شناسهٔ خبر: 34184854 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آمریکا: ایران باید غنی‌سازی را کاملا متوقف کند

گروه بین‌الملل: دویچه‌وله آلمان گزارش داد: از ایران علایمی مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو ...

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل: دویچه‌وله آلمان گزارش داد: از ایران علایمی مبنی بر آمادگی برای گفت‌وگو درباره برنامه اتمی دیده می‌شود؛ آمریکا اما خواهان توقف بی‌درنگ غنی‌سازی است و بر لزوم سوق ایران به گفت‌وگو در برنامه موشکی‌اش تاکید دارد. بنا به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین در پنجشنبه (۱۸ ژوئیه)، محمدجواد ظریف می‌گوید که ایران حاضر است در زمینه برنامه هسته‌ای خود انعطاف بیشتری نشان دهد، به شرط آن که ایالات متحده تحریم‌های خود را بردارد. بنا به این گزارش گاردین، به گفته ظریف، چنانچه آمریکا تحریم‌های خود را لغو کند، ایران حاضر است بی‌درنگ یک "پروتوکل الحاقی" را امضا کند که به مقام‌های "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" اجازه می‌دهد، مؤسسات اتمی ایران را دقیق‌تر کنترل کنند و مطمئن شوند که آنها در جهت بهره‌برداری صلح‌آمیز هستند.

ایران پیش از این نیز گفته بود که حاضر است یک چنین "پروتکل الحاقی" را امضا کند. چیزی که مطابق توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) به هشت سال بعد موکول شده بود. مقام‌های آمریکایی نسبت به اظهارات وزیر خارجه ایران در نیویورک واکنشی تردیدآمیز نشان داده‌اند. آنها می‌گویند ایران قصد دارد به "لغو سریع تحریم‌ها برسد اما در عین حال امکان تولید سلاح اتمی در آینده را برای خود حفظ کند". جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیتی که روز جمعه انتشار داد، امکان غنی سازی اورانیوم برای ایران را یکی از نقص های برجام توصیف کرد و افزود که تهران نباید امکان غنی‌سازی داشته باشد. او نوشت: «یکی از بدترین اشتباه‌های توافق (هسته ای) ایران که اکنون کاملاً آشکار شده، مجازکردن ایران به حفظ توانمندی های غنی سازی (اورانیوم) بود. ایران نباید امکان هیچ‌گونه غنی سازی داشته باشد. بولتون بر لزوم ادامه فشار حداکثری  تاکید کرد تا "ایران جاه طلبی‌های هسته‌ای و فعالیت‌های مخرب خود را کنار بگذارد."
 
دونالد ترامپ به خبرنگاران گفته است که فشارهای اقتصادی بر ایران نتیجه‌بخش بوده است و تمایل به گفت‌وگو در ایران تقویت می‌شود. ترامپ در آخرین موضع‌گیری درباره بحران ایران گفت: «ما چیزی نمی‌خواهم جز یک توافق منصفانه»، و تأکید کرد: «من هیچ عجله‌ای ندارم». رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه (۱۸ ژوئیه - ۲۷ تیرماه) تصریح کرد که ایالات متحده به دنبال دستیابی به یک توافق دراز مدت با ایران است. ترامپ گفت که به جای توافقی کوتاه‌مدت، به قراردادی ۱۰۰ساله نیاز هست، تا ایران برای همیشه از توان تولید سلاح اتمی ناتوان شود. او اطمینان داد که توافق برجام به زودی به طور کامل برچیده خواهد شد. دونالد ترامپ که در کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که پس از توافق (برجام) در گذشته جمهوری اسلامی در ۱۴ منطقه جهان به دنبال منازعه بود، اما با محدود شدن منابع مالی ایران، امکان مداخله برای ایران ضعیف شده است. آمریکا از ماه مه گذشته (اردیبهشت ۱۳۹۷) به صورت یکطرفه از توافق هسته‌ای شش قدرت بزرگ جهانی با ایران (برجام) خارج شد و تمامی تحریم‌های تعلیق شده خود را بازگرداند و تحریم‌های باز هم بیشتری بر ایران اعمال کرد.

نظر شما