شناسهٔ خبر: 34184591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مهمترین عناوین اقتصادی ۲۸ تیر

معامله ۹۶۶ هزار میلیارد ریالی در بازار سهام/ تعیین ردیف تعرفه دستگاه استخراج رمز ارز

معامله ۹۶۶ هزار میلیارد ریالی در بازار سهام، تکذیب خبر فاکتور ۳ هزار برلیانس، تعیین ردیف تعرفه دستگاه استخراج رمز ارز، جذب ۱۰ هزار میلیارد سرمایه بخش خصوصی در بنادر برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز (۲۸ تیر ماه) به شرح زیر است:

مرکز تضمین خرید کالاهای ساخت داخل فعال می شود

«فرشاد مقیمی» در اولین پنل تخصصی نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید که با عنوان چالش ها و راهکارهای ساخت داخل در صنعت؛ برگزار شد، گفت: ضمانت خرید کالای مورد سفارش در قالب قرارداد های منعقده در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید کاملاً ضروری است.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: همچنین لازم است آینده پژوهشی و شناسایی دقیق بازار های هدف و اولویت بندی ساخت نوع کالاهای هدف از سوی واحدهای طرف قرارداد رعایت شود.


مقیمی ادامه داد: فارغ از توجیه ناپذیر بودن ساخت برخی اقلام کالایی در داخل کشور که امری کاملاً مرسوم در دنیاست؛ امروز یکی از چالش های موجود در بخش صنعت که نیازمند هدف گذاری است، نبود چارچوب مشخصی در تجمیع نیازها و تقاضاهاست.

 

تکذیب خبر فاکتور ۳ هزار برلیانس

خبر ساختگی با موضوع صدور فاکتور برای ۳ هزار دستگاه برلیانس در فضای مجازی دست‌به‌دست شده که ۹ تن‌ها کذب و غیرواقعی است، بلکه پیگیری‌ها نشان می‌دهد منشا آن، برخی کانال‌های خبری خارج از کشور هستند.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری است:


۱- تمامی مراحل و فرایند فروش خودرو توسط خودروسازان، تحت نظارت نهاد‌های نظارتی و براساس موازین قانونی صورت می‌گیرد و امکان صدور فاکتور به این تعداد، آن هم شبانه! وجود ندارد.


۲- گروه سایپا در حال حاضر به‌دلیل بدعهدی شرکای خارجی نظیر کمپانی‌های برلیانس و رنو در ترک بازار ایران، با مشکل جدی عدم تامین قطعات و قطع جریان تولید محصولات مشترک با شرکت‌های مذکور و تعهدات برجای‌مانده از گذشته مواجه شده و طرح‌های مختلفی را جهت حل این مشکل ناخواسته و جلب رضایت مشتریان این محصولات ارائه کرده است.

 

رشد ۳۰ درصدی ارزش ریال ایران با وجود تحریم‌های آمریکا

اگر یک ارز وجود داشته باشد که انتظار تقویتش را نداشته باشیم آن ارز، ریال ایران است ولی واقعیت این است که ارزش ریال در بازارهای موازی جهان بالا می‌رود و این هفته ۸ درصد و طی دو ماه گذشته ۳۰ درصد در برابر دلار گران تر شده است.

 

طبق ترجمه ایبنا از بلومبرگ، دولت دونالد ترامپ تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران را سخت‌تر کرده و جلوی صادرات نفت این کشور را گرفته است. نفت نیروی حیاتی اقتصاد ایران است. ترامپ که مدام از موفقیت این تحریم ها صحبت می کند، ماه گذشته پس از سرنگونی یکی از پهپاد هایش در نزدیکی خلیج فارس توسط ایران تحریم ها را سخت‌تر کرد. وی در ژانویه به کابینه اش گفت:« به لطف ما ارز ایران اکنون تحت محاصره قرار دارد ولی ارزش ریال علی رغم تحریم های آمریکا بالا رفته است».

 

 به گفته استیو هانک، یک استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز دربالتیمور، بهبود پذیری ریال نشان می دهد ریال ایران با اجرای محدودیت های واردات و حفظ ارز خارجی سرپا ایستاده است.

 

نزدیک به ۳.۵ میلیارد دلار طرح تا پایان سال به بهره برداری می رسد

«عباس نعیمی» با اشاره به اینکه نزدیک به ۳.۵ میلیارد دلار طرح با دستور وزیر مورد پیگیری قرار دادیم که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید، گفت: با بهره برداری از این طرح ها نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ هزار شغل ایجاد می شود.

