شناسهٔ خبر: 34179642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

آمریکا در شنیع‌ترین فاجعه انسانی معاصر جهان سهیم است

پژوهشگر ارشد دانشگاه جانز هاپکینز اعتقاد دارد آمریکا با فروش سلاح به عربستان در بدترین فاجعه بشری معاصر در جهان سهیم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رابرت هانتر، پژوهشگر ارشد در مرکز روابط فرا اطلسی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا درباره تلاش کنگره برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان و امارات و امکان وتوی مصوبه کنگره از سوی دونالد ترامپ گفت: به نظر من رئیس جمهور آمریکا در برابر چنین مصوبه‌ای از وتو استفاده خواهد کرد و حتی اگر چنین مصوبه‌ای به سنا منتقل شود باز هم با چنین تلاشی روبرو خواهد شد. البته تلاش‌های کنگره به منزله پیام به رئیس جمهور است. این پیام تنها از طرف نمایندگان دموکرات نیست بلکه جمهوریخواهان نیز در ارسال این پیام سهیم هستند.

وی افزود: باید در این زمینه متذکر شد که رئیس کمیسیون روابط خارجی چیک هره، جمهوریخواهی است که در موضوع مورد نظر، در برابر رئیس جمهور قرار دارد. سخن این نمایندگان این است که کشتار در یمن به درازا کشیده است. آنچه در عربستان می‌گذرد همچون مسئولیت ناپذیری مقامات این کشور در موضوع قتل خاشقجی در ترکیه، برای ما مسئولیت‌هایی دارد. سخن نمایندگان این است که رئیس جمهور توانایی قانع ساختن آنان را ندارد.

هانتر ادامه داد آنچه در آمریکا مشهود است توجه جدی این کشور به فروش سلاح است، زیرا این کار برای توسعه بخش مشاغل مفید و برای شرکت‌های آمریکایی اساسی است و می‌تواند پول قابل توجهی را به آمریکا تزریق کند. ترامپ در این باره گفته است «سخنم درباره بیش از صد میلیارد دلار پول است که وارد کشور می‌شود.» عربستان برای دفاع از خود تسلیحاتی در اختیار دارد که به مراتب بیش از نیاز این کشور است، هدف از این تسلیحات اضافی، تداوم جنگ با یمن است، عربستان از اوایل دهه شصت قرن گذشته در پی چنین جنگی بوده است.

این کارشناس در ادامه گفت: روی سخن ما این است که آیا رئیس جمهور آمریکا درک می‌کند کشورش با این سیاست در بدترین فاجعه انسانی، یعنی توصیفی که سازمان ملل متحد از یمن دارد، سهیم است؟ نمایندگان کنگره سعی می‌کنند این پیام را به ترامپ برسانند. آن‌ها از آنچه که ولیعهد عربستان در پیش گرفته است مثل رفتاری که با خاشقجی شد، ناخرسندند و دوست ندارند کشورشان در کشتار غیرنظامیان سهیم باشد، البته در آمریکا رئیس جمهور اختیاراتی دارد و امکان اینکه بخواهد از این اختیارات استفاده کند زیاد است، اما نکته این است که این شخص به اهمیت جان انسان‌ها توجهی ندارد.

پژوهشگر ارشد مرکز روابط فرا اطلسی در دانشگاه جانز هاپکینز درباره ادعای هواداران ترامپ مبنی بر اینکه دلایلی وجود ندارد که اثبات کند عربستان تسلیحات خریداری شده از آمریکا را در یمن استفاده می‌کند، گفت دلایل این گفته‌ها ماههاست که وجود دارد، جیمز متیس، وزیر دفاع سابق بارها در این باره سخن گفته بود، او اشاره کرده بود که آمریکا باید فروش سلاح به عربستان را متوقف کند و با این کار وارد فاز مصالحه در یمن شود. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد هم در گزارش مهمی درباره آنچه که محور سخن ماست به تفصیل سخن گفته است، اما عربستان این گزارش را نادیده گرفت و متاسفانه باید بگویم آمریکا در شنیع‌ترین فاجعه انسانی معاصر جهان سهیم است

وی افزود: این تسلیحات به عربستانی واگذار می‌شود که بیشترین حد ممکن از تسلیحات را در اختیار دارد تا جایی که از نظر حجم سلاح می‌تواند با قدرتی برابر اتحاد جماهیر شوروی مقابله کند. ما به عنوان شهروندان آمریکا باید بدانیم کشورمان در قامت کسی ظاهر شد که در حال فعالیت‌های تبهکارانه است؛ در صورتی که باید در جهت درست تاریخ قرار بگیریم و رفتار اخلاقی داشته باشیم و در این مسیر رئیس جمهور باید به خواسته نمایندگان کنگره گوش فرا دهد.

بر اساس اخباری که وزارت بهداشت یمن به تازگی منتشر کرد ده‌ها هزار کودک یمنی به دلیل تداوم حملات هوایی و تبعات ناشی از آوارگی با مشکلات روانی مواجه شده اند. رعب و وحشت ناشی از حملات هوایی موجب شده زمینه برای ابتلای بیماری‌های دیگر در کودکان یمنی فراهم شود که ابتلا به دیابت و اختلالات کبدی از جمله این بیماری‌ها به شمار می‌آید.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت یمن گفت ده‌ها هزار نفر از این کودکان به بیماری‌های روانی و جسمی مبتلا شده اند، این بیماری‌ها ناشی از وحشتی است که بمباران، محاصره، گرسنگی و اوضاع نابسامان خانواده‌ها در یمن در پی دارد.

کودکان یمنی هر روز تصاویری زنده از کشتار مردم کشورشان را شاهدند. کشتار‌های وحشیانه ناشی از حملات هوایی که سهم کودکان یمن از این کشتار در پنجاه و سه ماه جنگ، هشت هزار نفر بوده است.

نظر شما