شناسهٔ خبر: 34191450 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انبار امدادی در بجنورد تبدیل به قهوه‌خانه می‌شود؟

برخی اخبار و تصاویر از آغاز تغییر کاربری انبارهای بزرگ امدادی حاضر در مرکز شهر بجنورد به قهوه‌خانه سنتی حکایت دارد که باید دید این کار با کدام منطق در این شهر پرحادثه اتفاق افتاده است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد برخی تصاویر و اخبار از این حکایت دارد که دو انبار امدادی بزرگ هلال‌احمر در میدان خرمشهر به بخش خصوصی واگذارشده و به قهوه‌خانه سنتی در حال تبدیل است. اما چند نکته در این خصوص قابل‌بیان است که ازجمله می‌توان به مواردی اشاره داشت.

 

ابتدا واگذاری و تغییر کاربری انبارهای امدادی، انبارهایی که در نزدیک‌ترین نقطه به مردم و در دسترس ترین مکان در میدان خرمشهر بجنورد واقع می‌باشند، آیا با اهداف هلال‌احمر سازگار است؟

این مکان برای امدادگران شناخته‌شده است و در طول سال‌ها به‌محض بروز حادثه، در این مکان تجمع و سازمان‌دهی می‌شدند آیا منطقه سایت اداری تخته ارکان با موقعیت این انبارها قابل‌مقایسه است؟ و آیا امدادگران حاضرند در موقع حادثه به جاده ارکان بروند؟ و اصلاً آیا نظر امدادگران برای واگذاری این مکان به بخش خصوصی اهمیت داشته یا مسئولان هرگونه که خود تشخیص می‌دهند عمل می‌کنند.

گویا بناست در این مکان رستوران سنتی زده شود و محوطه ستاد جمعیت استان هم واگذارشده که در این صورت عملاً کارکرد امدادی مجموعه ساختمان صلح را هم از بین می‌برد.

 

مورد دیگر اینکه مگر نه این است که مدیریت بحران استان‌ها معمولاً مکان‌های امن را برای اسکان اضطراری در بحران‌های احتمالی شناسایی می‌کنند یا با صرف اعتبارات هنگفتی آن را ایجاد می‌کنند، حال چگونه است که این بار مدیران بحران استان و هلال‌احمر که دبیرخانه مدیریت بحران استان هستند و مدعی‌اند بحران را می‌فهمند و مدیریت می‌کنند از اهمیت این سوله‌ها برای اسکان اضطراری مردم غفلت کرده‌اند؟ سوله‌هایی به گواه کارشناسان، سازه‌های آنان در حوادث غیرمترقبه و طبیعی بهتر از مدارس و مساجد و حسینیه‌ها امن است.

 

اگر هلال‌احمر این مکان‌ها را برای کاربری‌هایی مثل ورزشی یا آموزشی با قید استفاده از آن در بحران‌ها به نفع مردم  واگذار می‌کرد قابل‌قبول بود اما واگذاری آن به‌نحوی‌که شکل بیرونی و داخلی سوله‌ها به‌طور کامل تغییر کند و اختیار کامل آن از هلال‌احمر سلب شود آیا معقول است؟

اگر میراث فرهنگی نیز قرار است در چنین پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کند آیا بهتر نبود به‌جای سرمایه‌گذاری موقت در یک مکان استیجاری، در یک مکان دائمی  سرمایه‌گذاری انجام می‌شد؟

 

 

به نظر می‌رسد مجموع این سؤالات و مطالب واردشده در این اتفاق یک جمع‌بندی مشخص دارد و آن نشان از برداشت غلط مدیران از بحث خصوصی‌سازی دارد و مدیریت بحران استان نسبت به دغدغه‌های ایجادشده امدادگران پاسخگو باشد.

انتهای پیام/

نظر شما