شناسهٔ خبر: 34174360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیگیری معضل زباله سراوان در کارگروه صیانت از محیط زیست

رشت - ایرنا - مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست سازمان برنامه و بودجه، پیگیری معضل زباله منطقه سراوان شهرستان رشت را از موضوعاتی عنوان کرد که به طور جدی در این کارگروه دنبال و برای آن چاره اندیشی می شود.

صاحب‌خبر -

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده و جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه، قدیمی و تقریباً همیشه سبز، خسته از انباشت بیش از ۳۰ سال زباله در دل خود و بی تاب از رنج مردم مناطق همجوار از آسیب های ناشی از دفن و دفع غیراصولی این زباله هاست. با استناد به آمارها، روزانه افزون بر یک هزار تن زباله برای دفن به این محل انتقال داده می شود، با این حجم دفن روزانه زباله، مشکل این منطقه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که نه تنها مردم محل بلکه اهالی کلانشهر رشت و مردم گیلان را از این وضعیت آزرده کرده و آنان خواستار رفع همیشگی این مشکل هستند.

دفع زباله در سراوان رشت هر چند وقت یکبار، موجب اعتراض های مردم منطقه می شود به طوری که به دفعات؛ تعدادی از اهالی در اعتراض به وضعیت نابسامان دفن زباله، مقابل ورودی محل انباشت تجمع کرده و راه عبور ماشین های حمل زباله را می بندند اما با حضور مسئولان و بیان قول هایی، عقب می نشینند. گزارش ایرنا از فریاد سراوان رشت

بر اساس آخرین آمار سه کارخانه کمپوست در شهرهای رودسر، رشت و انزلی فعال هستند.
امروزه در دنیا از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می شود به گونه ای که با روش هایی همچون کمپوست، می توان ارزش افزوده ایجاد کرد. کارشناسان حوزه انرژی معتقدند با دور ریختن زباله، علاوه بر آلودگی محیط زیست، بخش عظیمی از منابع تجدید پذیرمان نیز از بین می رود این درحالیست که در کشورهای توسعه یافته، از صنعت بازیافت به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد ارزش افزوده و بهره وری بیشتر از این بخش استفاده می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید علی‌اکبر طاهایی روز پنجشنبه در چهل و هشتمین نشست تخصصی توسعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با موضوع پیش نیازهای توسعه استان گیلان بیان داشت: سد، آزادراه، اتوبان، فرودگاه، راه آهن و … از نمادهای توسعه هستند ضمن آنکه بزرگان علمی، فرهنگی، سیاسی و مذهبی نیز جزو نمادهای توسعه محسوب می شوند اما گاهی با بداخلاقی این سرمایه های انسانی را نادیده می گیریم.

وی گیلان را به واسطه تاریخ و فرهنگ غنی آن دارای ستاره های درخشان و کم نظیری عنوان و اضافه کرد: مدیران باید به عملکردهای قبل از خود توجه کنند و ضمن تکرار نکات مثبت، از تکرار اشتباهات بپرهیزند.

طاهایی با اشاره به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تشکیل کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست استان های شمالی، پیگیری معضل زباله سراوان رشت را از موضوعاتی عنوان کرد که در این کارگروه دنبال می شود و خواستار برگزاری تور علمی - گردشگری ویژه مدیران و کارشناسان محیط زیستی کشور شد و افزود: زباله و پسماند ابرفاجعه زیست محیطی ایران و به ویژه استان های شمالی هستند که متاسفانه هنوز فرهنگ تفکیک زباله را در مردم نهادینه نکردیم.

رئیس کارگروه ویژه پسماند و صیانت از محیط زیست سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: متاسفانه هنوز زمین نیروگاه زباله سوز رشت تحویل پیمانکار نشده این در حالیست که روزانه در رشت بیش از دو هزار تن زباله تولید می شود و لذا نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی تنها ۲۵ درصد مشکل را حل می کند.

طاهایی با بیان اینکه شیرابه های سراوان درختان را زنده زنده می کشد، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۱ میلیارد تومان برای نیروگاه زباله سوز رشت پرداخت و ۴۰۰ میلیارد تومان هم برای معضل زباله گیلان لحاظ شده و خوشبختانه در بودجه امسال برای کلیدواژه پسماند، یک هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که امیدواریم ادامه پیدا کند.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏

برچسب‌ها:

نظر شما