شناسهٔ خبر: 34188612 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت؛

چرا بازارساز از کاهش یکباره بهای دلار عقب نشینی کرد؟

هفته گذشته تابلوی صرافی‌ها مدام از کاهش قیمت ارز به ویژه دلار و یورو خبر می‌دادند. روندی که از سوی بازارساز با کاهش ۱۲۵۰ تومانی نرخ دلار در طول هفته تقویت شد و در روز چهارشنبه با کاهش به سطح ۱۱۲۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی، بیم ورود تقاضای کاذب به بازار می‌رفت، چرا که سیاست گذار کاهش تدریجی را در دستور کار خود قرار نداده بود.

صاحب‌خبر -
تابناک اقتصادیهفته گذشته تابلوی صرافی‌ها مدام از کاهش قیمت ارز به ویژه دلار و یورو خبر می‌دادند. روندی که از سوی بازارساز با کاهش ۱۲۵۰ تومانی نرخ دلار در طول هفته تقویت شد و در روز چهارشنبه با کاهش به سطح ۱۱۲۰۰ تومانی دلار در صرافی‌های بانکی، بیم ورود تقاضای کاذب به بازار می‌رفت، چرا که سیاست گذار کاهش تدریجی را در دستور کار خود قرار نداده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ روز چهارشنبه شاهد سبقت نرخ نیما از نرخ بازار آزاد بودیم. اتفاقی که باعث تعجب فعالان بازار شد، زیرا به طور طبیعی نرخ ارز در بازار آزاد باید بیشتر از نرخ ارز در سامانه نیما باشد. چرا که انگیزه برای ورود متقاضی در بازار ثانویه بیشتر شود. اما کاهش نرخ ارز در بازار آزاد به کمتر از نرخ نیما، باعث هجوم تقاضا در بازار شد و در نهایت شاهد افزایش نرخ دلار بودیم. آنچه مسلم است، بازارساز ارزی دچار خطای راهبردی شده بود و به گمان عدم جذابیت و کاهش تقاضا، نرخ فروش ارز به ویژه دلار و یورو را بازهم کاهش داد و در کمترین سطح یعنی ۱۱۱۰۰ تا ۱۱۲۰۰ تومان نیز رساند.

این نقطه جایی بود که تفاوت نرخ نیما را به حدود ۵۰۰ تومان گران‌تر از بازار آزاد رسانده بود و بسیاری از بازیگران بازار که می‌دانستند نرخ آزاد به طور منطقی بایستی از نرخ نیما اندکی بیشتر باشد، شروع به خرید در بازار آزاد کردند و در نهایت بازارساز نیز به خطای خود پی برد و نرخ فروش دلار را ۲۰۰ تومان افزایش داد و حتی دیروز نیز بازارساز به افزایش نرخ فروش دلار ادامه داد و با افزایش ۱۰۰ تومانی، فروش دلار در صرافی‌های بانکی را به رقم ۱۲۵۰۰ تومان رساند.

اما از سوی دیگر، بسیاری از صادرکنندگان که بایستی ارز صادراتی خود را به سامانه نیما وارد کنند، ترجیح داده‌اند در شرایط کنونی کمی صبر کنند و طرف عرضه به این بازار را کاهش دهند تا به نوعی از کاهش نرخ نیما جلوگیری کنند.  
 
چرا بازارساز از کاهش یکباره بهای دلار عقب نشینی کرد؟
 
در فرایند کاهش بهای ارز، سیاست گذار به چند نکته بایستی توجه داشته باشد تا نتایج مثبت بیش از نتایج منفی باشد؛ پیش از این تابناک اقتصادی در گزارشی به نرخ دلار بر اساس تحلیل‌های تکنیکال اشاره کرده بود و بیان داشت: در شرایط کنونی دلار توانسته است از کف حمایتی ۱۲۸۰۰ و سپس ۱۲۲۰۰ تومان عبور کند و حالا توجه بازارساز و سیاست گذار ارزی بایستی بر حفظ نوسان در محدوده ۱۱۷۰۰ تومان باشد، زیرا تحلیل تکنیکال از روند بازار، این نقطه را مهم می‌داند و معتقد است اگر بازار مدتی با نرخ ۱۱۷۰۰ تومان ثبات را تجربه کند، می‌توان برای شکست منطقی این سقف امید داشت و عبور پلکانی و تدریجی از این نقطه، چشم انداز دلار در سطح ۹۹۰۰ تومان را روشن‌تر می‌کند.

اما در چند روز گذشته، سیاست گذاری ارزی و بازارساز به عنوان اهرم اصلی در عرضه ارز در سطح بازار، بدون توجه به تحلیل‌های تکنیکال و نرخ نیما در محدوده ۱۱۵۰۰ تومان، از روند کاهش تدریجی نرخ فاصله گرفت و در یک روز شاهد کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار بودیم و این کاهش یکباره، سیگنالی برای عدم ثبات در بازار بود.

آنچه مسلم است در شرایط کنونی، ثبات در بازار ارز مهم‌تر از کاهش یکباره نرخ ارز است. سیاست گذار بایستی به فکر کاهش تدریجی و پلکانی بهای ارز از یک سو و از طرف دیگر، با تشویق صادرکنندگان به عرضه ارز به سامانه نیما، به دنبال کاهش تدریجی نرخ ارز نیما باشد. زیرا تا زمانی که نرخ نیما در محدوده ۱۱۵۰۰ تومان برای دلار باشد، نمی‌توان انتظار عبور منطقی دلار در بازار آزاد از نقطه ۱۱۵۰۰ تومانی را داشت.

نظر شما