شناسهٔ خبر: 34181202 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از واردات کابل برق به جای استنت قلبی تا پرونده الکترونیک سلامت در تلفن همراه

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

به زودی؛ توزیع تست سریع ایدز در داروخانه‌های منتخب کشور/ شناسایی ۵۰ درصد از مبتلایان به ایدز

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مد نظر ما در معاونت بهداشتی شناسایی بیماران مبتلا به ایدز است، اظهار کرد: در کمیته فنی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصمیم گرفتیم علاوه بر مراکز بهداشتی منتخب که بیماریابی ایدز را انجام می‌دهند تست ایدز سریع را در داروخانه‌ها در دسترس قرار دهیم.

رئیسی ادامه داد: به زودی تست‌های سریع ایدز در داروخانه‌های کشور توزیع خواهد شد و اجرای این برنامه در چند فاز انجام می‌شود، در فاز نخست به صورت محدود این تست‌ها در برخی داروخانه‌ها توزیع می‌شوند تا پس از مشاهده نتیجه این اقدام را به صورت گسترده در سراسر کشور اجرایی کنیم.

معاون وزارت بهداشت بیان کرد: تست ایدز در مراکز بهداشتی وزارت بهداشت رایگان است اما در داروخانه‌ها رایگان نیست.

فهرست کاغذی فرآورده‌های طبیعی و سنتی بازار زیر چاپ/ لیست دارو‌های سنتی کشور بسته و نهایی شد

مهناز خانوی مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی،سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره انتشار فهرست فرآورده های طبیعی و سنتی اظهار کرد: لیست فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل روی سایت سازمان غذا و دارو  به صورت کامل بارگذاری شده اند و این فهرست فرآورده هایی است که از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته‌اند.

 مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو بیان کرد: در مجموع حدود هزار و ۳۰۰ فراورده طبیعی و ۹۰۰ داروی سنتی و ۴ هزار مکمل تغذیه ایرانی داریم و این فرآورده ها پروانه ساخت گرفته اند و مجوز تولید و فروش در بازار کشور را دارند.

وی ادامه داد: فهرست فرآورده های طبیعی و سنتی که در بازار عرضه و توزیع می شوند نیز تهیه و تدوین شده و در اختیار انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی قرار گرفته است و اکنون مراحل چاپ را طی می کند و تا پایان تیرماه منتشر خواهد شد.

مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو بیان کرد: فهرست رسمی داروهای طبیعی کشور  را تا پایان تیر ماه منتشر می کنیم و  فهرست داروهای سنتی بسته و نهایی شد و از این به بعد هر داروی سنتی که می خواهد تولید شود باید به شورای تدوین برود و لزوم نیاز آن بررسی شود و مجوز تولید  صادر شود.

سرانه مصرف لبنیات در ایران یک پنجم کشور‌های غربی/ سایه گرانی شیر بر میزان لبنیات مصرفی مردم

زهرا عبداللهی رئیس دفتر تغذیه و بهبود سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان مصرف شیر و لبنیات در بین مردم ایران وجود ندارد، اما بر اساس مطالعات سبد غذایی و صنایع غذایی کشور میزان متوسط سرانه مصرف شیر و لبنیات مردم پایین‌تر از مقدار توصیه شده سبد غذایی است.

وی ادامه داد: متأسفانه قبل از افزایش قیمت لبنیات و به خصوص شیر، مردم روزانه ۱۹۰ گرم شیر و لبنیات مصرف می‌کردند و این در حالیست که توصیه سازمان‌های ذی‌ربط این است که باید هر فرد ایرانی حداقل ۲۵۰ گرم لبنیات مصرف کند و این بدان معنی است که مردم ایران روزی ۶۰ گرم کمتر از حداقل توصیه شده لبنیات و شیر مصرف می‌کنند و همین مسئله باعث بروز مشکلات مختلفی مثل پوکی استخوان و شکستگی‌های بی مورد ناشی از کمبود کلسیم و مصرف کم شیر و لبنیات در افراد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات سطح بازار میزان خرید لبنیات و شیر به اندازه ۳۶درصد نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: متوسط سرانه مصرف شیر و لبنیات در دنیا سالیانه ۱۶۵ کیلوگرم و در کشور‌های غربی ۳۰۰ کیلوگرم است و این در حالیست که مردم ایران سالیانه بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم شیر مصرف می‌کنند.

واردات کابل برق با ۲ میلیون یورو ارز استنت قلبی/ بازداشت دست‌های پشت پرده در سازمان غذا و دارو

سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره فساد در سازمان غذا و دارو و سرانجام نامعلوم یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی اظهار کرد: بازار دارو و تجهیزات پزشکی ۵۰ هزار میلیارد تومان است که به دلیل آنکه رقم بزرگی است امکان بروز فساد در آن وجود دارد.

