شناسهٔ خبر: 34179000 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مُطَلِب رستمی در گفتگو با دانشجو:

دانشگاه تهران نسبت به نشریات بی‌اهمیت است

مدیر مسئول نشریه دانشجویی یار دبستانی گفت: با توجه به اینکه تیراژ نشریات پایین آمده؛ اما هنوز هم بهترین مرجع برای دانشجویان نشریات است.

صاحب‌خبر -

مُطَلِب رستمی، مدیر مسئول نشریه یار دبستانی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون این نشریه گفت: نشریه یار دبستانی به همت انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران حدود ۷-۸ سال است که با این اسم به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد: به وصرت منظم این نشریه در هرسال چیزی حدود ۱۰ شماره منتشر و در پردیس مرکزی دانشگاه تهران میان دانشجویان توزیع می‌شود.

مدیرمسئول نشریه یار دبستانی گفت: روال نشریه یار دبستانی گاهی و در برخی مقاطع به صورت پرونده‌ای بوده است و در بقیه ایام سال روال روتین خود را داشته است. اما یکی از نقاط ضعفی که ما در نشریه خود شناسایی کرده‌ایم، مطالبات صنفی و آموزشی است که تقریبا در روال اکثرنشریات این موضوع مشهود است.

وی افزود: مسئله‌ای که امروز تقریبا در تمام فضای دانشگاهی با آن روبرو هستیم، استقبال کم دانشجویان از نشریات است. با توجه به اینکه خیلی از امور امروز مجازی شده اقبال دانشجویان به صورت کلی به نشریات پایین آمده است مگر در برخی مواقع که اتفاقی خاص افتاده باشد یا ماجرایی پیش آمده و موضوعی برای دانشجویان جذابیت داشته است که این امر موجب می‌شود دانشجویان بیشتر به سمت نشریات برگردند.

رستمی تصریح کرد: آنچه به عنوان یک مدیر مسئول نشریه امروز به آن رسیده ام این است که دانشجویان از نشریاتی که تیتر خوب، صفحه آرایی خوب و تصاویر خوبی دارد استقبال زیادی می‌کنند و می‌بایستی در این بخش به تقویبت بیشتر خود بپردازیم.

وی همچنین با اشاره به عدم حمایت دانشگاه تهران از فضای نشریات گفت: دانشگاه از نشریات به طور کلی حمایت چندانی نمی‌کند، تنها حمایتی که دانشگاه از ما به عنوان یک نشریه دانشجویی داشته است این بوده که بخشی از معوقات ما را پرداخت کرده است آن هم بعد از گذشت مدتی که ما به صورت امانی نشریه خود را به چاپ می‌‍رساندیم و فقط توانستیم بخشی از مطالبات چاپخانه را پرداخت کنیم.

مدیر مسئول نشریه یاردبستانی دانشگاه تهران گفت: فضایی که در دانشگاه تهران در مورد نشریات وجود دارد، به طور کلی حمایتی نیست و خیلی از قوانینی که برای نشریات نوشته شده استدر دانشگاه تهران چندان رعایت نمی‌شود و درکل کاری با نشریات چندان ندارند. یکی از کار‌هایی که در هردانشگاهی باید انجام بشود این است که حداقل هر نشریه دو هفته یک بار و یا ماهی یکبار یک نسخه به معاونت فرهنگی دانشگاه بفرستد، اما این کاری است که در دانشگاه تهران انجام نمی‌شود و برخی نشریه‌ها هستند که اصلا تیراژی ندارند و هنوز به عنوان نشریه دانشگاه تهران محسوب می‌شوند.

وی افزود: خیلی از نشریات هستند که در دانشگاه تهران و در هیچ دانشکده‌ای منتشر نمی‌شود و فقط اسما جزو نشریات دانشگاه تهران است. اینکه یک نشریه سالی چندبار به صورت قانونی باید منتشر شود تا به عنوان نشریه فعال دانشگاه به حساب بیاید در دانشگاه تهران صدق نمی‌کند و اگر بخواهیم اسامی نشریاتی که فقط اسمی هستند را از نشریات فعال جدا کنیم شاید کلا فقط ۵۰ نشریه فعال در دانشگاه باقی بماند.

رستمی ادامه داد: معاونت فرهنگی همیشه بحث کمبود بودجه را برای عدم حمایتاز نشریات مطرح می‌کند، اما به نظر می‌رسد مسئله اصلی این است که بحث نشریات جزو اولویت‌های اصلی دانشگاه نیست. در دانشگاه تهران آنچه که ما تا کنون دیده ایم این بوده است که وزارت علوم بسته حمایتی‌ای برای نشریات در نظر نگرفته است و به غیر از جشنواره‌های نشریاتی که وزارت علوم انجام می‌دهد در دانشگاه، بسته حمایتی دیگری برای نشریات در نظر گرفته نشده است. به نظر من این عدم اولویت داشتن بحث نشریات برای وزارت علوم، به دانشگاه تهران نیز سرایت کرده است، چرا که وزارت علوم هم غیر از زمان نزدیکی انتخابات شورای ناظر برنشریات و یا مقاطع مهم که با سخنرانی و برنامه‌های دیگر به آن می‌پردازند، سیاست مدونی برای این موضوع ندارند.

وی گفت: نگاه به نشریات، ابزاری شده است و برخی نشریاتی که می‌توانند در آن مقطع به آن‌ها برندی بدهد مورد حمایت قرار می‌دهند.

مدیر مسئول نشریه یار دبستانی ادامه داد: یکی از بزرگترین نقاط ضعف نشریات انقلابی، مسئله توجه به فرم وقالب نشریه است. هرسال بزرگترین دغدغه ما این است که بتوانیم نیرو‌هایی تربیت کنیم که در این زمینه قوی کارکنند و قالب بندی خوبی برای نشریات درست کنند، که این کار یک سال با موفقیت انجام می‌شود، اما یک سال دیگر متاسفانه تدوام ندارد و همین عدم تداوم ازبزرگترین نقاط ضعف نشریات است و هرجا که نشریات به سمت قوت بخشی به قالب و فرم و گرافیک رفته اند استقبال از آن‌ها بیشتر شده.

وی افزود: متولی اصلی نشریات در دانشگاه عمدتا تشکل‌ها هستند، اینکه تشکیلات دانشجویی در یک دوره زمانی چقدر به سمت نشریات می‌روند می‌تواند باعث شود که در یک دوره‌ای بگوییم نشریات دانشگاه چقدر موفق عمل کرده اند؟! اما گاهی یک سری اتفاقات بزرگ سیاسی و اجتماعی که می‌افتد به خودی خود موجب رونق بازار نشریات در فضای دانشگاه می‌شود. یکی از موضوعات اصلی که در بحث نشریات وجود دارد این است که چقدر مسائل روز کشور در آن آورده می‌شود و همین موضوعات روز که دغدغه دانشجویان و اساتید است می‌تواند نشریات را با اقبال مواجه کند.

رستمی گفت: با توجه به اینکه تیراژ نشریات پایین آمده و توجه به نشریات نسبت به گذشته کم شده است، ولی هنوز هم بهترین مرجع برای دانشجویان نشریات است و کسی که می‌خواهد یک تشکیلات را بشناسد و بداند حرف آن تشکیلات چیست، بهترین مرجع برایش نشریه آن تشکل است و هنوز هم اهمیت این نشریات حفظ شده است.

نظر شما