شناسهٔ خبر: 34173818 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخبار استان های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته

از پیشرو بودن ایران در غربالگری کودکان تا نگرانی از مرگ زودرس در جامعه

استان ها - ایرنا – پیشرو بودن جمهوری اسلامی ایران در غربالگری کودکان، تاثیر پارازیت بر روی سلامتی انسان ، تلاش آمریکا برای ایجاد نارضایتی عمومی در کشور، افزایش ۹۱۸ کیلومتری وسعت دریاچه ارومیه و نگرانی از مرگ زودرس در جامعه از اخبار و گزارش های منتشر شده بر روی خروجی اخبار استان های ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته است که در قالب این بسته خبری ارائه می شود.

صاحب‌خبر -

خروجی سراسری استان‌ها، ویترین اخبار مهم و ملی ۳۱ سایت استانی خبرگزاری جمهوری اسلامی است که به صورت روزانه بیش از ۱۰۰ فرآورده شامل خبر، گزارش و میزگرد در آن انتشار می‌یابد و چکیده مهم‌ترین آنها هر روز برای آگاهی و بهره برداری مخاطبان ارائه می‌شود.

بخشی از مهمترین فرآورده‌های خبری ۲۴ ساعت گذشته ایرنا استان‌ها در پی می‌آید:

نخستین مطلب بسته خبری استان‌های ایرنا را با پیشرو بودن جمهوری اسلامی ایران در طرح غربالگری کودکان آغاز می کنیم که جمهوری اسلامی ایران با اجرای برنامه‌های مختلف سنجش دانش آموزان، یکی از کشورهای پیشرو در غربالگری کودکان است.

در طرح جدید سنجش دانش آموزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سطح کشور تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

*هشدار نسبت به تاثیر پارازیت بر سلامتی

تاثیر پارازیت‌ها بر افزایش سرطان و سایر بیماری‌ها موضوعی است که بارها مسئولان حوزه سلامت در باره آن هشدار داده اند و اکنون نیز معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده که تردیدی در تاثیر پارازیت‌ها بر افزایش بیماری‌ها نیست.

*تلااش آمریکا بر ایجاد نارضایتی در کشور

به گفته جانشین معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دهه چهارم انقلاب اسلامی، آمریکا به‌صورت مستقیم مردم را نشانه گرفته و تلاش می‌کند با ایجاد فشارهای اقتصادی، مردم را ناراضی کند.

دشمن نسل جوان آینده را نشانه گرفته و درصدد ناامیدی عمومی در بین مردم است، اتفاقاتی که دشمن در راستای ناامیدی مردم انجام می‌دهد در دهه ۶۰ نیز در جریان بود.

*دلالانی که گندم را گرانتر از دولت می خرند

دلالانی که گندم را گران‌تر از مراکز دولتی می‌خرند و همزمان با فصل برداشت گندم دلالان با ایجاد مشوق‌هایی مانند خرید نقدی و بالاتر از نرخ مراکز خرید تضمینی دولتی، دسترنج کشاورزان را به تاراج می‌برند.

یکی از نگرانی‌ها در مورد خرید گندم توسط دلالان این است که با توجه به تفاوت قیمت گندم در کشورهای همجوار، انگیزه‌ای برای قاچاق این محصول توسط دلالان ایجاد شود و مراکز خرید گندم نتواند در خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان موفق عمل کند.

*افزایش ۹۱۸ کیلومتری گستره دریاچه ارومیه

گستره دریاچه ارومیه با افزایش ۹۱۸ کیلومتری در همسنجی با زمان مشابه سال گذشته به سه هزار و ۸۰ کیلومترمربع رسید.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه دریاچه ارومیه نسبت به کمترین تراز ثبت شده برای آن یک متر و ۶۶ سانتی متر بالاتر آمده، افزود: تراز این دریاچه اکنون یکهزار و ۲۷۱ متر و ۶۸ سانتی متر برآورد شده که ۱۰۴ سانتی‌متر بیشتر از زمان مشابه سال ۱۳۹۷ است.

*بهره برداری از ۲۱۰۰ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی

طی مراسمی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب "همایش تجلیل از نیکوکاران بهزیستی" در مشهد و در قالب ارتباط ویدئو کنفرانس ۲۱۰۰ واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی در هفت استان کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.

واحدهای مسکونی مددجویان که به مناسبت هفته بهزیستی تحویل مددجویان این سازمن شد در استانهای مازندران، هرمزگان، آذربایجان شرقی، قزوین، مرکزی، خراسان رضوی و اصفهان ساخته شده اند.

*افتتاح اورژانس ۱۵ تختخوابی بیمارستان حضرت فاطمه (س) شهر دماوند

اورژانس ۱۵ تختخوابی بیمارستان حضرت فاطمه (س) شهر دماوند به مرکزیت شهرستان دماوند ظهر امروز با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان به بهره برداری رسید.

