شناسهٔ خبر: 34184281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دشمن از روش‌های مختلف به دنبال القای ناکارآمدی نظام است

یک استاد دانشگاه عنوان کرد: مشکلات اقتصادی کشور حاصل ساختار اقتصادی ناکارآمدی است که توسط رژیم پهلوی و با دیکته آمریکا و در ادامه به واسطه

صاحب‌خبر -
یک استاد دانشگاه عنوان کرد: مشکلات اقتصادی کشور حاصل ساختار اقتصادی ناکارآمدی است که توسط رژیم پهلوی و با دیکته آمریکا و در ادامه به واسطه درس‌آموزان مکتب آمریکا ساخته شده و تداوم یافته است.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، شهریار زرشناس امروز در همایش «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب» که در موسسه امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: این سؤال پیش روی ماست که آیا وضعیت نامطلوب امروز کشور نتیجه موضع‎گیری انقلاب در برابر برخی از کشورهای غربی است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت خیر؛ مرور وضعیت اقتصادی کشور نشان می‌دهد مشکلات اقتصادی کشور حاصل ساختار اقتصادی ناکارآمدی است که توسط رژیم پهلوی و با دیکته آمریکا و در ادامه به واسطه درس‌آموزان مکتب آمریکا ساخته شده و تداوم یافته است.
وی با اشاره به آمار و اسناد منتشر شده، روزنامه‌ها و نشریات دوران پهلوی، افزود: اینکه گفته می‌شود در دوره پهلوی بیکاری و گرانی نبوده است افسانه واهی است، از سال 1352 تا 1356 تورم در آن زمان به اوج خود رسیده بود و بیکاری موج می‌زد و انصاری وزیر معروف و سرشناس دوران پهلوی در مصاحبه خود با BBC از تورم بیش از 50 درصدی ایران در زمان پهلوی سخن به میان می‌آورد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: آثار ادبی کسانی که اصلا دل در گرو انقلاب ندارند و مربوط به قبل از انقلاب هستند، فقر و بیکاری دوران پهلوی را به خوبی فریاد می‌زند؛ بروید این آثار را بخوانید تا متوجه شوید چه اوضاعی بر اقتصاد کشور در آن زمان حاکم بوده است.
وی اضافه کرد: در این سیستم نه تنها تولید جایی نداشت بلکه رانت خواری و فساد نیز ریشه دوانده و کشور را به سمت سراشیبی می‌کشاند و علاوه بر این همیشه کشور دچار بیکاری و تورم بود.
این جامعه شناس در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: برخی وجوه تئوریک و ظرایف نظری بیانیه گام دوم انقلاب نیز به‌مانند بسیاری از متون عمیق ما مورد کم‌ لطفی قرارگرفته است که البته این از خصایص متون عمیق نظری است، این مسئله حتی در مورد آثار فیلسوفان نیز وجود دارد. وی با بیان اینکه دشمن از روش‌های مختلف به دنبال القای ناکارآمدی نظام است و می‌خواهد جامعه و مردم را ناامید کند، تاکید کرد: در این بیانیه به تمدن سازی اشاره مستقیم شده و ما باید در این مسیر به‌ تمامی شبهه‌ها پاسخ دهیم و اجازه ندهیم این شبهه‌ها اهداف بیانیه گام دوم انقلاب را تحت شعاع قرار دهد.