 


قائم مقام و مشاور ارشد اجرایی ایمیدرو درباره اکتشافات انجام شده در کشور نیز خاطرنشان کرد: کل اکتشافات انجام شده تاکنون ۲۷۰ هزار کیلومتر خطی بوده است، اما می خواهیم در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر اکتشاف خطی داشته باشیم که این رقم بیش از کل اکتشافات انجام شده است و این برنامه در راستای دستورات وزیر صنعت معدن و تجارت و فرمایشات مقام معظم رهبری است.

 

معامله ۹۶۶ هزار میلیارد ریالی در بازار سهام

از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۷۵ روز معاملاتی تعداد ۳۲۱ میلیارد و ۶۷۸ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۹۶۶ هزار و ۳۵ میلیارد ریال در ۲۴ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵ دفعه مورد در بورس اوراق بهادار معامله قرار گرفته است.

 

همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می دهد در این مدت ۲۲۶میلیارد و ۳۱۶میلیون سهم به ارزش ۵۱۳هزار و ۸۷۳میلیارد ریال در ۱۱میلیون و ۸۹۶هزار و ۳۱۲نوبت در بازار اول؛ ۹۰میلیارد و ۵۵۰میلیون سهم به ارزش ۳۷۰هزار و ۸۵۵میلیارد ریال در ۱۲میلیون و ۳۴۸هزار و ۸۷۴نوبت در بازار دوم؛ ۳۱میلیون و ۷۰۰هزار برگه به ارزش ۳۰هزار و ۳۸۳میلیارد ریال در ۷هزار و ۸۰۹نوبت در بازار بدهی، ۱۳۳میلیون و ۱۱هزار قرارداد به ارزش ۶۰۹میلیارد ریال در ۳۱هزار و ۵۷۵نوبت در بازار مشتقه و ۴میلیارد و ۶۴۸میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۵۰هزار و ۳۱۶میلیارد ریال در ۱۷۵هزار و ۴۳۵نوبت مورد معامله قرار گرفته است.

 

تعیین ردیف تعرفه دستگاه استخراج رمز ارز

گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور ردیف تعرفه گمرکی دستگاه استخراج رمز ارز را اعلام کرده که این مسئله نشان می‌‍دهد موضوع استخراج بیت کوین و رمز ارز‌ها با قرار گرفتن در دستور کار هیئت دولت به صورت جدی در حال پیگیری است و حالا گمرک با اعلام تعرفه گمرکی و قابلیت واردات قانونی این دستگاه‌ها باید منتظر مصوبه ماینینگ از سوی دولت بود تا با قانونی شدن فضا، صنعت ماینینگ با آماده بودن زیرساخت‌های لازم از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و وزارت نیرو تعیین تکلیف شود.


بر اساس اطلاعیه گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ بیست و دوم تیر ماه به ستاد‌های نظارت و گمرکات اجرایی دستگاه استخراج ارز دیجیتال با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند و با این ردیف گمرکی ترخیص می‌شوند.

 

جذب ۱۰ هزار میلیارد سرمایه بخش خصوصی در بنادر

«محمد راستاد» با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سرمایه گذاری‌ها و اپراتوری‌های بنادر مهم کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود افزود: سازمان بنادر سعی می‌کند از همه ظرفیت‌های بخش خصوصی در جهت توسعه بنادر و سواحل کشور استفاده کند.



مدیر عامل سازمان بنادر و دریا‌نوردی با اشاره به اینکه تا امروز بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور صورت گرفته است، گفت: مهمترین برنامه‌های سازمان بنادر توسعه پس کرانه‌ها برای فعالیت‌های تولیدی، توسعه‌ای و لجستیکی است. سازمان بنادر اراضی پشتیبانی خود از جمله بندر شهید رجایی، بندر امیر‌آباد، بندر بوشهر و بندر چابهار را برای توسعه فعالیت‌های تولیدی در نظر گرفته است.


وی تاکید کرد: سیاست‌های تعرفه‌ای برای کشتی‌ها و ورود کالا است و سرمایه گذاری‌ها در این بخش توسط اپراتوری‌های بخش خصوصی انجام می‌شود و مدل‌های مالی در این حوزه به گونه‌ای است که سرمایه‌ها به صورت ثابت مانده و برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد./

 

 

 

 

نظر شما