شناسهٔ خبر: 34183569 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معلولان جسمی و حرکتی که به احترام سرود جمهوری اسلامی ایستادند

بجنورد- ایرنا- جشن بزرگداشت هفته بهزیستی که در خانه یکی از معلولان شهرستان فاروج در خراسان شمالی برگزار شد، به هنگام نواختن سرود جمهوری اسلامی در حالت ایستاده قرار گرفتند و ادای احترام کردند.

صاحب‌خبر -

از حدود یکهزار معلول زیر پوشش بهزیستی شهرستان، ۳۵۰ معلول جسمی و حرکتی، ۲۴۷ معلول ذهنی، ۱۶۲ نفر شنوایی بقیه بینایی و اعصاب و روان هستند.

وقتی دعوتمان کردند برای جشن محوری هفته بهزیستی، منتظر نشانی یکی از سالن‌های سطح شهر بودیم اما با تعجب، نشانی منزلی در روستای سیاهدشت به دستمان رسید، فرصت نبود که جویای دلیل باشیم با بهت، به این نشانی رفتیم، یک حیاط با همان مؤلفه‌های روستایی، تمیز و باصفا، صندلی‌هایی که چیده شده بودند و فرش‌هایی که بخشی از حیاط را پر کرده بود، نوای ملکوتی قرآن تازه شروع شده بود که به برنامه رسیدیم.

اولین تصویر در لحظه ورود لبخندهایی بود که بی آلایش روی صورت‌ها نشسته بود، وقتی سرود ملی پخش می‌شد، غرور و افتخار را می‌توانستیم به وضوح در چهره میهمانان این جشن که به عبارتی خود میزبان بودند ببینیم، آنهایی که اسیر ویلچرهایشان بودند یا حتی عزیزانی که با تخت‌هایشان در این مراسم شرکت کردند با چشم‌هایشان به احترام سرود ملی کشورشان ایستادند و آن را زمزمه کردند.

هنرمندان هم آمده بودند که سهمی در این جشن داشته باشند، در این بین بودند معلولانی که هنرشان را برای دوستانشان عرضه کردند تا جمع صمیمی تر شود و آنهایی که به هر دلیلی هنوز در لاک انزوای خودشان اسیر بودند، به قدر لحظه‌ای به زندگی لبخند بزنند، برای خیلی‌ها مثل محمد و امیر و زهرا، این نخستین بار بود که در چنین جشنی شرکت می‌کردند.

زهرا می‌گفت: هرسال هم به جشن بهزیستی دعوت می‌شدم اما شرایط جسمی، هزینه‌های رفت و آمد و معطلی یکی از اعضای خانواده که باید همپای من می‌شد مانع از حضورم بود.

امیر حسین که روی پا بند نبود، گوشی پدر به دست، دوست داشت همه این لحظه‌ها را ثبت کند و مدام از پدرش می‌پرسید شماره قرعه کشی من چند بود، آنجا بود که علت لبخندها و بی قراری‌های بعضی از این عزیزان را بیشتر فهمیدم، سفربه کربلا برای یک نفر و سفر به مشهد مقدس با خانواده برای ۳ نفر و جوایز بسیار دیگری که شور و نشاط جشن را بیشتر کرده بود.

موسیقی مقامی که شروع شد بعضی از دوستان معلول دهستان شاه جهان با خواننده مقامی هم نوایی می‌کردند و خواننده را به وجد می‌آوردند.

حضور بعضی مسئولان همچون بخشدار مرکزی شهرستان، شوراها و دهیاران روستاهای همجوار هم موجب دلگرمی بود.

هرچند بی مهری چند هنرمند در بد عهدی برای حضورشان کمی خاطرها را مکدر کرده بود اما مهربانی دل خانواده بزرگ بهزیستی جایگزین همه محدودیت‌ها محرومیت‌ها شد.

همه معلولان دهستان شاه جهان از خود روستای سیاهدشت تا روستای سه گنبد، خیرآباد، مایوان، چوکانلو و… میهمان خانه برادران حسین و نعمت جوادی بودند تادر این مجال حاصل شده اول با دوستانی که بسیاری را فقط در فضای مجازی می‌شناختند از نزدیک آشنا شده و دوستیشان بیشتر و مستحکم‌تر شود.

