شناسهٔ خبر: 34188557 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نائب رئیس مجلس اظهار داشت:

خطرات حذف ریال از قراردادهای صادراتی

نایب‌رئیس مجلس گفت: لغو قراردادهای صادراتی ریالی با عراق خیلی از کارخانجات تولیدکننده کاشی و سرامیک در ایران را تعطیل کرده و منجر به بیکاری بسیاری از کارگران شده است.

صاحب‌خبر -

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه در شرایطی با برخی از دستورالعمل‌ها در دوران تحریم نفتی مانع صادرات شده‌ایم اظهار داشت: محصولات ساختمانی همچون کاشی و سرامیک که سه برابر ظرفیت کشور تولید می‌شد مشمول این دستورالعمل‌ها شده است.
وی گفت: عراق نیاز بسیاری به خرید محصولات ساختمانی از جمله کاشی و سرامیک دارد که طرف‌های عراقی به علت وجود ریال در آن کشور بدهی خود را با پول ایرانی پرداخت می‌کردند که این پول نیز به دلیل حضور زائران ایرانی در دسترس طرف عراقی بود.
وی با‌ اشاره به اینکه استفاده از ارز خارجی در صادرات مشکلاتی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است افزود: با دستورالعمل جدید بانک مرکزی مبنی بر لغو قراردادهای صادراتی ریالی با کشور عراق  تمامی کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک تعطیل و کارگران نیز از کار بیکار شده‌اند.
مصری افزود: از طرفی ظرفیتی در بازارهای خارج از کشور ایران و بازارهای همسایه داریم که امکان اینکه ما تولید داشته باشیم و بازارهای آنها را تأمین کنیم وجود دارد اما متأسفانه ما در این بازارها حضور موفقی نداریم و نتوانستیم از ظرفیت‌های خالی تولیدات کشور بهره‌ای ببریم.
وی با‌ اشاره به اینکه در همین ظرفیت خالی یک ظرفیت خالی تولید در کشور نیز با عناوین ظرفیت اسمی و موجود داریم که اکنون به‌صورت بالقوه وجود دارد و به فعلیت رساندن آن خیلی هزینه‌بر  نیست گفت: به‌طور مثال یک کارخانه برای تولید 300 هزار قطعه ماشین‌آلات با تمامی زیربنا و امکانات موجود احداث شده که اگر این کارخانه در سه شیفت کار کند 600 هزار قطعه تولید می‌شود اما اکنون به دلایل مختلف در یک شیفت فعال است و فقط 200 هزار قطعه از ظرفیت اسمی هم کمتر تولید می‌کند.‌ وی با بیان اینکه در شرایط کنونی برخی از کارخانه‌ها در کشور تنها دو روز در هفته کار می‌کنند با اینکه ظرفیت بیشتری در آنها موجود است بیان کرد: حدود 60 درصد از  واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی ما در کشور به کلی تعطیل هستند؛ با اینکه ماشین‌آلات و امکانات، نیروی انسانی  و ظرفیت زیادی در آنها وجود دارد اما این ظرفیت خالی است.
 نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های جدی کارآفرینان در بخش صنعت کشاورزی و خدمات بحث نقدینگی است زیرا بانک‌ها سرمایه در گردش را به‌صورت یک ساله به کارآفرینان می‌دهند و در این صورت شیفت دوم و سوم کارخانه‌ها در کشور راه‌اندازی نخواهد شد اما اگر همین سرمایه در گردش به‌صورت تشویقی و با تضمین پنج ساله در اختیار سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار بگیرد به‌طور قطع شیفت دوم و سوم کارخانه‌ها راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: تنها 20 تا 30 درصد برنامه‌های اول، دوم، پنجم و ششم توسعه تاکنون عملیاتی شده و ما باید به سمت ثبات قوانین و مقررات برویم.

نظر شما