هم اکنون در کشور بیش از ۳ هزار پایگاه اورژانس چه بصورت جاده ایی و چه در سطح پایگاه های ثابت وجود دارد که پایگاه اورژانس افتتاح شده در دماوند جزو بهترین اورژانس های منطقه شرق است.

* پیکر آیت‌الله حسین حقانی در قم تشییع و به خاک سپرده شد

پیکر مطهر آیت‌الله حسین حقانی، متولی مدرسه علمیه حقانی و از اساتید حوزه علمیه قم، روز پنجشنبه با حضور جمعی از طلبه‌ها، روحانیان و فضلای حوزه و قشرهای مختلف مردم ولایتمدار و انقلابی قم تشییع و در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

آیت‌الله حسین حقانی، اول اسفند سال ۱۳۱۳ شمسی در شهرستان زنجان در یک خانواده مذهبی به دنیا آمد و در اوائل تیرماه ۱۳۳۰ شمسی بعد از خاتمه امتحانات کلاس نهم در تهران وارد حوزه علمیه قم شد

این عالم ربانی از محضر مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه همچون آیات بروجردی، امام راحل، علامه طباطبایی، محقق داماد و هاشم آملی بهره برد.

*نگرانی از مرگ زودرس در جامعه

سالانه ۸۵ هزار نفر در کشورمان با مرگ خیلی زودرس می‌میرند، مرگ خیلی زود رس در قبل از سن ۵۰ سالگی رخ می‌دهد و نظام سلامت و دانشگاه‌ها باید برای وجود این پدیده در جامعه ایرانی پاسخگو باشند و برنامه‌های پیشگیرانه برای آن ارائه دهند.

بر اساس نتایج یک پژوهش علمی ۳۸۰ مورد مرگ و میر در سال ۲۰۱۷ کشورمان ثبت شده که ۳۱۳ هزار مورد آن بر اثر بیماری‌ها غیر واگیر، تصادفات، و مواردی بوده که قابل پیشگیری است.

* تعیین تکلیف طرح زیست محیطی جاده تنکابن - قزوین

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اعلام کرد که عملیات اجرایی بخشی از جاده تنکابن - الموت به قزوین که به دلیل نداشتن طرح مطالعات زیست‌محیطی متوقف شده‌بود، بزودی تعیین و تکلیف می‌شود.

عیسی کلانتری در حاشیه بازدید از جاده در حال ساخت تنکابن - الموت و قزوین گفت که بخش اعظم این جاده در حال ساخت که طرح مطالعات زیست‌محیطی از قبل اخذ شده‌بود بدون مشکل در حال ساخت و تکمیل است و تعیین و تکلیف بخش کوتاهی از این جاده که طرح مطالعات زیست محیطی آن اخذ نشده‌بود در آینده تعیین و تکلیف خواهد شد.

* شرایط ایران در ابعاد مختلف رو به بهبود است

رییس دیوان محاسبات کشور گفته است که ایران اسلامی بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته و شرایط کشور در همه ابعاد رو به بهبود است و در مسیر رشد قرار داریم.

به گفته وی شرایط امروز کشور با توجه به پشت سرگذاشتن این بحران، مناسب بوده و اقدامات بسیار خوبی در این حوزه به انجام رسیده است.

* اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در روستاها

رئیس هیات مدیره صندوق کار آفرینی امید گفت که امسال ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات خوداشتغالی در روستاهای کشور با کارمزد کم در نظر گرفته شده است.

علی ربیعی در حاشیه کلنگ زنی سالن آمفی تئاتر شهر سوخته سیستان اظهار داشت: با توجه به اینکه تسهیلات اشتغالزایی صندوق کارآفرینی امید چهار تا ۶ درصد است مردم استقبال بسیار خوبی از این تسهیلات دارند.

* توزیع ۲ هزار بسته کالای اساسی بین زلزله زدگان مسجد سلیمان

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) از توزیع ۲ هزار بسته کالای اساسی بین مردم زلزله زده شهرستان مسجد سلیمان از امروز خبر داد.

ستاد اجرایی فرمان امام با توجه به نیاز مردم آسیب دیده شهرستان مسجد سلیمان توزیع ۲ هزار بسته کالاهای اساسی خانگی را بین آسیب دیدگان این شهرستان آغاز کرده است.

* خط تولید واکسن تب‌برفکی روغنی در مهاباد راه‌اندازی شد

خط تولید واکسن تب‌برفکی روغنی برای نخستین بار در غرب کشور در کارخانه واکسن‌سازی تب برفکی «روناک» مهاباد راه‌اندازی شد.

این خط تولید قادر است سالانه بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی از نوع روغنی تولید و روانه بازار مصرف کند.

۱۴۸۴

برچسب‌ها:

نظر شما