شناسهٔ خبر: 34177690 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پزشکیان: دشمنان از اختلاف شیعه و سنی به نفع خود استفاده می‌کنند

مهاباد- ایرنا- نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود اقلیت‌ها و مذاهب مختلف در کشور، گفت: دشمنان جهان اسلام با بزرگ‌نمایی اختلاف‌های بین شیعه و سنی، از آن به نفع خود استفاده می‌کنند.

صاحب‌خبر -

‌مسعود پزشکیان پنج‌شنبه شب در همایش دگرپذیری و رواداری که در تالار وحدت شهرداری مهاباد برگزار شد، افزود: بسیاری از مشکلات جهان اسلام به خاطر مسایل ایدئولوژیک و ذهنی است که استکبار جهانی آن را علیه ما تقویت می‌کند و زمینه تفرقه و کینه بین مسلمانان را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است دشمنان و بدخواهان بیکار ننشسته‌اند و با آتش‌افروزی‌های مداوم خطرناک‌تر از همیشه با پاشیدن بذر اختلافمذهبی در ابعاد گوناگون سعی در مخدوش کردن فضای معاصر در دنیای اسلام و تیره‌کردن روابط بین مسلمانان دارند.

پزشکیان با بیان اینکه منطقه ما مستعد ایجاد اختلاف‌های بین مذاهب و قومیت‌هاست، اظهار داشت: ذات حق تنها متعلق به پرورگار جهانیان است و مربوط به اشخاص نیست تا با بی‌خردی خود از آن به عنوان زمینه اختلاف استفاده کنند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آن‌هایی که بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد می‌کنند نه سنی هستند و نه شیعه، اظهار داشت: اتحاد و انسجام اسلامی یکی از ضروری‌ترین مسایل مسلمانان در بعد داخلی و خارجی است و هیچ‌گونه منافاتی با اصول مذهبی ندارد.

امام جمعه مهاباد نیز در ادامه این همایش بیان کرد: اتحاد و انسجام مسلمانان به عنوان رمز موفقیت جهان اسلام، عامل ترس و وحشت دشمنان است که باید بیش از پیش آن را تقویت کنیم.

ماموستا عبدالسلام امامی گفت: اتحاد مردم با گرایش‌ها و سلیقه‌های مختلف فکری و سیاسی از دستاوردهای مهم داخلی انقلاب اسلامی است و مصداق این اتحاد مقاومت در برابر زورگویی دشمنان و استکبار جهانی است.

وی تاکید کرد: اسلام دین اخوت، وحدت، یکدلی، مساوات و برابری است و جذابیت‌های آن موجب شده تا جوانان اروپایی روز به روز به این دین بزرگ الهی بیشتر روی آورند.

ماموستا امامی وحدت را رمز پیروزی مسلمانان جهان در برابر توطئه استکبار دانست و خاطر نشان کرد: باید با افزایش آگاهی مردم، تبیین اندیشه‌ها و بصیرت افزایی دینی به تقویت و گسترش اتحاد اسلامی همت گماشت تا اینگونه به همزیستی مسالمت‌آمیز میان مذاهب اسلامی دست یافت.

در ادامه این مراسم شماری از علما و اندیشمندانی از کشورهای همسایه از جمله عراق و ترکیه در خصوص وجوه مشترک بین مذاهب و تقویت اتحاد و همبستگی برای مقابله با دشنمان اسلام سخنرانی کردند.

در این مراسم همچنین پیام استاندار آذربایجان غربی توسط فرماندار مهاباد به مناسبت برگزاری این همایش در جمع حاضران قرائت شد.

بالا بردن سطح آگاهی شهروندان به نسبت حقیقت تنوع و اختلاف و تبیین جایگاه آن به عنوان یک ارزش لازم برای رشد و تعالی جامعه از طریق وسایل ارتباط جمعی از مهمترین اهداف این همایش بود.

دگرپذیری عبارت است از پذیرشِ زندگی و ارتباط مسالمت‌آمیز در چارچوب قانون و اخلاق با دیگر انسان‌هایی که از لحاظ قومی، زبانی، رنگی، نژادی، فکری، دینی و مذهبی و… با ما یکسان نیستند؛ به نحوی که به لحاظ روانی و فکری، وجود آنان را در کنار خود بپذیریم و با زور و خشونت باورهای خود را به آن‌ها تحمیل نکنیم.

۹۹۰۳/‏۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

برچسب‌ها:

نظر شما