زرشناس گفت: بیانیه گام دوم چند وجه دارد که وجه نخست آن به معرفی پدیده انقلاب می‌پردازد و در ادامه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های انقلاب اشاره می‌کند؛ یکی از نکات مهم در بیانیه گام دوم انقلاب تشریح وجه تمدنی انقلاب است و خود این مسئله که گام دوم برای انقلاب مطرح می‌شود، بیانگر ورود به مرحله تعمیق و بالندگی است.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشورهای غربی بعد از رنسانس به دنبال ایجاد سلطه بر کشورهای دیگر هستند، گفت: در قرن 19 کشورهای غربی وارد ایران شدند و در کودتای 28 مرداد اولین محصول خود را چیدند و تا توانستند سرمایه‌های کشور را به یغما بردند.
وی افزود: نگاه به تاریخ گذشته ایران نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی کشور تا قبل از نفوذ فرهنگ اقتصادی غربی کارآمد بوده است و عامل اصلی پدید آمدن مشکلات اقتصادی در کشورها از جمله ایران، سودای جهانی شدن سلطه آمریکایی و ورود سیستم‌های تعریفی آمریکا به کشورهای مختلف بود.
ا‌ین استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سلطه‌گرانی که برای تأسیس حکومت سلطه‌گر جهانی وارد آمریکا شدند، از بدو ورود بنای توسعه سلطه خود بر جهان‌را داشته‌اند، تصریح کرد: کشتار، غارتگری و شکنجه‌گری سلطه‌گران در ابتدای ورود به آمریکا و سودای جهانی شدن سلطه آمریکا بر جهان، مستنداتی است که متفکران، نظریه‌پردازان و تاریخ‌دانان بزرگ غربی بر آن صحه گذاشته و در آثار خود به ثبت رسانده‌اند.
این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد:  اینکه گفته می‌شود چین درهای مملکت خود را بر کشورهای خارجی باز کرده و از طریق تعامل با نظام جهانی و ورود سرمایه‌های خارجی، اقتصاد خود را بالا کشیده است آیا درست است؟! خیر؛ چین از زمان قطع کامل ارتباط با آمریکا، به چین قدرتمند اقتصادی تبدیل شد.
زرشناس همچنین اضافه کرد: اقتصاد شبهه مدرن به یک معضل تبدیل‌شده است و اگرچه صنعتی شدن یک الزام برای وضعیت فعلی کشور است اما نباید اجازه داد صنعتی شدن فاصله‌های طبقاتی را زیاد کند. وی با بیان اینکه در سال‌های آغازین دهه‌ 70 نسخه‌ای نئولیبرالی درزمینهٔ اقتصاد وارد کشور شد که درواقع بزرگ‌ترین ضربه را به کشور زد و دولت فعلی توان اجرای همان‌را هم ندارد، خاطرنشان کرد: راه حل برون‌رفت از مشکلات فعلی در زمینه اقتصاد ایجاد یک اقتصاد انقلابی با رویکرد اقتصاد درون‌زا و مقاومتی است.
زرشناس با بیان اینکه بیش از سه دهه است که نسخه ناکارآمد و سمی اقتصادی نئولیبرال‌ها به عرصه اقتصادی کشور نفوذ کرده است و به اقتصاد کشور ضربه زده است، اذعان کرد: امروز مردم ایران نیز با گوشت و پوست و تمام وجود حس کرده‌اند که نسخه اقتصاد سرمایه‌داری جهانی، عقیم و ناکارآمد است و حلال مشکلات نیست؛ تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور روی‌آوردن به اقتصاد انقلابی و اتکا به داخل است.
وی افزود: تنها راه رشد اقتصادی مبارزه با نظام اقتصادی چپاولگر جهانی است که برای کشورها چهارچوبی تعیین می‌کند تا راه پیشرفت را بر آنان ببندد و آن‌ها را زیر کنترل خود قرار دهد و اگر در کشوری سرمایه‌گذاری می‌کند، در عوض هر یک دلار سرمایه‌گذاری، چندین هزار دلار چپاول و غارت می‌کند؛ سیستم و ساخت اقتصادی در کشور بعد از انقلاب نیز به همان شکل باقی ماند زیرا در آغاز انقلاب تکنوکرات ها اجازه ندادند این ساختار اقتصادی از بین برود و همین موضوع مانع از شکل‌گیری ساخت انقلابی در اقتصاد شد.

انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما