شناسهٔ خبر: 34192165 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پیوند تئاتر علمی و تجربی در جشنواره کمال‌الملک

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر دانشجویی کمال‌الملک پنجشنبه گذشته در سالن اجتماعات دانشگاه هنر و معماری کمال‌الملک نوشهر برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره از بین ۶ اثر نمایشی راه یافته به مرحله نهایی معرفی شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری، دانشگاه هنر و معماری کمال‌الملک نوشهر مدتی پیش فراخوان نخستین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی کمال‌الملک را منتشر کرد. پس از آن دانشجویان رشته تئاتر ۴ دانشگاه آثارشان را برای شرکت در این جشنواره فرستادند و در نهایت با نظر هیات انتخاب، ۶ نمایش به بخش نهایی جشنواره راه یافتند. هیات داوران بخش نهایی متشکل از «رفیق نصرتی» مدرس و منتقد تئاتر، «میلاد نیک‌آبادی» رئیس کانون تئاتر دانشگاهی ایران در مرکز هنرهای نمایشی و «یوسف بافیری» استاد دانشگاه، ۶ اثر راه یافته به مرحله نهایی را داوری کردند. «آتش تقی‌پور» هنرمند پیشکسوت و باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون نیز ناظر داوران جشنواره بود.

«بانوی آئویی» نوشته «میشیما یوکیو» به کارگردانی «سمیرا یوسفی»، «جان مک آفی» نوشته «جاشوا دیویس» به کارگردانی «میلاد کاظمی»، «اژدهاک» نوشته «بهرام بیضایی» به کارگردانی «مهدی عباسیان»، «قصه ماه پنهان» نوشته «بهرام بیضایی» به کارگردانی «هانیه جانبازی»، «پیش از صبحانه» نوشته «یوجین اونیل» به کارگردانی «فرید صیدانلو» و «سه زن بلندبالا» نوشته «ادوارد آلبی» به کارگردانی «کاوه سعیدی» ۶  اثری بودند که از بین ۲۲ اثر فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره برای شرکت در بخش نهایی معرفی شدند.

  • علمی‌سازی تئاتر مازندران

دبیر نخستین دوره جشنواره تئاتر دانشجویی کمال‌الملک گفت: این مرکز آموزش عالی پارسال نیز یک دوره رپرتوار نمایشی با اجرای نمایش‌های دانشجویان تئاتر همین دانشگاه برگزار کرد که در آن آثار مربوط به واحدهای عملی دانشجویان اجرا شد. پیش از آن نیز با توجه به فعالیت رشته سینما در این دانشگاه، جشنواره فیلم دانشجویی را برگزار کرده بودیم.

«میثم زندی» اظهار کرد: با توجه به این‌که این مرکز در ۲ مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تئاتر با گرایش کارگردانی فعال است و ۱۰۰ دانشجو نیز دارد، تولیدات دانشجویان به شکلی بود که می‌توانست فضای رقابتی ایجاد کند. این فضای رقابتی از طرفی در ارتقای سطح کیفی کار دانشجویان تاثیرگذار است و از سوی دیگر با توجه به این‌که آثار دانشجویان پایه و مبنای علمی دارد، می‌تواند نگاه متفاوتی نسبت به فضای تجربی تئاتر ارائه کند.

رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی مازندران با تاکید بر ضرورت علمی شدن فعالیت‌های هنری در جامعه و به‌ویژه جامعه تئاتر مازندران اظهار کرد: برگزاری این قبیل جشنواره‌های دانشجویی می‌تواند بین جامعه هنری و فضای دانشگاهی تعامل ایجاد کند و با همراهی جریان‌ها و تشکل‌ها و جنبش‌های هنری خروجی این پیوند و تعامل را می‌توان برای ارائه آثار کیفی‌تر در اختیار جامعه قرار داد. بر همین اساس معتقدم که علمی‌تر دنبال کردن تئاتر مازندران یک نیاز جدی است. در انجمن نمایش هم کمبود آن را حس می‌کردیم، به همین دلیل دائم به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف هنر تئاتر تاکید داشتیم.

وی افزود: تاثیر فضای علمی دانشگاه بر فضای تئاتر تجربی به رشد و بالندگی تئاتر شهرستان و استان کمک می‌کند؛ چراکه حاصل ایده‌های ۲ حوزه به ایجاد جریانی مستحکم و قوی در تئاتر می‌انجامد. در این جشنواره تلاش شد تا انتخاب نمایشنامه‌ها و روند اجرای جشنواره به گونه‌ای باشد که هم روی مخاطب بیرونی تاثیر بگذارد و هم با تماشای این آثار توسط هنرمندان فضای گفتمان و تعاملی بین دانشگاه و حوزه تجربی تئاتر اتفاق بیفتد.

  • اجرای آثار راه یافته به بخش نهایی 

این مسئول بیان کرد: اگر متناسب با ظرفیت‌های دانشگاهی به کیفیت آثار جشنواره نگاه کنیم، به نظرم سطح کیفی خوبی داشتند. هر کدام از کارگردان‌ها متناسب با سطح توانشان اثری تولید کرده بودند. برخی آثار در حوزه‌های مختلف طراحی، بازی، دراماتورژی و کارگردانی نوآوری‌هایی داشتند. برخی از این آثار می‌توانند فضای یک گفت‌وگوی علمی را رقم بزنند. زندی از برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی آثار راه یافته به بخش نهایی خبر داد و گفت: شورای نظارت و ارزشیابی شهرستان ۶ نمایش مرحله نهایی را بازبینی کرد و هر ۶ نمایش مجوز اجرای عمومی گرفتند. قرار است هر نمایش یک هفته تا ۱۰ روز در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نوشهر روی صحنه برود.

برچسب‌ها:

نظر شما