 
وی ادامه داد: من از زمان سرپرستی وزارت بهداشت متوجه شدم،قسمت عمده ارز دارو و تجهیزات پزشکی قابل ارزیابی و ردیابی نیست و ثبت و ضبط آن به درستی انجام نمی‌شود و ۴ ماه است که ۵ اکیپ  چراغ خاموش روی مسائلی درباره ارزهای گرفته شده و  هزینه کرد آنها و اینکه چه آن را مصرف کرده است و چه وارد کرده است، کار می‌کنند.
 
وی گفت: متاسفانه برخی ارز‌های دارو و تجهیزات پزشکی در مسیر منحرفی هزینه شده بود و کالای دیگری وارد کشور شده بود که در حال برخورد با آن هستیم، برای مثال فردی ۲ میلیون یورو برای ورود استنت قلبی ارز دولتی گرفته و به جای آن کابل برق وارد کرده بود و به محض اینکه از موضوع مطلع شده از کشور فرار کرده بود.
 
نمکی افزود: در مواردی ارز دولتی گرفتند و در بخش خصوصی با قیمت ارز آزاد، محصول را به فروش رساندند و یا داروی تاریخ گذشته وارد کردند؛ همه اینها به این دلیل است که قابلیت ردیابی ارز تجهیزات پزشکی فراهم نبود.
 
کشف هفت پالت داروی بدن سازی تاریخ گذشته در گمرک 
 
سعید نمکی، وزیربهداشت درمان و آموزش پزشکی نمکی با بیان اینکه موریانه ای که چارچوب نظام را امروز می‌خورد فساد سازمان یافته است، گفت: دفاع مقدسی ها باید به این عرصه ورود کنند وارد شوند و بی اعتمادی عمومی را از بین ببرند. فساد سازمان یافته به جاهایی نفوذ کرده و سرمایه‌های اجتماعی به دلیل وجود برخی افراد فزون خواه تحت تأثیر قرار گرفته است و امروز به جای مالک اشتر و حمزه و مسلم ابن عقیل، به ابوذر نیاز داریم تا از مرز اخلاق و معنویت پاسداری کنیم.

وی افزود: چطور به پدر شهید بگوییم به جای استنت قلب مورد نیاز شما و جانبازان کابل برق می‌آورند و تا ما متوجه می‌شویم این فرد از مرزها فرار کرده است.

نمکی بیان کرد: طی روزهای گذشته، هفت پالت داروی بدن سازی تاریخ گذشته در گمرک گرفتیم که قرار بود به جوانان این کشور تزریق شود و چرا نباید برای از بین بردن این شبکه‌های مافیایی به هم کمک کنیم.

حادثه برای دانش آموزان در حوالی سد لتیان +آخرین وضعیت مفقودین

بر اساس اخبار واصله از نیروهای امدادی بر اثر باز شدن سد لتیان ۱۰ دانش آموز در رودخانه حوالی این سد محبوس شدند.

صابریان رئیس اورژانس تهران درباره آخرین وضعیت سلامت دانش آموزان گرفتار در سد لتیان گفت: هر ۹ دانش‌آموز گم نشده و سالم هستند.
 
وی ادامه داد: ماجرا از این قرار است که این دانش‌آموزان روی پل بوده‌اند که سد باز می‌شود و دچار آب گرفتگی می‌شوند.
 
رئیس اورژانس تهران درباره زمان رسیدن نیروهای امدادی برای نجات جان دانش آموزان گفت: اولین کد ما یک‌دقیقه‌ای به محل رسیده و در حال نجات بچه‌ها هستند و در آن محل ۴ کد و یک موتورلانس داریم که در حال کمک به بچه‌ها هستند و جای نگرانی نیست و بچه‌ها سالم هستند.
 
سند ملی بیماری‌های نادر تدوین می‌شود/ پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در اولویت قرار دارد
 
طیب قدیمی مشاور اجرائی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تدوین سند ملی بیماری های نادر گفت: با دستور وزیر وقت، تدوین سند ملی بیماری های نادر در دستور کار معاونت درمان وزارت بهداشت قرار گرفت که در نهایت پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی مقرر شد این موضوع از طریق برون سپاری به یکی از دانشگاه های علوم پزشکی انجام شود.

مشاور اجرائی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در حال حاضر، شورای راهبردی تدوین سند ملی بیماری های نادر در دانشگاه علوم پزشکی تهران شکل گرفته و مراحل تدوین سند در حال انجام است.

دارو‌های گیاهی در آستانه خروج از پوشش بیمه‌ای/ افزایش قیمت فرآورده‌های طبیعی در سال ۹۷

خانوی مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگوبا بیان اینکه پوشش بیمه ای داروهای گیاهی افزایش پیدا نخواهد کرد،گفت: تامین اجتماعی سبد محدود دارد و حتی سال ۹۷ قرار بود داروهای گیاهی از پوشش بیمه خارج شوند که با مقاومت هایی صورت گرفت و توضیحاتی که داده شد داروهای گیاهی از سبد بیمه خارج نشدند.

