شناسهٔ خبر: 34186007 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رمزگشایی از اهداف ضیافت مشترک وزرای بحرینی و صهیونیستی

ضیافت مشترک وزرای خارجه بحرین و رژیم صهیونیستی موجی از انتقادات از آل خلیفه را به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیراً نماینده آمریکا در امور منطقه با انتشار تصویری، از نخستین دیدار علنی وزرای خارجه بحرین و رژیم صهیونیستی خبر داده است. طبق آخرین اخبار، «خالد بن احمد»، وزیر امور خارجه بحرین برای اولین بار با «اسرائیل کاتز»، همتای صهیونیست خود در آمریکا دیدار کرد. منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دو طرف در حاشیه برگزاری یک نشست در واشنگتن، با یکدیگر دیدار کردند

جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مذاکرات سازش بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی در توئیتر خود این دیدار را دوستانه خواند. این برای اولین بار است که مقام‌های بحرینی به صورت علنی با مقام‌های فعلی رژیم صهیونیستی دیدار می‌کنند. این اقدام مقامات آل خلیفه در علنی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجی از انتقادات از آن‌ها در محافل سیاسی و رسانه‌ای را به دنبال داشته است.

این دیدار علنی میان مقامات عالیرتبه بحرین و رژیم صهیونیستی درحالی اتفاق افتاد که مقامات آل خلیفه پیشتر نیز از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی استقبال به عمل آورده و از آن دفاع کرده بودند. به عنوان نمونه می‌توان به سخنان اخیر وزیر دفاع آل خلیفه اشاره کرد که طی آن از هرگونه اقدام در راستای عادی سازی روابط با تل آویو، دفاع کرده بود.

درهمین ارتباط، «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه»، وزیر امور خارجه بحرین اخیراً در جلسه‌ای مشترک با «برایان هوک»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران، روابط منامه با رژیم صهیونیستی را «زیربنایی برای صلح واقعی» توصیف کرد. خالد بن احمد همچنین با دفاع از اظهارات ماه گذشته‌اش با رسانه‌های صهیونیستی درباره صلح با تل آویو گفت: هدف ما همیشه برقراری ارتباط‌های مناسب است. اینها، زیربنای صلح واقعی هستند. ما این کار‌ها را نه برای تبلیغات بلکه برای امنیت ملی انجام می‌دهیم.

خالد بن احمد، علاوه بر این درباره میزبانی بحرین از نشستی درباره «امنیت دریایی» گفت: این نشست پاییز برگزار خواهد شد و در ادامه نشست ورشو خواهد بود که در ماه فوریه برگزار شد. وزیر دفاع بحرین که در جلسه‌ای در اندیشکده «شورای آتلانتیک» در کنار هوک حضور داشت گفت هدف نشست جدید رسیدن به «درک مشترک» برای رفع چالش‌های مطرح‌شده توسط ایران خواهد بود. این اظهارات مقام بحرینی نشان می‌دهد که آل خلیفه و رژیم صهیونیستی در زمینه عادی سازی روابط با یکدیگر، اهداف ضد ایرانی را دنبال می‌کنند.

برهمین اساس، پر واضح است که پیگیری اقدامات ضد ایرانی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اهداف آل خلیفه از عادی سازی و علنی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است؛ به ویژه اینکه اخیراً شبکه الجزیره قطر افشاگری‌هایی را در خصوص اقدامات خرابکارانه رژیم آل خلیفه علیه جمهوری اسلامی ایران، صورت داده است.

در همین ارتباط، اخیراً شبکه الجزیره قطر افشاگری‌هایی را علیه آل خلیفه انجام داد. افشاگری‌های شبکه قطری الجزیره علیه آل‌خلیفه در قالب برنامه‌ای مستند پخش شد و در قسمت‌هایی از این مستند «هشام البلوچی» سرکرده گروهک تروریستی «انصار الفرقان» نیز سخنانی را مطرح کرد. وی گفت: «دستگاه‌های امنیتی بحرین من را در سال ۲۰۰۶ برای انجام مأموریت‌های جاسوسی و انجام عملیات در داخل خاک ایران به کار گرفتند».

از همین روی، ناگفته پیداست که مقامات آل خلیفه عزم خود را جزم کرده اند تا از رهگذر عادی سازی و سپس علنی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اقدامات ضد ایرانی خود را تشدید کرده و با صهیونیست‌ها در زمینه اهداف ضد ایرانی، بیش از پیش همراه شوند. این درحالی است که ملت بحرین هیچگاه با سیاست‌های ضد ایرانیِ آل خلیفه موافق نبوده و بار‌ها و در مناسبت‌های مختلف با برگزاری تظاهرات‌هایی موضع ثابت و اصولی خود در این زمینه را به گوش مقامات آل خلیفه رسانده اند.

با تمامی آنچه که گفته شد، تلاش‌های منامه برای عادی سازی و علنی سازی روابط میان آل خلیفه و رژیم صهیونیستی پیشتر نیز مسبوق به سابقه بوده است و به عنوان نمونه می‌توان به نشست اخیر منامه اشاره کرد؛ نشستی که با هدف کمک به پیاده سازی طرح شوم معامله قرن علیه فلسطینیان، در بحرین برگزار شد.

درهمین ارتباط، روزنامه هاآرتص رژیم صهیونیستی درخصوص کنفرانس اقتصادی بحرین تأکید کرده است: «کنفرانس بحرین بزرگترین نشست عادی‌سازی روابط بوده که طی سال‌های اخیر مشاهده شده است. آنچه در منامه رخ داد، بزرگترین دیدار و نشست عادی‌سازی روابط میان اعراب و اسرائیل بود که طی سال‌های اخیر میان نمایندگان کشور‌های عربی و اسرائیل مشاهده شده است». از سوی دیگر، یک منبع از مقامات بحرینی نیز در جریان برگزاری نشست منامه به روزنامه هاآرتص گفته بود: «روابط بحرین با اسرائیل گرم است، ولی میزبانی این کنفرانس از سوی آن‌ها هم مسئله پیچیده‌ای است به‌ویژه در برابر فلسطینیان و فشار آمریکا از عوامل اصلی بود که منجر به برگزاری این کنفرانس شد».

این درحالی است که مردم بحرین سلسله اقدامات آل خلیفه در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را علیه منافع فلسطینیان و مسأله فلسطین می‌دانند و بار‌ها نیز موضع خود در این خصوص را اعلام کرده اند. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، اخیراً ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن گروهی از مردم بحرین همبستگی خود با مساله فلسطین و حمایت از فلسطینی‌ها و نیز مخالفت‌شان با روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اعلام کردند. این ویدئو با هشتگ «بحرین مخالفت عادی‌سازی است» منتشر شد.

از سوی دیگر، جمعیت عمل اسلامی (أمل) بحرین نیز اخیراً در بیانیه‌ای تأکید کرده است که اقدامات مقامات بحرین برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در راستای تکمیل طرح «معامله قرن» با هدف حذف آرمان فلسطین و سیطره این رژیم بر امور منطقه صورت می‌گیرد. جمعیت أمل بحرین افزود که بسیاری از عاملان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تلاش شبانه روزی برای متقاعد کردن افکار عمومی کشور خود و همچنین افکار عمومی منطقه به تحقق این امر هستند.

مخالفت‌های مردمی و حزبی در بحرین با اقدامات آل خلیفه برای عادی سازی و علنی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حالی است که مقامات آل خلیفه بار‌ها مردم و فعالان سیاسی را تهدید کرده اند که هیچ سخنی علیه رژیم صهیونیستی و یا علیه روابط میان منامه و تل آویو به میان نیاورند. اما با تمامی اینها، مردم و احزاب سیاسی بحرینی حاضر نیستند از مخالفت با آل خلیفه در زمینه عادی سازی و علنی سازی روابط با تل آویو دست بکشند.

منبع:مهر

انتهای پیام/

نظر شما