وقتی مجری برنامه سراغ یکی از برادارن جوادی رفت تا به رسم ادب، قدردان همت آنان برای کمک به برگزاری این جشن شود، این معلول توانمند که تنها حرکت جسمیش در انگشت شصتش بود فقط از اینکه دوستانش را می‌دید ابراز خوشحالی کرد و گفت نمی دانم چه باید بگویم و در چنین شرایطی قرار نگرفته بودم و … سکوتش که به درازا کشید، مدیر بهزیستی شهرستان به کنارش آمد و گفت: یکی از عوامل محرک در تلاش بیشتر مجموعه بهزیستی شهرستان، پیامک‌هایی است که در طی هفته از آقای جوادی دریافت می‌کنیم کسی که فقط انگشت شصتش دارای حرکت است و با همان و با استفاده از گوشی تلفن همراه در حال فعالیت و کار است و امید به زندگی این عضو خانواده است که ما را هم به فرداهای روشن‌تر امیدوار می‌کند.

فضای مجازی اینجا به کمک آمده

بسیاری از شرکت کنندگان در این جشن به کمک فضای مجازی، برای بازگشت آنها به زندگی اشاره داشتند و می‌گفتند وقتی عضو گروه‌هایی شدیم که اعضای آن با مشکلات ما دست و پنجه نرم می‌کردند، تحمل شرایط برایمان راحت تر شد حالا با استفاده از این فضا تجربه‌ها را انتقال می‌دهیم و دریافت می‌کنیم، از اخبار مرتبط با درمان و داروها مطلع می‌شویم و ایده‌های تازه ای برای فعالیت‌های اقتصادی در منزل می‌یابیم و..

زمان قرعه کشی فرا می‌رسد چشم‌ها می‌خندند اما دل‌ها می‌لرزند

جوایز بین میهمانان قسمت می‌شود و ۳ مددجویی که قرعه زیارت ولی نعمت خراسانی‌ها به نامشان می‌خورد در پوستشان نمی گنجد وحالا همه منتظر شگفتانه آخری هستند، و این محسن باقرزاده ۲۷ ساله با معلولیت جسمی و حرکتی است که دعوتنامه زیارت امام حسین و حضرت عباس (ع) را می‌یابد و دیگر احساس سنگینی و سختی حرکت ندارد و بی‌قرار می‌شود، آنقدر احساس سبکی می‌کند که می‌تواند تا اسفندماه امسال را بدود که به روز حرکتش در تقویم برسد.

شام، ختم برنامه‌هایی بود که از عصر آغاز شد.

مدیر بهزیستی شهرستان در حاشیه این مراسم گفت: هرسال جشن گرامیداشت هفته بهزیستی در سطح شهر برگزار می‌شد و بسیاری از معلولان ساکن در روستاها حضور نمی‌یافتند که امسال به همت دو تن از معلولان برنامه به سطح روستاها آمد.

مریم وافری افزود: از پیشنهاد معلولان روستای سیاهدشت استقبال کردیم و برنامه جشن را در دهستان شاه جهان با محوریت روستای سیاهدشت برگزار کردیم تا تمام مددجویان این دهستان بتوانند در این مراسم حضور یابند.

وی گفت: با استقبال خوبی که انجام شد برآنیم که سایر برنامه‌ها را هم در دهستان‌ها و روستاها برگزار کنیم تا همه معلولان مجال حضور در این برنامه‌ها را بیابند.

وی تعداد مجموع پرونده‌های فعال در تمام حوزه‌ها در این دستگاه حمایتی را یک هزار و ۸۰۰ پرونده با ۴ هزار و ۸۷۵ نفر عنوان کرد و گفت: از مجموع پرونده‌ها، ۲۹۰ مورد مستمری بگیر هستند و ۴۳۰ پرونده دریافت افزایش مستمری از محل هدفمندی یارانه‌ها می‌باشند.

وافری با اشاره به اینکه ۳۰۰ پرونده پشت نوبت افزایش مستمری از محل هدفمندی یارانه‌ها داریم گفت: در دهستان شاه جهان که میزبان برنامه بود ۱۵۰ پرونده از مددجویان فعال است.

افزون بر ۴ هزار نفر در شهرستان فاروج از خدمات حمایتی بهزیستی استفاده می‌کنند.

۷۱۸۷/‏‬ ۶۰۴۲

نظر شما