شناسهٔ خبر: 34190804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظريف در گفتگو با رادیو ملی آمریکا تاکيد کرد؛

بدون ایران هیچ کس در منطقه امنیت ندارد

وزير امور خارجه کشورمان: ما قوی ترین کشور این منطقه هستیم و بدون ما، شما امنیتی در منطقه نخواهید داشت.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، محمد جواد ظريف در گفتگو با رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) گفت: حال آنها (آمريکايي ها) می گویند که شما نمی توانید نفت خود را بفروشید. آیا کشوری که متاسفانه اقتصادش به نفت وابسته است, نتواند نفت خود را بفروشد و مردم کشورش را تامین (سیر) کند؟ ما سالیانه چهارده میلیارد دلار نیاز داریم تا برای مردم خود غذا و دارو تامین کنیم. آمریکا تلاش می کند مردم ما را به گرسنگی بکشاند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: شما کارهایی می کنید, ما واکنش نشان می دهیم و بعد شما گلایه می کنید. ظریف گفت: شما از ما به دلیل کارهایی که انجام داده ایم گلایه دارید. شما از عربستان در بمباران بی امان یمنی ها حمایت می کنید, گلایه شما از ما برای چیست؟
ظریف در ادامه گفت: بسیار خوب, ما در لبنان, در سوریه و عراق دست داریم ولی همیشه از طرف درست حمایت کرده ایم ولی اگر بخواهید عامل عمومی برای فعالیت های بدخواهانه را بیابید, این ایران نیست, بلکه متحدان شما هستند.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار ان پی آر درباره اینکه طرح ایران برای مقابله با فشارهای آمریکا برای کاستن تدریجی فروش نفت ایران چیست گفت: کاری که می توانیم انجام دهیم, مقاومت در برابر تحریم هاست. در حال حاضر, اقتصاد ما در مقایسه با سال گذشته آسیب کمتری می بیند زیرا آمریکا همان کار را ادامه می دهد که ما به آن آشنا بودیم. واحد پول ما ثبات یافته است, نرخ رشد در حال بهتر شدن است, نرخ بیکاری در حال بهبود یافتن است.
ظریف گفت بی شک ما می توانیم بدون فروش نفت کارمان را ادامه دهیم و قطعا هدف ما نیز همین است. آمریکا فقط این کار را برای ما تسریع می کند.
وزیر خارجه ایران در پاسخ به اين سوال که آیا می خواهید که به شکلی, آمریکا را به صورت مستقیم تحت فشار قرار دهید؟ گفت:  ما مایل نیستیم به کسی فشار وارد کنیم. ما فقط کار خودمان را می کنیم و روشن است که کشوری که بیش از هزار و پانصد کیلومتر خط ساحلی در خلیج فارس دارد, برای امنیت در این منطقه کلیدی است. ما قوی ترین کشور این منطقه هستیم و بدون ما, شما امنیتی در منطقه نخواهید داشت. ولی این انجام دادن کاری نیست بلکه صرفا حذف کارهایی است که ما انجام می دهیم.
ظریف درباره اینکه آیا بعد از خروج آمریکا از برجام, در ایران اعتبار و قدرتش کم شده است گفت: در ایران, تعامل اعتبار خود را از دست داده است. مردم دیگر به دنبال تعامل با جامعه جهانی نیستند. آمریکا یک علت آن است که به وعده خود عمل نکرد, اروپا دلیل دیگری هستند که نتوانستند روی حرف خودشان بایستند و بنابرین باید گفت این تعامل است که اعتبار خود را از دست داده است.
ظریف درباره اینکه تا چه میزان به جنگ نزدیک هستیم گفت: رئیس جمهور ترامپ گفت ده دقیقه!
وي گفت: ممکن است آمریکا بتواند جنگی را شروع کند ولی نمی تواند پایان دهنده آن باشد. هیچ وقت طرفی که جنگ را شروع می کند, پایان دهنده آن نخواهد بود. این واقعیت تاریخ است.
وزیر امور خارجه ایران گفت: جنگ برای همه شرکت کنندگان و حتی تماشاچی های آن ویرانگر است. چنین جنگی می تواند ویرانگر باشد و برای همین هم ما نمی خواهیم وارد جنگ شویم ولی این بدان معنا نیست که از جنگ طفره برویم و گریزان باشیم.

نظر شما