شناسهٔ خبر: 34178692 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در کمیته برنامه ریزی شهرستان بیرجند گلایه شد؛

اختصاص اعتبارات قطره چکانی به مرمت ارگ کلاه فرنگی بیرجند

رئیس میراث فرهنگی بیرجند با بیان اینکه روضه ارگ کلاه فرنگی را در جلسات خیلی خوانده ام اما نمی دانم چرا کسی برای آن گریه نمی کند، گفت: امسال برای اين بنا ۹۰ میلیون تومان اعتبار پيش بينی شده در حالیکه تکمیل مرمت آن یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، کمیته برنامه ریزی شهرستان بیرجند امروز (27 تیر) در محل فرمانداری با حضور مدیران دستگاه های اجرایی برگزار و اعتبارات سال جاری این شهرستان توزیع شد.

 

«سید مهدی رونقی»، معاون عمرانی فرماندار بیرجند در این جلسه با اشاره به اینکه امسال 68 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار به شهرستان بیرجند اختصاص یافته، گفت: مسائل و مشکلات شهرستان بیرجند متنوع و زیاد است و با ارقام اعتباری اعلام شده که امسال رشد 27.5 درصد داشته اما باز هم وضعیت محرومیت این شهرستان بگونه ای است که اگر اعتبارت چند برابر هم شود کفاف جبران عقب ماندگی‌ها نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه امسال اعتبارات با اولویت تکمیل پروژه های نیمه تمام توزیع می شود، گفت: بیشترین اعتبار به دو دستگاه اجرایی در حوزه راه و شهرسازی و حوزه آب و فاضلاب اختصاص می یابد.

 

رونقی از مدیران دستگاه های اجرایی درخواست کرد گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه های عمرانی را در سامانه ثبت و وضعیت پروژه ها به فرمانداری اطلاع رسانی کنند و پیگیری جدی و سریعتری در زمینه مبادله موافقت نامه ها داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه اعتبارت تملک دارایی رشد درصدی خوب است اما به لحاظ عددی و واقعیت ها و نیاز دستگاه های اجرایی ناچیز و کم است، بیان کرد: یکی از مشکلات جدی در بحث اعتبارات، عدم محرومیت شهر بیرجند است که موجب می شود ما نتوانیم از اعتبارات 3 درصد درآمد نفت استفاده کنیم.

 

کمبود 520 کلاس درس/ ظرفیت ثبت نام مدارس بیرجند تکمیل شد

«محمد حسین یکه خانی»، مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه 68 مدرسه در بیرجند دونوبته است، اظهار کرد: در حال حاضر 420 کلاس درس در مقطع ابتدایی و 100 کلاس درس در مقطع متوسطه کمبود داریم.

 

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون تمام مدارس بیرجند اعلام می کنند ظرفیت ثبت نام آنان تکمیل شده است، گفت: مدرسه ای در بیرجند است که صبح دبیرستان و دانش‌آموزان ابتدایی از ابتدای تا انتهای سال باید در نوبت عصر تحصیل کنند.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه تجهیزات هنرستان ها نیاز به بروز رسانی دارد چون مهارت آموزی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است، افزود: نرم دانش آموزی کلاس های درس در این شهرستان به 36 نفر رسیده است این در حالی است که باید کلاس ها 25 نفره باشد اما به جزأت می توان گفت در هیچ جایی شهر بیرجند کلاس 30نفر پیدا نمی‌شود!

 

یکه خانی با ابراز نگرانی از وضعیت کمبود مدارس شهرستان بیرجند، تاکید کرد: بیرجند در حوزه آموزش و پرورش بشدت ضعیف است و نیاز به عزم ملی دارد.

 

به گفته وی در بازدید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مدارس سایر شهرستان های استان خراسان جنوبی آنان را همراهی کردم اما بعد از آن خواب به چشمانم نمی آید! وقتی فضای‌هایی که برای ما عالی است را آنان می گویند خراب است؛ خدایا به داد ما برسد از روزی که به ما گفته می شود شما که متولی پیگیری امور بودی، چه کردید؟

 

ارگ کلاه فرهنگی؛ بی سامان و محروم از اعتبار!

«حسن علی فولادی» رئیس میراث فرهنگی شهرستان بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه روضه ارگ کلاه فرنگی بیرجند را خیلی در جلسات خوانده ام اما نمی دانم چرا کسی برای آن گریه نمی کند، گفت: بعید است کسی مخالف سامان گرفتن ارگ کلاه فرنگی بیرجند باشد چرا که این بنای تاریخی متعلق به تمام استان خراسان جنوبی است اما متاسفانه در اعتبارات دیده نمی‌شود!

 

وی بیان کرد: ارگ كلاه فرنگی يكی از آثار تاريخی و جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی است كه به نماد و نگين شهر بيرجند مشهور است و باید در اعتبارات استانی دیده شود.

 

 

فولادی با اشاره به اینکه مرمت اساسی عمارت ارگ کلاه فرنگی از سال 95 آغاز شده است، ادامه داد: اما به دلیل افت و خیز اعتبارات تکمیل نشده است و همچنان این بنای تاریخی به روی گردشگران بسته مانده و اکنون نیز وضعیت آن بلاتکیلف است.

 

رئیس میراث فرهنگی شهرستان بیرجند بیان کرد: امسال برای اين بنا 90 میلیون تومان اعتبار پيش بينی شده در حالی که  این مبلغ کافی نیست و تکمیل مرمت و محوطه سازی آن یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

 

«جهانشاهی» معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: امسال 185 طرح عمرانی، تولیدی و آموزشی در شهرستان بیرجند اجرا می شود که اولویت با طرحهای نیمه تمام است.

 

 

نظر شما