شناسهٔ خبر: 34180143 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

بسته خبری 98,16؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت پرداخته است.

صاحب‌خبر -

راه‌اندازی بازار برتر بورس تهران در حال بررسی است

دکتر شاپور محمدی با تایید اینکه در حال بررسی راه‌اندازی بازار برتر در بورس اوراق بهادار تهران هستیم، به مباحث مطرح شده در شورایعالی بورس با محور بازار پایه اشاره کرد و گفت: قانون جدید بازار پایه فرابورس را در جلسه اخیر بررسی کردیم، اما لازم است بررسی‌های تکمیلی انجام شود. نظرات همه فعالان اهمیت دارد و ان‌شاءالله اصلاحاتی که رضایت فعالان هم همراهش باشد، رخ دهد. رئیس سازمان بورس در پاسخ به اینکه چه زمانی فروش تعهدی در بازار سرمایه ایران رونمایی می‌شود نیز گفت: درباره این موضوع OMS ها (نرم افزارهای مدیریت سفارش) باید کارهایی انجام دهند که به مدتی زمان نیاز دارند تا تغییراتی در سیستم انجام شود. فروش تعهدی در کمیته فقهی تأیید شده و کارهای مربوط به راه‌اندازی آن انجام شده است. مدیریت فناوری بورس هم کارهای لازم را انجام داده و در حال حاضر باید روی نرم افزارهای مدیریت سفارش اصلاحاتی انجام شود.

مشاهده کل خبر

در نشست امروز بازار پایه چه گذشت؟

نشست تبیینی و توجیهی بازار پایه، روز یکشنبه 23 تیر ماه با حضور رئیس سازمان بورس و فعالان و ناشران این بازار در فرابورس برگزار شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست اظهار داشت: سازمان بورس هنگامی که قرار بود بحث گزارش تفسیری را جایگزین روند قبلی کند و تعداد نمادهای بسته از ۶۰ مورد به حدود ۱۷ نماد کاهش یابد، در همان زمان نیز نظرات فعالان بازار را جویا شد. در آن زمان دوستان به حذف EPS نیز معترض بودند که سازمان از حالت اجباری به اختیاری این موضوع را تغییر داد. در این نشست، مدیرعامل فرابورس ایران نیز نحوه انجام معاملات در تابلوهای جدید بازار پایه را توضیح داد و در ادامه تعداد شرکت‌های موجود در تابلو زرد بازار پایه را ۱۱۲، تابلو نارنجی را ۵۷ و تابلو قرمز را ۱۳ شرکت اعلام کرد.

مشاهده کل خبر

مسئولیت های شرکت بورس در قبال سهامداران/ نامک بازار را قانونمند می کند

مدیرعامل شرکت بورس تهران در خصوص روند عرضه های اولیه در بازار پس از پتروشیمی نوری گفت: هر شرکتی برای عرضه اولیه در بورس تهران آماده باشد از طریق بخش بازار اطلاعیه مربوط به آن را منتشر می کنیم تا عموم مردم در جریان قرار بگیرند. شرکت های متعددی در صف عرضه اولیه قرار دارند اما هنوز اطلاعات لازم و کافی را برای عرضه در اختیار بورس تهران قرار نداده اند. لذا، به محض نهایی شدن این اطلاعات، بخش بازار شرکت بورس در خصوص عرضه های اولیه اطلاع رسانی خواهد کرد. علی صحرائی با اشاره به سهم بازار سرمایه از تولید ناخالص داخلی کشور گفت: ارزش بازار بورس تهران و فرابورس ایران نزدیک به هزار میلیارد تومان است و یک سومGDP کشور را شامل می شود. این آمار و اطلاعات نشان می دهد سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشور بسیار ارزنده است.

مشاهده کل خبر

مطالبه گری آنلاین سهامداران در مجامع الکترونیکی

نسخه جدید اپلیکیشن درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا) حجم انبوهی از دسترسی ها را برای فعالان و ذی نفعان بازار سرمایه فراهم آورده است. مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی بورس در این خصوص اظهار داشت: با برگزاری مجامع به شکل الکترونیک، بهانه کمبود وقت برای فرار از پاسخگویی مدیران در مجامع شرکت ها به اتمام می رسد. فهیمی در پاسخ به این پرسش که "سامانه نت کلیر چیست و چه مزایایی را برای سهامداران فراهم می کند؟" عنوان کرد: نسخه جدید سامانه نت کلیر سال گذشته راه اندازی شد، اضافه شدن کد ملی سهامداران بر روی اعلامیه و گواهینامه های بازار سرمایه است که قابلیتهای درج و گزارش دهی هزینه انبار گواهی های سپرده کالایی و مالیات سپرده کالایی بر ارزش افزوده و گزارش دهی مالیات بر ارزش بر افزوده معاملات را شامل می شود.

مشاهده کل خبر

دامنه نفوذ سامانه توزیع سود، تا آخر سال به ۱۰۰ درصد می رسد

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ، از برنامه ریزی این شرکت برای افزایش دامنه نفوذ سامانه جامع توزیع سود به ۱۰۰ درصد شرکت ها و ناشران در سال ۹۸ خبر داد. حسین فهیمی راه اندازی سامانه جامع توزیع سود را پاسخ به نیاز بدیهی سهامداران خواند و گفت: با بهره برداری آزمایشی از این سامانه، سود دو شرکت توزیع شد و دیگر شرکت ها هم به تدریج به این سامانه خواهند پیوست.

مشاهده کل خبر

تصویب دستورالعمل انتشار اوراق وکالت در کمیته فقهی سازمان بورس

نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در جلسه اخیر این کمیته، دستور العمل انتشار اوراق وکالت به تصویب رسید. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جزئیات جلسه اخیر این کمیته گفت: موضوع این جلسه دستورالعمل انتشار اوراق وکالت بود. چندی پیش کمیته فقهی اوراق جدیدی را به نام اوراق وکالت طراحی کرده بود. جلسات متعددی برگزار شد و الحمدلله این ابزار جدید که یک برجستگی نسبت به صکوک دیگر دارد، به تصویب رسید و در شورای عالی بورس هم مورد تأیید قرار گرفت و تصویب شد.

مشاهده کل خبر

اصلاح قوانین، نیاز صنعت کارگزاری

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بازار سرمایه شرایط خوبی را تجربه می کند، عنوان کرد: افزایش قیمت دلار فروش شرکت های صادارت محور را افزایش داد و از طرفی محدودیت های وارداتی به افزایش فروش شرکت های داخلی منجر شد و به رغم تحریم ها و فشار ها، فروش ناشران بورسی به ویژه صادرات محور ها هنوز محدود نشده است. سید روح الله میرصانعی گفت: با وجود فضای تحریم، شرکت ها توانسته اند راه هایی پیدا کنند که محصولات خودشان را بفروشند و گزارش های دریافتی نشان می دهد فروش شرکت ها خوب است و اگر شرایط تغییر نکند روند مثبت بازار ادامه خواهد داشت.

مشاهده کل خبر

نیاز چند ساله صنعت کارگزاری با راه اندازی فاز جدید نامک برطرف می شود

مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در خصوص مزایای راه اندازی فاز جدید سامانه نامک بیان داشت: به نظرم نیاز چند ساله کارگزاران با راه اندازی فاز جدید نامک برطرف می شود. مدت ها بود که صنعت کارگزاری نیاز به چنین سامانه ای داشت به این دلیل که در حالت قبلی، سیستم معاملات باز بود یعنی کدی که هیچ مانده ای در کارگزاری نداشت، می توانست تا هر اندازه ای که می خواهد، سهام خریداری کند. اما با راه اندازی نامک،  این مشکلات برطرف می شود. محمد کفاش پنجه شاهی گفت: این سامانه از طرف دیگر از بروز خطاهای عمدی جلوگیری می کند و موجب پایان دادن به سو استفاده های ناهنجار می شود.

مشاهده کل خبر

بازار سرمایه توقف ندارد/حساسیت بازار به ریسک های سیاسی پایین آمده است

مدیرعامل کارگزاری رضوی، تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها را از مهمترین موضوعات اثرگذار بر وضعیت آتی شرکت ها دانست و گفت: به نظر می رسد این موضوع در کنار اخبار مجامع همچنان بازار را در وضعیت مطلوب حفظ خواهد کرد. یوسف پاشانژاد اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که بازار با آن درگیر است، تجدید ارزیابی دارایی شرکت هایی است که با توجه به دستورالعمل ها و قوانین جدید، برای آنها معافیت هایی صادر می شود؛ لذا به نظر می رسد بازار به سمت شرکت هایی خواهد رفت که تصمیم به تجدید ارزیابی دارایی ها دارند یا به سمت تعدادی از صنایع که هنور رشد کافی نداشته و نتوانسته اند در یکسال گذشته متناسب با دیگر صنایع حرکت کنند.

مشاهده کل خبر

نامک، جزئی از بایسته و شایسته های صنعت کارگزاری است

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن، در خصوص مزایای استفاده از سامانه نامک گفت: ما برای بحث مربوط به مدیریت ریسک در حوزه معاملات اعتباری و هر گونه فعالیت کارگزاری فارغ از معاملات اعتباری که به نوعی به تعهدات ایجاد شده از سوی مشتریان باز می گردد به ابزار کنترل و چکینگ نیاز داریم تا به این ترتیب به صنعت کارگزاری ضربه ای وارد نشود و در عین حال مبتنی بر فرآیندهایی باشد که اعتبارسنجی را توسعه دهد. به همین دلیل سامانه نامک یک نیاز مبرم در این برهه زمانی محسوب می شود. به گفته محمودرضا خواجه نصیری، با این ابزار کنترلی می توان قبل از ارسال سفارش موارد لازم را رصد کرد تا مشخص شود که آیا این سفارش، مبتنی بر واقعیت مالی بوده و پشتوانه مشتری است یا خیر.

مشاهده کل خبر

رفع نواقص جزئی، بازار را پویاتر می کند/توصیه به سهامداران در آستانه عرضه اولیه

مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص ابعاد اقتصادی تغییرات در بازار عنوان داشت:  رکود نسبی به دلیل مشکلات اقتصادی از جمله نبود نقدینگی و عدم وجود تقاضا در بازار منجر به تغییرات در رشد نرخ ارز شده و بازار سرمایه را نیز دچار تحولات اساسی کرده است. به گفته فردین آقا بزرگی، این ابعاد در نهایت، کم وزن شدن و از دست رفتن بنیه اقتصادی کشور را رقم زده است. اما با تطبیق و مقایسه نرخ های فروش در داخل و خارج از کشور در محصولات و صنایع مشابه مانند پتروشیمی و پالایشگاهی، و لوازم خودرو و... می توان آثار ناشی از افزایش نرخ مبادلات ارزی را به وضوح در گزارشات فصلی سه ماه اول سال ۹۸ مشاهده کرد.

مشاهده کل خبر

نامک و توسعه ارزیابی اعتباری مشتریان در کارگزاری ها

به گفته یک تحلیلگر بازارهای مالی، سامانه نامک از این جهت که محدودیت‌هایی را در رویه‌های موجود سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه ایجاد می‌کند، می‌تواند مقاومت‌هایی را همچون سایر پدیده‌های جدید در پی داشته باشد؛ اما با بررسی این موضوع به عنوان پدیده‌ای نو در جهت مدیریت ریسک اعتباری در شرکت‌های کارگزاری به مزایای آن پی خواهیم برد. موسی احمدی اظهار داشت: موفقیت در اجرایی‌شدن سامانه مدیریت ریسک نامک علی‌رغم وجود برخی مشکلات فنی موجود در سیستم‌ها، مستلزم فرهنگ سازی و ایجاد پذیرش همگانی به منظور فراگیری آن میان سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه است.

مشاهده کل خبر

صنایع نوپا زیر چتر تامین مالی جمعی

مدیر عامل سبدگردان الگوریتم گفت: تامین مالی همواره یکی از چالش های اساسی ایجاد و توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه است. پیش از شکل‌گیری واسطه های مالی مختلف امروزی مانند بانک، بازار سرمایه و غیره مردم در محافل و جمع ­های خانوادگی خودجوش به تجمیع سرمایه­ های خرد اقدام می­ کردند و در نهایت آن را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دادند. اما امروزه با گسترش تکنولوژی و بسط قوانین این شیوه  تامین مالی جمعی در بستر وسیع­تر، ساختار کامل­تری به خود گرفته است. آرش آقاقلیزاده افزود: ارکان محوری  این نوع تامین مالی عبارت هستند از عامل، سکو یا همان پلتفرم، متقاضی و ناظر فنی مالی! عامل می‌تواند یک نهاد مالی باشد یا در غیر اینصورت باید با یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان قرارداد منعقد کند.

مشاهده کل خبر

نقش موثر تامین مالی جمعی در رشد استارتاپ‌ها و اشتغالزایی

مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید، شرکت‌های تامین سرمایه، کارگزاری و شرکت‌هایی که موضوع فعالیت اصلی آنها سبدگردانی یا مشاوره سرمایه‌گذاری است را نهادهای مالی مجاز به فعالیت به عنوان عامل تامین مالی جمعی عنوان کرد و در ادامه به مزایای این روش تامین مالی برای سرمایه‌گذاران پرداخت. سیاوش وکیلی توضیح داد: تامین مالی جمعی با داشتن پلتفرم‌هایی به عنوان سکوی اجرایی به عنوان ابزار بازاریابی عمل می کند که به این ترتیب روش نسبتا ارزانی برای افزایش سرمایه است؛ همچنین، از طریق این پلتفرم ها بازخوردها به طرز راحت‌تری دریافت می‌شوند.

مشاهده کل خبر

تامین مالی جمعی، محلی برای تبدیل سرمایه‌های کوچک به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری

مدیر تحقیق و توسعه شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن ضمن بررسی روش تامین مالی جمعی گفت: در مدل‌های متداول تأمین مالی که سرمایه‌گذاری توسط افراد متبحر یا بانک‌ها انجام می‌شود، پیش از سرمایه‌گذاری، ارزیابی‌های دقیق انجام شده و پس از آن، سرمایه‌گذاری انجام شده به دقت پایش می‌شود؛ در حالیکه در میان انبوه افراد سرمایه‌گذاران ممکن است قادر به چنین ارزیابی و پایشی نباشند. محسنی، سرمایه جسورانه یا مخاطره‌پذیر را منبع سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا مانند استارتاپ‌ها دانست و  اظهار کرد: این نوع سرمایه از آن جهت که به تجاری‌سازی طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های کسب‌وکار کمک می‌کند و در خدمت طرح‌ها و ایده‌هایی قرار می‌گیرد که تاکنون در بازار مورد آزمون مشتری قرار نگرفته‌اند، مخاطره‌پذیر یا جسورانه نامیده می‌شود؛ در نتیجه، ریسک دیگری که در مورد سرمایه‌گذاری جمعی وجود دارد، خطر تقلیل ارزش مالکیت است.

مشاهده کل خبر

نوسان شاخص ذات بازار است / نماگر به صعود ادامه می دهد

مدیرعامل کارگزاری بانک دی اصلاح را رفتار طبیعی بازار دانست و بر ادامه رشد شاخص و عبور آن از مرز ۳۰۰ هزار واحد تا پایان سال تاکید کرد. فردین آقابزرگی با اشاره به تعدیل نسبی صورت گرفته در شاخص طی روز گذشته افزود: البته به دور از ذهن است که این روند کاهشی ادامه دار باشد، حتی نمی توان وضعیت نرخ ارز را نیز در شرایط فعلی در حالت تثبیت دید.چون با در نظر گرفتن سایر متغییرها و بنیه اقتصادی داخلی و خارجی این تناسب اکنون برقرار نیست.

مشاهده کل خبر

لزوم حرکت بازارسرمایه به سمت اعتبارسنجی /مقاومت روانی در اجرای نامک از طرف سرمایه گذاران وجود دارد

به گفته، مجتبی شهبازی در بازارهای بین‌المللی پیشرفته به اعتبارسنجی برای مشتریان اهمیت ویژه ای داده می شود. در این راستا، اگر شخصیت های حقیقی و حقوقی همچنین کلیه مشتریان بازار ما هم اعتبارسنجی شوند، می توانیم به سمت بازارهای پیشرفته حرکت سریعتری خواهیم داشت. مدیر معاملات شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد ضمن مثبت ارزیابی کردن این روند تجربه اجرای «نامک» را از دو زاویه بررسی کرد و گفت: از دید مشتریان، سهامداران و فعالان بازارسرمایه، این طرح با استقبال زیادی مواجه نشد که به نظر می رسد، عادت نداشتن مشتریان به روش جدید دلیل این اتفاق باشد. در روش قبلی، سهامداران ابتدا سهم مورد نظرشان را می‌خریدند و سپس وجه آن را پرداخت می کردند، این درحالیست که در روش جدید به شرط داشتن اعتبار و پرداخت هزینه می‌توانند سهم مورد نظرشان را خریداری کنند؛ البته این تغییر عادت سبب کند شدن روند معاملات در برخی اوقات نیز شد.

مشاهده کل خبر

نظر شما