارت دیگر ۴۹۸ نفر زن و ۷۵۱ نفر مرد هستند. نتایج نهایی این آزمون اواسط شهریورماه اعلام و نفرات برگزیده با دریافت مدال های طلا، نقره و برنز در پاییز امسال تجلیل می شوند.


اختصاص تسهیلات به برگزیدگان
معاون فنی آماری سازمان سنجش آموزش کشور در مورد تسهیلاتی که به این برگزیدگان ارائه می شود، نیز توضیح داد: دو دسته تسهیلات به این دانشجویان برگزیده تعلق می گیرد. نخست، تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای نفرات اول تا سوم است و عضو این بنیاد هم خواهند شد، همچنین آئین نامه های مربوط به پشتیبانی از فعالیت های علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد کشور شامل این دانشجویان می شود. از سوی دیگر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته است؛ نفرات برتر این رشته ها تا نفر پانزدهم بدون کنکور این حق را دارند در رشته های مرتبط با المپیاد وارد مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها شوند.
وی گفت: این دانشجویان اگر در مقطع دکتری هم حد نصاب لازم را داشته باشند و به دانشگاه معرفی شوند، در بخش مصاحبه و امتیازات دانشگاه، امتیازی برای آنها در نظر گرفته شده است که هر ساله تعدادی از این طریق وارد رشته های مرتبط با مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می شوند.


معرفی یک رشته خاص
این مسئول سازمان سنجش آموزش کشور در مورد رشته سلول های بنیادی و مهندسی بافت، توضیح داد: سلول های بنیادی و مهندسی بافت، یک رشته بین رشته ای است که دانشجویان از چندین رشته وارد آن می شوند. سال گذشته این رشته به صورت آزمایشی فقط در مرحله نهایی برگزار شد اما امسال از طریق آزمون متمرکز و نیمه متمرکز مطابق با رشته های دیگر نفرات برگزیده انتخاب شده و امسال به صورت کامل همه مراحل المپیاد در این رشته هم برگزار می شود.


افزایش رشته های جدید
وی در مورد افزودن رشته های جدید به این ۲۳ رشته، یادآور شد: درخواست رشته هایی که جامعیت کشوری داشته باشند از طریق دانشگاه ها و انجمن های علمی ارسال می شود؛ این درخواست ها با توجه به تعداد شرکت کنندگان، شرایط رشته ها و سایر پارامترها در شورای المپیاد مطرح خواهد شد و در صورت تائید شورا به مجموعه رشته های المپیاد اضافه می شود. در همین زمینه، سال گذشته سه رشته به مجموعه رشته های المپیاد علمی دانشجویی افزوده شد.


برگزیدگان سال گذشته
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با ارائه آماری در خصوص برگزیدگان سال گذشته این المپیاد، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۷۹ نفر به عنوان نفرات اول، دوم و سوم مدال های طلا، نفره و برنز را دریافت کردند و ۱۷ مدال طلا، ۲۸ مدال نقره، ۴ مدال برنز توزیع شد.
وی ادامه داد: سال گذشته دانشگاه صنعتی شریف در کل ۱۴ مدال، دانشگاه تهران ۱۳ مدال و دانشگاه فردوسی مشهد هم هفت مدال در مرحله نهایی کسب کردند. از مجموع کل مدال های توزیع شده، دانشجویان دختر ۲۸ مدال و ۵۱ مدال را پسران به دست آوردند.


بهبود المپیادها
جمالی در مورد تغییرات احتمالی برای پیشرفت بهتر این المپیادهای علمی دانشجویی، گفت: این المپیاد از چند سال اخیر تاکنون به صورت سالانه مورد بازنگری قرار می گیرد و تا سه چهار سال گذشته صرفاً نفرات برگزیده کنکور می توانستند به مرحله نهایی راه یابند اما در سال های اخیر دو شیوه برای ورود به مرحله نهایی مدنظر قرار گرفت.
دبیر المپیادهای علمی دانشجویی کشور اظهار کرد: در مرحله نیمه متمرکز، این آزمون با هماهنگی دانشگاه ها و مناطق آزمون برگزار می شود و سازمان سنجش صرفاً نظارت کلی روی مرحله اول دارد و برگزیدگان به سازمان معرفی می شوند.
به گفته این مسئول سازمان سنجش آموزش کشور، هر منطقه برای هر یک از رشته های المپیاد تیمی از استادان برای طراحی سوالات، ثبت نام برگزاری آزمون تشکیل داده است. اصلاح و بهبود برگزاری این المپیاد مانند تعیین حد نصاب ها و دریافت تسهیلات از سایر ارگان برای برگزیدگان در دستور کار شورای المپیاد قرار دارد که برای اجرای بخشی از آن برای سال های آینده، در حال بررسی است.


تعداد برگزیدگان
جمالی گفت: در هر رشته حدود سه نفر حائز مدال های طلا، نقره و برنز می شوند، البته در برخی سال ها در تعدادی از رشته ها هیچ برگزیده ای نداشتیم چون المپیاد با آزمون متفاوت است و به میزان نمره ای که نسبت به حداکثر نمره کسب می کنند در کمیته مربوطه بررسی می شود. اگر نمره پایین باشد امکان برگزیده نشدن دانشجویان وجود دارد. گاهی در برخی رشته ها برنده طلا نداشتیم و صرفاً به مدال های نقره و برنز دست یافته اند یا دو مدال از یک رنگ طلا، نقره و برنز با شرایط یکسان تعلق گرفته است.
وی تاکید کرد: در المپیادها دانشجویان سال سوم هر رشته هم می توانند شرکت کنند که تا ۳۱ شهریورماه همان سال دانش آموخته نخواهند شد و این امتیاز برای سال آینده آنها و بعد از دانش آموختگی وجود دارد که از تسهیلات استفاده کنند.


برگزاری المپیادهای بین المللی
جمالی در مورد المپیادهای مشابه در سایر کشورها نیز اظهار کرد: در برخی از کشورها آزمون های مشابهی به صورت دانشگاهی، منطقه ای یا بین المللی در سطح دانشجویان برگزار می شود.

وی یادآورشد: سال گذشته برای اولین بار هماهنگی هایی صورت گرفت و نفرات برگزیده زیست شناسی به یک المپیاد بین المللی در روسیه اعزام شدند؛ همچنین درصدد هستیم با سایر مراکز دنیا رایزنی هایی برای برگزاری این المپیاد بین المللی در ایران یا اعزام دانشجو انجام دهیم.

نظر شما