شناسهٔ خبر: 34184689 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خصوصی سازی؛ نسخه ازبک ها برای مقابله با افزایش بهای برق

تهران - ایرنا - مقامات وزارت انرژی ازبکستان اعلام کردند که این کشور در حال برنامه ریزی برای فروش بیشتر نیروگاه های حرارتی تولید برق خود به بخش خصوصی طی چند سال آینده است تا از این طریق پاسخگوی تقاضای روزافزون برای مصرف برق باشد بدون آنکه رقم قابل توجهی به قبوض برق اضافه شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شینهووا به نقل از معاون وزیر انرژی ازبکستان نوشت، دولت ازبکستان قصد دارد تا مقدار مشخصی از سهام نیروگاه حرارتی را به سرمایه گذاران خصوصی فروخته و سرمایه گذاری های مشترکی بر اساس مشارکت های عمومی و خصوصی در مرحله نخست ایجاد کند.

وی طی گفت و گو در میزگردی در بخش انرژی افزود: «مرحله بعدی، فروش دارایی های نیروگاه به سرمایه گذاران خصوصی خواهد بود. در نهایت، تنها چند نیروگاه برق آبی و نیروگاه هسته ای در مالکیت دولتی باقی خواهد ماند.»

به گفته این مقام دولتی، این مدل اصلاح تدریجی صنعت برق، تضمینی بر پاسخ دادن به مصرف و تقاضای روز افزود برق از طریق بخش اقتصادی و بدون افزایش شدید تعرفه ها، و نیز کاهش تدریجی نقش دولت و گذار به روابط تکامل یافته بازار می باشد.

بر اساس برآورد متخصصین، تقاضای سالانه برق ازبکستان ۶۹ میلیارد کیلو وات ساعت است و تا سال ۲۰۳۰ این شاخص به ۱۱۷ میلیارد دلار افزایش می یابد.

نظر شما