شناسهٔ خبر: 34179889 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶ طرح بازآفرینی شهری در کامیاران در دست مطالعه و اجرا است

سنندج - ایرنا - ۶ طرح بازآفرینی شهری در کامیاران اجرا می شود که برخی از آنها در دست مطالعه و برخی نیز در حال اجرا هستند.

صاحب‌خبر -

فرماندار کامیاران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت اجرا و اتمام این پروژه ها تغییرات بسیار خوبی در این بخش انجام می شود.

مسعود الماسی افزود: این طرح ها شامل ساماندهی چهار راه اصلی شهر، مدرسه خلیج فارس، ساماندهی حاشیه رودخانه، ساماندهی پارک شهر، ساماندهی محلات توبره ریز و ترمیم تاسیسات فرسوده و ناکارآمد شهری است.

وی با اشاره به تاریخچه ۵۴ ساله این شهر اضافه کرد: فرسوده شدن بخشی از بناها، مکان های آموزشی و تاسیسات شهری اجرای طرح بازآفرینی در این شهر را ضروری کرده است.

فرماندار کامیاران با بیان اینکه مطالعه طرح ساماندهی چهار راه اصلی شهر به عنوان مهمترین طرح بازآفرینی شهری این شهرستان پایان یافت، گفت: براساس پیش بینی‌ها برای اجرای این پروژه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی طرح ساماندهی محلات توبره‌ریز را تنها طرح در حال اجرا اعلام کرد و یادآور شد: برای اجرای این طرح ۱۳ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

الماسی تاکید کرد: مطالعه طرح مدرسه خلیج فارس به اتمام رسیده و طرح های ساماندهی حاشیه رودخانه، ساماندهی پارک شهر و ترمیم تاسیسات فرسوده و ناکارآمد شهری نیز در حال مطالعه است.

وی اجرای این طرح را نیازمند همراهی مردم و مجموعه مدیران شهرستانی، استانی و کشوری دانست و افزود: اجرای طرح های بازآفرینی شهری به منظور احیای بافت های فرسوده، ایجاد رضایت‌مندی عمومی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان انجام می شود.

سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور هزینه می شود که ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار از سوی بخش خصوصی، ۷۰ هزار میلیارد ریال از سوی شهرداری ها و ۸۰ هزار میلیارد ریال نیز از سوی دولت تامین می شود که اعتبار تمام طرح های اجرا شده در کردستان از محل منابع دولتی تامین شده است.

هم اکنون ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور شامل ۱۹ میلیون نفر از ۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در مناطق و محلاتی با بافت فرسوده، تاریخی و ناکارآمد زندگی می کنند و این میزان در استان کردستان حدود ۵۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۰۱ هزار نفری است.

در سال ۹۰ و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.

نایسر، ننله و حسن آباد، تقتقان، فرجه در سنندج، شهرک امام خمینی (ره) و محله در قلعه، محله تازه آباد در سقز و محله تفینی در مریوان از جمله مناطق استان کردستان هستند که در قالب طرح بازآفرینی شهری ساماندهی می شوند.

در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان ۲ شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.

۷۳۴۹/‌۹۱۰۲

نظر شما