شناسهٔ خبر: 34184582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ژاپن خواستار اعتماد سازی در روابط سئول-توکیو شد

تهران - ایرنا - یک مقام دولتی ژاپن با اشاره به اینکه محدودیت اعمال شده بر صادرات کره جنوبی توسط ژاپن، تهدیدی برای زنجیره تولیدات جهانی محسوب نمی شود گفت که کره جنوبی باید در روابط دو جانبه خود با ژاپن مجددا اعتماد متقابل ایجاد کند در غیر این صورت مذاکرات دشوار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی، «جون ایواماتسو» مدیر سیاست کنترل تجاری در وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن امروز (جمعه) در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که اگر اعتماد متقابل میان سئول و توکیو مجدداً بازسازی نشود، مذاکره در مورد سیاست ها و مدیریت تجارت دشوار خواهد بود.

وی افزود: «اعمال محدودیت از جانب ژاپن بر صادرات کره جنوبی که ماه جاری میلادی انجام شد، هیچ تاثیری بر زنجیره عرضه جهانی نداشته است.»

روابط این دو همسایه آسیای شرقی از زمانی که دیوان عالی کره جنوبی در حکمی شرکت‌های «نیپون استیل» و «سامیتومو متال» را به پرداخت غرامت به چهار کارگر قربانی کار اجباری محکوم کرد، دچار تنش شد و این اختلافات به تجارت میان دو کشور نیز منتقل شده است.

کره جنوبی و ژاپن تاریخ روابط تلخی از زمان ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ در زمان استعمار شبه جزیره کره توسط ژاپن دارند که شامل کار اجباری مردم کره برای شرکت‌های ژاپنی و استفاده از زنان و دختران کره‌ای برای کار در مراکز فساد می‌شود.

ژاپن چندی پیش محدودیت‌هایی بر صادرات موادهای تک مورد نیاز برای نیمه رساناها و صفحه گوشی‌های هوشمند به کره جنوبی اعمال کرد. به نظر می‌رسد این تصمیم به تلافی حکم سال گذشته دیوان عالی کره جنوبی مبنی بر پرداخت غرامت از سوی شرکت‌های ژاپنی به قربانیان کار اجباری در زمان جنگ و حکومت استعماری ژاپن بر شبه جزیره کره گرفته شد.

به دنبال ممنوعیت صادرات چند قلم از تولیدات فنی پیشرفته ژاپن به کره جنوبی، اعتراضات خیابانی گسترده ای در سئول صورت گرفت و صاحبان بسیاری از موسسات از جمله شرکت های کوچک و متوسط این کشور خواستار تحریم کالاهای ژاپنی شده اند.

نظر شما