شناسهٔ خبر: 34183176 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

انیمیشن؛ رسانه تاثیرگذار بر سبک زندگی کودک و نوجوان نبود بودجه، سد راه انیمیشن‌سازی

یک مدرس و کارگردان انیمیشن با بیان اینکه انیمیشن به عنوان رسانه ای پویا و تاثیر گذار بروی مخاطب کودک و نوجوان، از جایگاه مهمی در بین تولیدات

صاحب‌خبر -
یک مدرس و کارگردان انیمیشن با بیان اینکه انیمیشن به عنوان رسانه ای پویا و تاثیر گذار بروی مخاطب کودک و نوجوان، از جایگاه مهمی در بین تولیدات رسانه‌ای جهان برخوردار است، خواستار حمایت دولت و بخش خصوصی از این رسانه شد.
انیمیشن "داوود و جالوت" تولید صداو سیمای مرکز قم در دومین جشنواره ملی پویانمایی توانست دیپلم افتخار و جایزه بهترین کارگزدانی را کسب کند، به این بهانه گفتگویی با کارگردان این انیمیشن در خصوص وضعیت و جایگاه انیمیشن در استان قم داشتیم.
سعید گائینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، بیان کرد: حجم انبوه تولیدات سریالی، مجموعه و نیز تولیدات کوتاه و آثار بلند سینمایی دربیشتر کشورها، نشان از تاثیرگذاری این رسانه بر رفتار، تفکر و زندگی مردم خصوصا کودکان و نوجوانان دارد؛ آموزش مسائلی همچون توجه به خانواده، اخلاقی زیستن، اهمیت دادن به محیط زیست و غیره در قالب تکنیکهای متنوع و جذاب انیمیشنی باعث شده است تا مدیران و سیاستگذاران هر کشوری توجه ویژه‌ای به این رسانه داشته باشند.
وی با توضیح اینکه در ایران تولید آثار انیمیشنی ابتدا توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد و بعدها شرکت فرهنگی هنری صبا، حوزه هنری، شهرداری، انجمن سینمای جوان، انجمن سینمای مستند و سایرین به سمت تولید آثار انیمیشن روی آوردند، ادامه داد: فروش بالای آثار سینمایی انیمیشن ایرانی با مضامین اجتماعی، دینی و آموزشی و با لحن بومی و کیفیت بالای تصویری، موجب گشت تا آثارفاخر سینمایی داخلی تولید شوند. 
این کارگردان انیمیشن افزود: در این بین، سیمای مراکز استانها، به دلیل کمبود منابع مالی و عدم حمایت ارگانهای دولتی و خصوصی، از سهم ناچیزی در چرخه تولید آثار برخوردار شدند؛ با تمام اینها برخی از مراکز به لحاظ کیفی و کمی همچنان مشغول تولیدات انیمیشن هستند و توانسته اند جوایز فراوانی از جشنواره های داخلی و خارجی کسب کنند.
تولید 1700 دقیقه انیمیشن در صداوسیمای قم گائینی عنوان کرد: مرکز قم از سال1383 با تاسیس واحد پویانمایی و ساخت انیمیشن کوتاه "مرغ سحر"، رسما شروع به فعالیت در این عرصه کرده و تا به امروز نزدیک 1700 دقیقه انیمیشن تولید کرده است و تاکنون موفق شده با کسب چندین جایزه از جشنواره‌های مختلف، در بین سایر مراکز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.
وی با اشاره به کسب مقام برگزیده در دومین جشنواره ملی پویانمایی توسط انیمیشن داود و جالوت عنوان کرد: این انیمیشن با تکنیک کات اوت، در مدت زمان 9دقیقه، در طول 8 ماه، توسط ۴ نفر در اواخر سال 97 تولید شده است، داستان این اثر برگرفته از جنگ معروف داود و جالوت بوده و برای مخاطب کودک ونوجوان طراحی و تولید شده است.
این تهیه کننده صداوسیمای مرکز قم خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل برای تولید آثار انیمیشن، نبود بودجه برای تولید است، هیچ نهادی اعم از خصوصی و دولتی در این عرصه ورود نکرده و جای تاسف دارد که با داشتن نیروهای متخصص و متعهد و حرفه ای در انیمیشن، هنوز اثر بزرگ و فاخری دراستان تولید نشده است، عدم شناخت مدیران از انیمیشن و طولانی بودن مدت تولید از عوامل موثر بر رکود این رسانه و ضعف تولید آن است.
عدم اکران آثار و ضعف بازاریابی؛ دو اشکال عمده در جشنواره ملی پویانمایی وی با اشاره به کیفیت برگزاری دومین جشنواره ملی پویانمایی و عروسکی، بیان کرد: یکی از بخشهای مهم جشنواره‌های سینمایی و تلویزیونی، بخش اکران فیلمها است ولی متاسفانه در این جشنواره دریغ از یک اکران، همچنین با توجه به تنوع پویانمایی و تکنیکهای متفاوت ساخت، بحث و گفتگو با کارگردانان آثار، میتوانست کیفیت جشنواره را بسیار بالا ببرد.
گائینی افزود: نبود بخش بازاریابی در دو بخش داخلی و خارجی یکی دیگراز نقاط ضعف این جشنواره بود، که به شدت نیاز آن احساس میشد و میتوانست تهیه کنندگان این عرصه را به بازار شبکه های داخلی و خارجی، موسسات و شرکتهای خصوصی، وصل کند.
گفتنی است؛ سعید گائینی از سال 82 به عنوان تهیه کننده و کارگردان صدا و سیمای مرکز قم فعالیت دارد و انیمیشن های "لی لی"، "نت سیاه"، مرغ سحر"، "در شکم نهنگ" و "سفر سبز" از جمله کارهای این کارگردان است.


انتهای پیام انتهای پیام

نظر شما