شناسهٔ خبر: 34180484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌اندازی بزرگ‌ترین زباله‌سوز کشور در رشت

رشت - ایرنا - شهردار رشت گفت: بزودی کلنگ احداث بزرگ‌ترین زباله‌سوز کشور در رشت به زمین زده می شود.

صاحب‌خبر -

گزارش روز جمعه واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت به ایرنا حاکیست، ناصر حاج محمدی با تاکید بر اینکه باید زباله‌ها به صورت تفکیک شده جمع آوری شوند، افزود: شهروندان باید نسبت به اهمیت تفکیک زباله آگاه باشند و اگر زباله‌ها به صورت تفکیک نشده جمع آوری نشود، هزینه تفکیک و بازیافت چند برابر می‌شود.

وی اظهار داشت: روزانه به صورت متوسط ۸۰۰ تن زباله در رشت جمع آوری می‌شود که این مقدار زباله آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند.

به گزارش ایرنا امروزه در دنیا از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می شود به گونه ای که با روش هایی همچون کمپوست، می توان ارزش افزوده ایجاد کرد. کارشناسان حوزه انرژی معتقدند با دور ریختن زباله، علاوه بر آلودگی محیط زیست، بخش عظیمی از منابع تجدید پذیرمان نیز از بین می رود این درحالیست که در کشورهای توسعه یافته، از صنعت بازیافت به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بیشتر از این بخش استفاده می شود.

بر اساس آخرین آمار سه کارخانه کمپوست در شهرهای رودسر، رشت و انزلی فعال هستند.

به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست استان های شمالی تشکیل شده و روز گذشته (پنجشنبه) علی اکبر طاهایی رئیس این کارگروه، پیگیری معضل زباله منطقه سراوان شهرستان رشت را از موضوعاتی عنوان کرد که به طور جدی در این کارگروه دنبال و برای آن چاره اندیشی می شود. اینجا را ببینید

حاج محمدی همچنین با اشاره به اجرای طرح آراستگی و پیراستگی محیط شهری در شهرداری‌های تحت تصدی خود خاطر نشان کرد: رشت نباید تنها در یک مقطع خاص بلکه همیشه زیبا و آماده ورود گردشگران باشد و در این راستا مشارکت شهروندان و سایر اقشار جامعه نیز الزامی است.

شهردار رشت در ادامه سخنانش با بیان اینکه ساماندهی مبادی ورودی شهر را به عنوان یک برنامه جدی در نظر گرفته ایم، اضافه کرد: ورودی شهر باید زیبا باشد تا گردشگران هنگام ورود تغییرات و زیبایی را در رشت حس کنند.

وی اظهار داشت: زیباسازی پنج مبدا ورودی رشت در دستور کار شهرداری قرار دارد تا مسافران در هنگام ورود با چهره ای زیبا از رشت مواجه شوند، شهرداری ها با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی در تلاشند محیطی آرام و مناسب برای زندگی شهروندان فراهم کنند و هماهنگی شهرداری با سایر دستگاه ها الزامی است.

حاج محمدی با اشاره به نقش مهم مردم در زیباسازی شهر خاطر نشان کرد: شهروندان می توانند با یک اقدام ساده نظیر زنگ آمیزی ساختمان محل زندگی خود نقش مهمی در زیباسازی و بهبود فضای شهر ایفا کنند.

وی از انتخاب نماینده افتخاری شهردار در محلات مختلف رشت خبر داد و اضافه کرد: هر شخص بتواند داخل محله خود ساختمان خویش را به گونه ای زیبا کند که برای دیگران نشاط آور باشد به عنوان نماینده افتخاری شهردار در محله انتخاب خواهد شد و می تواند مسائل و مشکلات محله و کوچه را با شهردار مطرح کند.

حاج محمدی با اشاره به انتخاب شهروند نمونه در رشت تصریح کرد: شهروندی که تمام وظایف خود را نسبت به شهر انجام داده به عنوان شهروند نمونه انتخاب خواهد شد و هرماه با اهدای جوایز از شهروند نمونه تجلیل خواهم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت سیما و منظر شهری و نقش شهروندان در بهبود سیمای بصری شهر اضافه کرد: متاسفانه در سال های اخیر چهره شهرها به واسطه بازسازی دچار تغییر شده و همچنین ناهمگونی چهره ساختمان های شهر منجر به آزردگی بصری شهروندان شده است.

وی با بیان اینکه چهره ساختمان و کف خیابان ها باید همگن بوده و موجب آرامش شهروندان شود، اظهار داشت: اغلب معابر رشت فاقد پیاده رو بوده و وظیفه ماست برای شهروندان معابر و پیاده روهای مناسب را آماده سازی کنیم.

رشت، حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد که در طول روز یه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

۷۲۸۶/‏۲۰۰۷

نظر شما