وی به تعداد داروهای گیاهی که تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار دارند، اشاره کرد و گفت: ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار دارند و پزشکان نیز این داروها را تجویز می کنند.

مدیرکل اداره فرآورده های طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو به چالش شرکت های تولید کننده فرآورده های طبیعی و سنتی و داروهای گیاهی اشاره کرد و گفت: داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه محدودیت قیمتی دارند و امکان افزایش قیمت آنها برای بیمه ها ممکن نیست و به همین دلیل تولیدکنندگان این ۵۶ قلم داروی گیاهی خود تمایل دارند از پوشش بیمه خارج شوند زیرا  در سال ۹۷ قیمت بسیاری از فرآورده های طبیعی و سنتی و داروهای گیاهی که تحت پوشش بیمه نبودند، افزایش پیدا کرد.

افتتاح بخش‌های جدید بیمارستان امام فیروزکوه با حضور وزیر بهداشت

بخش‌های ویژه و دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) فیروزکوه در سفر امروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به غرب استان تهران افتتاح شد.

این بیمارستان در زمینی به مساحت ۷۵۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون تومان ساخته شده است و دارای ۴ تخت فعال دیالیز، ۶ تخت CCU و ۴ تخت ICU است.

 کلینیک ویژه تخصصی این بیمارستان که ۱۳ متخصص و یک فوق تخصص مشغول به فعالیت هستند و برای تجهیز آن نیز ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شده است  در زمینی با مساحت ۷۴۸ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و سیصد میلیون تومان به بهره برداری رسید.

از بخش‌های این کلینیک می‌توان به بیماری‌های عفونی، گوش، حلق و بینی، دندانپزشکی، پوست و مو کلیه و مجاری ادراری، جراحی عمومی، روانپزشکی، داخلی، کودکان و نوزادان، مغز و اعصاب، چشم پزشکی، قلب و عروق، اتاق عمل سرپایی، سونوگرافی و داروخانه اشاره کرد.

فعالیت ۱۵ هزار پزشک در حرفه‌های غیر مرتبط

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: برمبنای برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۶ بیش از ۳۹ هزار پزشک در کشور وجود دارد و تا سال ۱۴۰۴ به ۵۲ هزار و ۱۱۳ پزشک می‌رسد.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان گروه پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۴۵ هزار نفر در سال ۹۶  و در گروه دندان پزشکی از ۵۷۰۰ نفر به ۱۲۹۰۰ نفر در سال ۹۶ رسیده است.

حریرچی اضافه کرد: تعداد دانشجویان پرستاری به ۲۱ هزار و ۳۹۵ نفر در سال ۹۶ رسیده است و در ۳۷۰۰ نفر ورودی به دوره تخصصی هستند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به نسبت پزشک به جامعه بیان کرد: نسبت پزشک به جمعیت در ایران  یک به ۶  و در کشورهایی مثل بلغارستان ۲ به ۲۸ و در کشورهای مدیترانه شرقی مثل عمان نسبت یک به ۱۱ است.

 وی گفت: یکی  از مشکلات موجود، سیستم پذیرش دانشجو است و امروزه ۱۵ هزار پزشک پس از دریافت شماره نظام پزشکی به کاری غیر از طباطبت مشغول هستند.

نمایش پرونده الکترونیک سلامت بر روی تلفن همراه/ خرید هزار دستگاه آمبولانس کمک دار برای مناطق کوهستانی

سعید نمکی وزیر بهداشت گفت: از امروز مردم با پیوستن به پرونده الکترونیک سلامت می‌توانند از طریق تلفن همراه شان، اطلاعات مربوط به پرونده الکترونیک و موارد مربوط به سلامت خودشان را مشاهده کنند و بتوانند اقدام به نوبت گیری از مراکز درمانی کنند.

وی در خصوص وضعیت اورژانس در کشور، گفت: یکی از بهترین اورژانس‌های شرق مدیترانه از نظر سیستم و دسترسی مردم در ایران وجود دارد ،بیش از ۳۰۰۰ پایگاه اورژانس جاده‌ای و ثابت در سطح کشور داریم و  سعی ما این است که پایگاه‌های اورژانس را در کنار مراکز جامع خدمات سلامت که قرار است در مناطق روستایی، ۱۶ ساعت در شبانه روز فعالیت کنند، مستقر کنیم.

وزیر بهداشت افزود:  ۴۰۰ دستگاه آمبولانس جدید در حال توزیع است که خوشبختانه هزار دستگاه آمبولانس کمک دار جدید برای مناطق کوهستانی را خریداری می‌کنیم تا کمبود‌های انتقال بیماران و مصدومان، برطرف شود.

انتهای پیام/

نظر شما