شناسهٔ خبر: 34190790 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

گردشگری

صاحب‌خبر -

تکریم دریا با جشن نوروز صیاد در قشم

«نوروز صیاد» آیینی است که توسط بومیان روستای سلخ در روزهای تولیدمثل آبزیان برگزار می‌شود و طی آن صید متوقف می‌شود تا آبزیان به تولید مثل و احیای جمعیت خود خود فرصتی داشته باشند. به گزارش ایرنا، همچنین بر اساس یک باور قدیمی، مردم دریا را به دلیل رزق و روزی که به آنان می‌بخشد، تکریم و خود را در دریا تطهیر می‌کنند.
در این جشن، تمام بومیان از زن و مرد، پیر و جوان دل به دریا زده و از آن به دلیل طبیعت و نعمت‌های خدادادی که در اختیار آنان قرار می‌دهد، قدردانی و تشکر می‌کنند.
این آیین باستانی که صدها سال است در این منطقه از جزیره قشم برگزار می‌شود دارای مجموعه ای شگرف از آداب و رسوم و فرهنگی است که باعث می‌شود همه ساله گردشگران زیادی سفر در دمای بالای جزیره قشم را بر خود هموار کنند و این جشن را از نزدیک دنبال کنند.
سال صید بومیان دارای چهار فصل است و نخستین فصل آن «جُووا» نام دارد که از اوایل دهه سوم فروردین آغاز می‌شود و ۱۰۰ روز ادامه می‌یابد و بیشتر ماه‌های آن با بهار طبیعت همراه است.
پس از آن، فصل گرما به طول ۶۵ روز آغاز می‌شود که نخستین روز آن «نوروز صیاد» نامیده می‌شود و روز به یاد ماندنی برای صیادان است.
۲ فصل ۱۰۰ روزه نیز در ادامه آن وجود دارد که سال صیادان را تکمیل می‌کند و زندگی صیادان مطابق آن انجام می‌شود و در نهایت به زمستان جنوب می‌رسد.
بومیان قشمی در روز «نوروز صیاد» صید را تعطیل می‌کنند و با این باور که در این روز همه ماهی‌ها آزادند تا نسل خود را افزایش دهند، از خوردن غذای دریایی پرهیز می‌کنند.
بر اساس یک سنت قدیمی، همه مردم روستا در این روز باستانی از کوچک و بزرگ برای در امان بودن بیماری‌ها در طول سال آینده، در آب دریا شنا می‌کنند تا این باور قدیمی همچنان زنده بماند.
اهالی روستای سلخ در این روز از صبح تا غروب آفتاب به این جشن ادامه می‌دهند و مراسم و آداب سنتی از «رَزیف خوانی» گرفته تا «رقص شوشی‌ها» را که بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد با تمام جزییات برگزار می‌کنند.
در این جشن همه روستائیان لباس‌های نو به تن می‌کنند و حیوانات خود را با گِلی سرخ رنگ بنام «گِلَک» رنگ می‌کنند و همراه خود به دریا می‌برند. زنان بومی جزیره نیز با شیرینی‌های پخته شده از خرما بنام «رنگینَک» از میهمانان پذیرایی می‌کنند.
اجرای موسیقی محلی و برگزاری نمایشگاهی از غذاهای محلی و صنایع دستی بانوان سلخ بخش‌های دیگر از این مراسم است.
از فردای جشن نوروز صیاد، فصل جدید صید و صیادی در جزیره قشم شروع می‌شود و تور صیادان بار دیگر با هدف امرار معاش و کسب روزی حلال در پهنه نیلگون خلیج همیشه فارس رها می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما