شناسهٔ خبر: 34179114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۴۱ میلیون کیلووات برق در بورس انرژی معامله شد

در جریان معاملات هفته گذشته بورس انرژی، بازار برق شاهد معامله ۴۱ میلیون و ۶۶۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال در تابلوی فیزیکی این بازار بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در جریان معاملات هفته پایانی بورس انرژی، در بازار فیزیکی بیش از 106 هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری به ارزش بیش از 4هزار و 683 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت که بر این اساس ارزش معاملات بازار فیزیکی نسبت به هفته قبل‌تر افزایش 50 درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که در این بازار بیش از 84 هزار تن از محصولات در رینگ داخلی معامله شده و بیش از 22 هزار تن در رینگ بین‌الملل این بازار مورد دادوستد قرار گرفته‌اند.

همچنین ارزش ریالی معاملات در رینگ داخلی بیش از 4 هزار میلیارد ریال و در رینگ بین‌الملل بیش از 665 میلیارد ریال بوده است.

این گزارش می‌افزاید: سه تولیدکننده بزرگ در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری که بیشترین ارزش معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داده‌اند، در هفته گذشته عبارتند از: شرکت پالایش نفت شیراز، شرکت پالایش نفت کرمانشاه و شرکت نفت ستاره خلیج فارس به ترتیب با اختصاص 23، 21 و 14 درصد از ارزش کل معاملات، که 54 درصد از ارزش معاملات را نیز از آن خود کرده‌اند.

همچنین در هفته‌ای که گذشت سه کالا در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربونی که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند شامل هیدروکربن، نفتای سبک و گاز مایع به ترتیب با اختصاص 21، 15 و 14 درصد از ارزش کل معاملات، نیمی از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

از نکات حائز اهمیت معاملات بورس انرژی در هفته گذشته می‌توان به دادوستد 25 هزار تن هیدروکربن MC160 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و 22 هزار تن گاز مایع شرکت نفت ستاره خلیج فارس در رینگ بین‌الملل اشاره کرد.

گفتنی است در جریان معاملات هفته گذشته بورس انرژی ایران، بازار برق نیز شاهد معامله 41 میلیون و 664 هزار کیلووات ساعت به ارزش بیش از 17 میلیارد و 811 میلیون ریال بود که در تابلوی فیزیکی این بازار و از سوی نیروگاه‌های پرند مپنا و سیکل ترکیبی ارومیه برای دوره مصرف مرداد‌ماه 98 و دوره تحویل ماهانه عرضه شد.

همچنین، در تابلوی قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یکسال و بیشتر در نماد "سنفت983"، تعداد 45 هزار و 200 قرارداد به ارزش بیش از 399 میلیارد و 876 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما