شناسهٔ خبر: 34190738 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

ایرانشهر

پیروز حناچی، شهردار تهران از موافقت دولت برای انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب خبرداد.

صاحب‌خبر -

نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب منتقل می‌شوند

پیروز حناچی، شهردار تهران از موافقت دولت برای انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب خبرداد.

حناچی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد سرانجام رایزنی با مسوولان نمایشگاه بین‌المللی در مورد عدم برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب وتبادل نمایشگاه با شهرآفتاب گفت: ما با دولت مذاکره کردیم و دولت نیز این پیشنهاد را پذیرفته است. وی افزود: در پی پذیرش دولت، قرار شد بخشی از نمایشگاه‌هایی که جنبه ملی و بسیار پرمخاطب دارند را به نمایشگاه شهرآفتاب منتقل کنیم. بنابراین گزارش، براساس مصوبه شورای شهر دوم مقرر شد که نمایشگاه‌های پرمخاطب که موجب ایجاد ترافیک در بزرگراه و مسیرهای پیرامون می‌شوند به نمایشگاهی در خارج از تهران منتقل شوند و برهمین اساس نمایشگاه شهرآفتاب ساخته شد اما با وجود صرف هزینه‌های گزاف، نمایشگاه شهرآفتاب نتوانست در مدت افتتاحش میزبان نمایشگاه‌های پرمخاطب باشد اما به نظر می‌رسد با توافق فیمابین دولت و شهرداری این مشکل مرتفع شود.

رصد آنلاین زباله‌های پایتخت در آینده نزدیک

معاون نظارت شورای شهر تهران از لزوم اجرایی شدن طرح «صورت وضعیت‌های الکترونیک» در حوزه پسماند خبرداد. به گزارش ایسنا افشین حبیب زاده، با تاکید بر لزوم اجرای طرح «صورت وضعیت‌های الکترونیک در حوزه پسماند» گفت: براین اساس می‌بایست تمام زباله‌ها و پسماندهای پایتخت رصد شود. او با بیان اینکه شاهد مشکلاتی در حوزه جمع‌آوری زباله هستیم و برهمین اساس باید وضعیت حمل، دپو و... زباله‌ها مشخص شود؛ گفت: باید مبداء و مقصد زباله، محتوای زباله، تعداد و مشخصات کارگران دخیل در امر حمل، دپو و تفکیک مشخص شود و لازم است که زباله‌های پایتخت به صورت آنلاین رصد شود. معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه رصد آنلاین زباله‌ها می‌تواند بخش عمده مشکلات در این حوزه را رفع کند و برای اجرای این طرح مهم، جدی هستیم گفت: البته مسوولان پسماند به نامه درخواست شورا برای اجرای این طرح، پاسخ داده‌اند که قانع‌کننده نبود و تاکید داریم که این مهم هر چه سریع‌تر اجرایی شود. حبیب‌زاده با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از آن است که شهردار تهران نیز دستور شروع به کار این طرح را صادر کرده‌ و امید است در ماه جاری این مهم محقق شود، گفت: البته گزارش‌هایی دریافت کردیم که برخی‌ها تلاش می‌کنند که این طرح اجرایی نشود اما قطعا در کمیته نظارت این مسائل را پیگیری می‌کنیم. معاون نظارت شورای شهر تهران در مورد جزئیات اجرای طرح صورت وضعیت‌های الکترونیک در حوزه پسماند افزود: می‌بایست روی خودروهای حمل زباله GPS نصب شود و همچنین مشخصات، تعداد و ...کارگران دخیل، تناژ زباله‌ها در مبداء و مقصد، نوع زباله‌های حمل شده اعم از عادی، خانگی، بیمارستانی و ... در اجرای این طرح مشخص شود.

موضع دولت درباره انتخابات شورایاری‌ها

سخنگوی وزارت کشور در واکنش به مباحث مطرح شده درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران اظهارکرد: در این مورد دو مصوبه لازم‌الاجرا وجود دارد. به گزارش ایسنا، سید سلمان سامانی اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای را در خصوص تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های پایتخت وضع کرده که این مصوبه در اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها به هیات تطبیق مصوبات ارسال و مورد اعتراض این هیات واقع نشده است. در ترکیب این هیات نیز یک قاضی عالیرتبه منتخب رییس قوه قضاییه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد و بر اساس همان قانون هم‌اکنون این مصوبه قطعی و لازم الاجرا شده است. قائم مقام وزیر کشور در امورمجلس و هماهنگی استان‌ها با اشاره به جزییات دو مصوبه هیات دولت مبنی بر همکاری وزارت کشور با شورا و شهرداری در حوزه اجرا و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها گفت: هیات وزیران با رویکرد افزایش مشارکت مدنی آحاد مردم یک بار در سال ۹۳ و مجددا در سال ۹۸ طی مصوبه‌ای بر همکاری وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرده است. سامانی افزود: نکته حایز اهمیت اینکه این مصوبه هیات دولت از سوی رییس مجلس شورای اسلامی مغایر با قوانین شناخته نشده است.  وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در صورتی که مقرراتی را بر خلاف قوانین یا خارج از صلاحیت نهاد مقرره گذار تشخیص دهند ابطال آن را از دیوان عدالت اداری تقاضا کنند، گفت: تاکنون مصوبات مربوط به شورایاری‌ها در دیوان عدالت اداری ابطال نشده است، از این رو، بر این اساس و نظر به اسناد لازم الاجرای فوق، وزارت کشور به لحاظ قانونی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در حدود مصوبات هیات وزیران همکاری خواهد کرد. سخنگوی وزارت کشور یادآور شد: از نظر وزارت کشور، نظم حقوقی اقتضا دارد مجریان و ناظران به مقررات لازم الاجرا تقید داشته باشند و تا زمانی که این مصوبات اعتبار دارد، همگان مکلف به رعایت آنها هستند. سامانی با اشاره به نامه اخیر سازمان بازرسی کل کشور در خصوص غیرقانونی خواندن انتخابات شورایاری‌ها گفت: نامه ریاست سازمان بازرسی کل کشور حاوی نکات مهم و قابل تاملی است و ما هم معتقدیم که این‌گونه کنش‌ها با توجه به ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی در سطوح کلان‌شهرهایی مانند تهران حتما نیازمند جامع‌نگری است و در این‌گونه مسائل، برخورداری از پشتوانه قانونی مستحکم‌تر و تصمیم قانونگذار به تحقق منافع عمومی نزدیک‌تر خواهد بود.

 

نظر شما