شناسهٔ خبر: 34186961 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

فیلمساز هلندی: ایرانیان به خودشان بسیار افتخار می‌کنند

جرج هالند، فیلمساز هلندی معتقد است که ایرانیان با اعراب تفاوت دارند و بسیار بااعتماد به نفس هستند. او در جشنواره فیلم شهر، داوری بخش بین‌الملل آثار را برعهده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جرج هالندر، معمار و فیلمساز هلندی، دبیر جشنواره معماری و فیلم روتردام را برعهده دارد. او برای اولین‌بار به عنوان داور بخش بین‌الملل هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به ایران سفر کرده است و نظرات متفاوتی درباره کشورمان، معماری تهران و فیلم‌های ایرانی دارد. هالندر در مقایسه جشنواره خودش با جشنواره فیلم شهر می‌گوید از نظر موضوعی، این جشنواره ایران برای مردم قابل درک‌تر است.

با او گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

زمانی که می خواستید به ایران بیاید چه ذهنیتی درباره ایران داشتید؟ به شما نگفته بودند که به ایران نیایید؟

سوال بسیار خوبی است. در اروپا فکر می‌کنند ایران جزوی از جهان عرب است، من قبلا به عمان و چند کشور عربی سفر کرده بودم و می‌توانم بگویم ایران کاملا متفاوت از این کشورهاست. وقتی در خیابان‌های کشورهای عربی قدم می‌زدم، مردم حالت خاصی دارند. گویی اعتماد به نفس ندارند و مبهم و شک‌برانگیز هستند. اما وقتی در خیابان‌های تهران قدم می‌زدم، می‌دیدم که مردم بسیار به خودشان افتخار می‌کنند. شاید این موضوع ناشی از فرهنگ ایرانی‌ها باشد. ایران کشوری کهن و ریشه‌دار است که ظاهر مدرنی دارد. من دوست داشتم با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد کنم و وقتی وارد این فضاها شدم، دیدم که مردم به گرمی با ما صحبت می‌کنند. شاید چون ظاهر من متفاوت است ولی من هم دوست داشتم با مردم صحبت کنم.

تهران شهر پیشرفته‌ای است اما باید این پیشرفت در آثار سینمایی نشان داده شود و جشنواره‌ها می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشند.

پیش از اینکه به ایران بیایید چقدر با سینمای ایران آشنایی داشتید؟ چه فیلم‌هایی از سینمای ایران دیدید؟

بله پیش از این فیلم «بایسیکل ران» را دیدم. این اولین فیلم ایرانی بود که در هلند معروف شد.

حالا که به عنوان داور بخش بین‌الملل جشنواره فیلم شهر فیلم‌های ایرانی بیشتری دیدید، نظرتان درباره فیلم‌های ایرانی چیست؟

البته به‌دلیل اینکه داور هستم نمی‌توانم تا قبل از اختتامیه درباره فیلم‌ها بصورت مشخص نظر بدهم اما فیلم‌های که دیدم واقعا خوب بودند و بسیاری از آن‌ها در سطح فیلم‌های جهانی و بین‌المللی است ضما آنکه فیلم‌های خارجی که انتخاب شدند نیز بسیار خوب بودند.

شما موسس و رئیس جشنواره معماری و فیلم روتردام هستید، چه شباهتی بین جشنواره خودتان و جشنواره فیلم شهر می‌بینید؟

جشنواره فیلم شهر به لحاظ موضوعیتی بسیار وسیع‌تر از جشنواره روتردام است. ما روی بحث معماری متمرکز هستیم در حالی جشنواره شهر روی موضوع شهرنشینی تاکید دارد. البته ما هم سعی داریم جشنواره‌مان را گسترش دهیم. بسیار خوب است که بتوانیم تبادل فیلم بین جشنواره‌های‌مان داشته باشیم و از موضوعات فیلم‌های شما در جشنواره‌مان استفاده کنیم. چون موضوع جشنواره ما معماری است و وقتی مردم درباره آن می‌شنوند، می‌گویند ما چیزی درباره معماری نمی‌دانیم ولی موضوع شهر را مردم بسیار بهتر درک می‌کنند و شاید برایشان جذاب‌تر باشد. چون شهر در خودش قصه‌ای دارد و می‌تواند بسیار جذاب باشد. 

شما به عنوان استاد معماری که برای اولین بار شهر تهران را از نزدیک دیدید، آن را چطور شهری می‌بینید؟ چون بسیاری می‌گویند معماری شهر تهران ناهمگون است. 

شهر شما در حال پیشرفت است، اتوبان و بزرگراه‌هایی دارد که آن را به چند قسمت تبدیل می‌کند. این چیزی است که فقط مختص تهران نیست و در دیگر شهرهای بزرگ جهان مانند لس‌آنجلس هم دیده می‌شود. ولی فرهنگ شما، فرهنگی است که معماری غنی‌تری دارد، اما ساختمان‌های بلندی که جدیدا در این شهر ساخته شده است، سنخیتی با معماری سنتی و قدیمی شما ندارد.

۵۷۲۴۳

نظر شما