شناسهٔ خبر: 34180513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ایجاد کمیته انتخاباتی؛ پینشهاد جدید نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به اشرف غنی

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواستار تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان «انتخابات آزاد و عادلانه» شدند تا شفافیت انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را تضمین کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر رئیس جمهور غنی را به سوء استفاده از امکانات دولتی و تلاش برای مهندسی انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده است.

این شورا برای تضمین شفافیت انتخابات و جلوگیری از مداخله ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این روند طرح مشترکی را ارائه کرده و خواستار تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان «انتخابات آزاد و عادلانه» شده است.

بر اساس این طرح نمایندگان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، نهادهای ناظر بر روند انتخابات و یک تن از اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان باید در این کمیته حضور داشته باشند.

جلوگیری از مداخله دولت در امور کمیسیون‌های انتخاباتی، حفظ استقلال نهادهای انتخاباتی در مطابقت با قانون، زمینه سازی برای نظارت بین‌المللی بر انتخابات و نظارت بر روند تطبیق راهکاری انتخاباتی از جمله وظایف این کمیته محسوب می‌شوند.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بار دیگر عزل و نصب مقامات ارشد دولتی از سوی رئیس جمهوری افغانستان در آستانه انتخابات غیرقانونی دانسته و خواستار توقف این روند شده است.

این شورا رئیس جمهور غنی را متهم کرده است که از بودجه دولت افغانستان برای پیروزی در انتخابات آینده این کشور استفاده می‌کند و از پارلمان افغانستان خواسته است تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

اختلافات بین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و اشرف غنی در حالی تشدید شده است که تنها دو ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باقی مانده است.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پیش از این نیز به اشرف غنی هشدار داده بود که در صورت عدم کناره گیری از قدرت و ادامه عزل و نصب‌های مقامات ارشد دولتی با واکنش شدید این شورا روبرو خواهد شد.

طبق قانون اساسی دوره کاری حکومت وحدت ملی در خرداد ماه پایان یافته است اما اشرف غنی با توسل به دادگاه عالی این کشور دوره کاری حکومت وحدت ملی را تا زمان برگزاری انتخابات تمدید کرده است.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها:

نظر شما