شناسهٔ خبر: 34175094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأکید ایران و پاکستان بر تسریع در گشایش گذرگاه های جدید مرزی و بروزرسانی نقشه های مرزی

ایران و پاکستان در دومین اجلاس کمیسیون عالی مرزی در اسلام آباد، بر تسریع در گشایش گذرگاه های جدید مرزی و ضرورت بروزرسانی نقشه های مرزی و نقشه برداری مشترک از مرز تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، دومین اجلاس کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان امروز (پنجشنبه) ۲۷ تیر ماه به ریاست «عباس باقرپور» مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل منطقه ای وزارت امور خارجه پاکستان و با حضور نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مختلف ایران و پاکستان در اسلام آباد برگزار شد.

طرفین پس از مذاکرات پیرامون موضوعات مختلف دستورکار نشست، درباره یک بیانیه مشترک توافق کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است.

«دومین اجلاس کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان (HBS) مورخ ۲۷ تیر ۱۳۹۸ در اسلام آباد برگزار شد. ریاست هیأت ایرانی بر عهده مدیرکل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه و ریاست هیأت پاکستانی بر عهده مدیرکل منطقه ای وزارت امور خارجه بود.

کمیسیون عالی مرزی سازوکاری برای انجام رایزنی ها بین ۲ کشور برای بحث در خصوص همه مسائل مرتبط با مرز با هدف افزایش هماهنگی در سطوح مختلف، است. اولین اجلاس این کمیسیون مورخ ۲۶ تیر ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد. دومین اجلاس کمیسیون عالی به دنبال تصمیمات متخذه توسط سران ۲ کشور متعاقب سفر ابتدای سال جاری نخست وزیر پاکستان به تهران برگزار شد.

روابط برادرانه بین ایران و پاکستان ریشه در پیوند های تاریخی، مذهبی، فرهنگی و ارتباطات قوی مردمی دارد. ۲ کشور بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند که از آن به عنوان مرز صلح و دوستی نام برده می شود.

در خلال این نشست طرفین رایزنی های سازنده ای به منظور اجرای موثر سازوکارهای مرزی جاری در قالب چارچوب های مرتبط از جمله موافقتنامه انتظامات مرزی ۱۳۳۸ ایران و پاکستان داشتند. آنها توافق کردند تا همکاری هایشان را در این زمینه ها بیش از پیش تقویت کنند.

هر ۲ طرف تعهد خود را برای تسریع در گشایش گذرگاه های جدید مرزی با تفاهم مشترک مورد تاکید قرار دادند.

طرفین بر ضرورت بروزرسانی نقشه های مرزی، توصیفات میله های مرزی و نقشه برداری مشترک از مرز تاکید کردند.

۲ طرف همچنین تلاش هایشان را در خصوص مدیریت مرز از طریق اقدامات مناسب آنها از جمله احداث تاسیسات فیزیکی همانند فنس کشی، مورد تاکید قرار دادند.»

انتهای پیام/

نظر شما