شناسهٔ خبر: 34190970 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«قاملو» روستایی بدون بی‌سواد

به همت خود اهالی روستا و حمایت‌های نهضت سوادآموزی قروه، رشد جمعیت باسواد در «قاملو» به 100 درصد رسیده و همه این روستا را روستای بدون بی‌سواد می‌شناسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کردستان، یکی از استان‌های مرزی در غرب کشور کردستان است که بنا به سیاست‌های دوران پهلوی و عدم توجه به آن، از استان‌های محروم کشور است که عقب‌ماندگی‌هایی از آن دوران را هنوز یدک می‌کشد.

با این وجود و برخورداری از منابع طبیعی و خدادادی غنی، تلاش و سختکوشی مردم زمینه را برای جبران بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها فراهم ساخته است.

در حالیکه استان‌های دیگر بعد از انقلاب در شرایط سازندگی قرار گرفتند، کردستان درگیر جنگ‌های داخلی و جنگ تحمیلی بود و مردمان آن دچار مظلومیت‌های مضاعفی شدند به نحوی که اکنون هم آثار آن وجود دارد و مردم با آن مشکلات هنوز دست و پنجه نرم می‌کنند.

روستاهای کردستان نیز مشکلات مضاعف‌تری دارند اگرچه ظرفیت‌های بالقوه‌ای در آنها وجود دارد اما نیاز به همت مسوولان دارد تا از این حالت خارج شوند.

روستای قاملو در 35 کیلومتری شهر قروه قرار دارد که ضمن برخورداری از اراضی کشاورزی مستعد، مردم تحصیلکرده‌ای هم دارد که آن را به عنوان یک روستای «بدون بی‌سواد» می‌شناسند. 

این روستا همچنان شاهد کمبودهایی در زمینه عمرانی، اقتصاد، اشتغال و اجرای‌نشدن طرح‌های عمرانی روستایی است.

سهم اندک قاملو از عمران روستایی 

دهیار روستای قاملو می‌گوید: این روستا در ۳۵ کیلومتری قروه در دهستان پنجه‌علی جنوبی و در بخش مرکزی این شهرستان به سمت کامیاران شکل گرفته، دارای ۲۶۰ خانوار و جمعیتی به صورت متغییر از ۸۰۰ تا یک‌ هزار نفر را در خود جای داده است. 

منصور جعفری افزود: بافت این روستا به صورت مجزا در دو طرف مسیر ورودی قروه به کامیاران شکل گرفته است. همچنین محدوده مسکونی آن در فضای ۵ هکتاری قرار دارد. 

جعفری تصریح کرد: وجه تسمیه این روستا به دلیل وجود نیزارهای اطراف آن است که در گویش کردی سورانی به آن قاملو می‌گویند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۳ خیابان اصلی و ۱۰ کوچه فرعی در این روستا احداث شده، هیچ کدام آسفالت نشده است. همچنین ضرورت دارد که با توجه به بافت در حال رشد قاملو ۷ خیابان دیگر با ۱۵ کوچه در این روستا احداث شود.

جعفری تصریح می‌کند: فاز اول طرح هادی در سال ۸۶ با اجرایی‌کردن سنگفرش اطراف مسجد روستا به متراژ ۵۰۰ متر اجرا شد و یک و 500 متر جدول‌گذاری حاشیه خیابان‌ها انجام شد.

دهیار روستای قاملو ادامه داد: طرح فاضلاب این روستا با متراژ ۲ هزار و ۸۰۰ متر در سال‌جاری احداث شده است ضمن اینکه ۲ هزار متر دیگر طرح هدایت فاضلاب خانگی لازم است اجرا شود‌.

جعفری افزود: برای اجرای طرح فاضلاب روستای قاملو ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده که اتمام این پروژه عمرانی همراه با چاه دپو نیازمند اعتبار 100 میلیون تومان دیگر است.

ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی 

عضو شورای اسلامی قاملو می‌گوید: با وجود وسعت چند هکتاری این روستا و موقعیت جغرافیایی که در کمربندی جاده کامیاران دارد، هیچ‌گونه عملیات کوچه‌تراشی در آن صورت نگرفته است.

امیر خالدیان ادامه داد: در زمینه تلفن ثابت و اینترنت هیچ‌گونه کاستی وجود ندارد. همچنین در این زمینه مشکل آنتن دهی تلفن همراه به دلیل نبود شبکه‌ای تقویت کننده مواجه هستیم.

وی گفت: یک درمانگاه مجهز به داروخانه، پزشک، امکانات دندانپزشکی، پزشک عمومی و... در قاملو وجود دارد که در زمینه بهداشتی درمانی پذیرای ۱۷ روستای هم‌جوار است.

وی تصریح می‌کند: این روستا دارای ۳ مدرسه با ۱۰ کلاس درس است که در این زمینه ۱۲۵ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند. همچنین یک مدرسه ۳ کلاسه با همت یک نیکوکار قروه‌ای و سازمان نوسازی مدارس استان در فضای ۴۰۰ متری در حال احداث است.

خالدیان ادامه داد: به دلیل وجود ۲ حلقه چاه عمیق یک مجتمع آبی در این روستا احداث شده که آب شرب ۱۷ روستا را تامین می‌کند اما فرسوده بودن لوله‌کشی آب شرب قاملو و عدم مدیریت در توزیع آب شرب در فصول مختلف سال ساکنان قاملو با قطعی و کمی آبی مواجه هستند.

این عضو شورای اسلامی قاملو عنوان کرد: این روستا نیازمند یک‌هزار و ۵۰۰ متر سنگفرش و ۳۰۰ متر جدول‌گذاری معابر است که تحقق آن نیازمند ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

قاملو روستایی بدون بی‌سواد

یکی از ساکنان قاملو  می‌گوید: به همت خود اهالی روستا و حمایت‌های نهضت سوادآموزی قروه، رشد جمعیت باسواد در قاملو به 100 درصد رسیده و همه این روستا را روستای بدون بی‌سواد می‌شناسند. 

همچنین در این زمینه چند پزشک، معلم، مهندس و دانش‌آموختگان مقاطع مختلف تحصیلی از این روستا وارد جامعه شده‌اند.

بخشعلی جعفری ادامه داد: با وجود اینکه ۳ تیم مطرح فوتبال در این روستا وجود دارد و در لیگ‌های برتر استانی دارای مقام‌های برتر هستند همچنان با مشکل سالن ورزشی مواجه هستند. 

وی در ادامه افزود: برای رفع مشکلات ورزشی یک قطعه زمین یک‌هزار و ۵۰۰ متری از سوی اهالی روستا در نظر گرفته شده است که ساخت یک سالن سرپوشیده چند منظوره ورزشی نیازمند اعتبار یک‌ میلیارد تومانی است. 

عفری خاطرنشان کرد: میزان آمار بیکاری در این روستا روبه افزایش است به طوری که جوانان تحصیلکرده از قاملو به کلانشهرهای کشور مانند تهران مهاجرت می‌کنند و به کارگری و حاشیه‌نشینی روی می‌آورند. 

این روستایی ادامه داد: با توجه به میزان جمعیت باسواد در قاملو نیازمند یک کتابخانه عمومی هستیم.

مشکل تردد در جاده

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی این روستا می‌گوید: اگرچه این روستا در فاصله 9 کیلومتری از بزرگراه اصلی قرار دارد اما جاده آن فاقد استانداردهای لازم است. 

خالد خالدیان افزود: نبود شانه خاکی، عمر بالای ۲۲ سال جاده، عدم نصب تابلوهای هشدار دهنده‌ رانندگی و ده‌ها مشکل دیگر دست به دست هم داده‌اند تا شاهد تصادفات ناگوار در این محور قروه به کامیاران باشیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۵ سال است که یک معدن دانه‌بندی شن و ماسه در این روستا وجود دارد که بهره‌برداری از آن در اختیار یک سرمایه‌گذار غیر بومی است. همچنین ۴ سال است که توسط اهالی روستا این معدن تعطیل شده و شرایط راه‌اندازی آن پرداخت چند درصد سود سالانه به ساکنان روستای قاملو است.

خالدیان اضافه کرد: یک فضای ۳۰۰ متری در فاصله ۲ کیلومتری روستا برای دپوی زباله در نظر گرفته شده است‌ که ضرورت دارد برای رعایت بهداشت روستا و محیط زیست سطل‌های زباله و خودروی حمل آن در اختیار دهیاری قرار گیرد.

وی گفت: تعدادی از مردم و جوانان روستا به دلیل قرارگیری روستا در یک مسیر بین شهری، درگیر مواد مخدر صنعتی شده‌اند که مردم روستا درخواست دارند مسئولان فرهنگی و انتظامی برای ریشه‌کنی این آسیب اجتماعی اقدام کنند.

ضرورت ایجاد کارخانه آرد

یکی از کشاورزان روستای قاملو می‌گوید: بیش از یک‌ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در این منطقه وجود دارد که حدود یک‌ هزار هکتار آن به صورت آبی به کشت محصولاتی مانند گندم، جو، یونجه و سیب‌زمینی اختصاص دارد.

محمد بیگلری ادامه داد: در زمینه ظرفیت‌های آبی این روستا دارای ۴۲ حلقه چاه عمیق و ۳ حلقه نیمه‌عمیق است‌ همچنین بیشتر اراضی کشاورزی قاملو به صورت بارانی و قطره‌ای آبیاری می‌شود که علاوه بر صرفه‌جویی، افزایش محصول و کاهش نیروی کار را به همراه دارد.

وی افزود: سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گندم در اراضی قاملو برداشت می‌شود که این ظرفیت موجب ایجاد یک تعاونی شده و گندم ۲۰ روستای دیگر نیز از این طریق خریداری می‌شود. همچنین این ظرفیت می‌تواند با ایجاد یک کارخانه آرد و سبوس گندم برای دام رونق دو چندانی به منطقه ارائه دهد.

بیگلری عنوان کرد: بزرگترین مشکل کشاورزان این روستا کشت تک‌محصولی است که این رویه موجب شده ساکنان آن تنها در چند ماه از سال درآمدزایی داشته باشند. همچنین با وجود منابع آبی قاملو می‌توان با ایجاد باغات میوه، کشت محصولاتی مانند نخود، لوبیا، توت فرنگی، پیاز، سبزیجات و...در کنار احداث گلخانه محصولات کشاورزی متنوعی در تمام فصول سال کشت کرد که موجب اشتغال‌زایی پایدار، درآمد مناسب و رونق کشاورزی و صنایع وابسته در سطح گسترده‌ای می‌شود.

گزارش از: روح‌الله زرین

انتهای پیام/ 86 / 2330/ق

نظر شما