شناسهٔ خبر: 34175440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایران و پاکستان بر تقویت همکاری های مرزی توافق کردند

اسلام آباد - ایرنا - جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در خلال نشست کمیسیون عالی مشترک مرز بر تقویت همکاری ها به ویژه تسریع در گشایش گذرگاه های جدید مرزی به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

دومین نشست کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان روز پنجشنبه با حضور نمایندگان کشوری و لشکری در شهر «اسلام آباد» پایتخت پاکستان برگزار و پس از مذاکرات پیرامون موضوعات دستور کار نشست، طرفین بر روی یک بیانیه مشترک توافق کردند.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: ریاست هیأت ایرانی بر عهده «عباس باقرپور اردکانی» مدیرکل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه و ریاست هیئت پاکستانی نیز بر عهده «زاهد حفیظ چودری» مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه این کشور بود.

کمیسیون عالی مرزی سازوکاری برای انجام رایزنی‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای بحث در خصوص مسائل مرتبط با مرز با هدف افزایش هماهنگی در سطوح مختلف، است. در بیانیه مذکور افزوده شد: اولین اجلاس این کمیسیون ۲۶ تیر ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد و دومین نشست کمیسیون عالی نیز به دنبال تصمیم‌های اخیر سران دو کشور متعاقب سفر ابتدای سال جاری نخست وزیر پاکستان به تهران برگزار شد.

روابط برادرانه میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ریشه در پیوندهای تاریخی، مذهبی، فرهنگی و ارتباطات قوی مردمی دارد. دو کشور بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که از آن به عنوان مرز صلح و دوستی نام برده می‌شود.

در خلال این نشست طرفین رایزنی‌های سازنده‌ای به منظور اجرای مؤثر سازوکارهای مرزی جاری در قالب چهارچوب‌های مرتبط از جمله موافقت نامه انتظامات مرزی ۱۳۳۸ ایران و پاکستان داشتند.

اعضای هیأت دو کشور توافق کردند تا همکاری‌هایشان را در این زمینه‌ها بیش از پیش تقویت کنند.

طرفین تعهد خود را برای تسریع در گشایش گذرگاه‌های جدید مرزی با تفاهم مشترک مورد تاکید قرار دادند و همچنین بر ضرورت به روز رسانی نقشه‌های مرزی، توصیفات میله‌های مرزی و نقشه برداری مشترک از مرز تاکید کردند.

مقامات ایران و پاکستان همچنین تلاش‌هایشان را در خصوص مدیریت مرزی از طریق اقدامات مناسب از جمله احداث تأسیسات فیزیکی همانند حصارکشی مورد تاکید قرار دادند.

نظر شما