شناسهٔ خبر: 34171306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مردم از دست سگ های ولگرد آسایش ندارند

افزایش قابل توجه سگ های بدون صاحب در استان البرز و پرسه زدن آن ها در کوچه پس کوچه های شهر کرج مدت هاست سبب بروز نارضایتی مردم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، یکی از چالش هایی که این روزها در کوچه ها و خیابان های شهر کرج مشاهده می شود، حضور گسترده و تردد سگ های ولگرد، به صورت تکی یا گروهی است که موجب شکایات متعدد شهروندان و تماس های مکرر آن ها با سامانه 137 شده که پیگیری های لازم جهت کنترل جمعیت این سگ ها انجام شده است.

منشاء پیدایش و رشد جمعیت سگ های بلاصاحب شامل موارد زیر است:

الف) سگ های صاحب داری که آزادانه پرسه می زنند.

ب) سگ هایی که توسط صاحبان خود رها شده اند، نظیر توله هایی که بر اثر تولید مثل ناخواسته سگ ها بدنیا آمده اند.

ج) سگ های صاحب داری که گم شده اند.

د) سگ های بلاصاحبی که تولید مثل موفقی دارند.

با دقت در موارد فوق متوجه می شویم که سه مورد از چهار مورد فوق، مربوط به عدم مسؤولیت پذیری صاحبان سگ ها در نگهداری از آن ها است که این موضوع نشان دهنده نقش بسیار مهم آموزش و افزایش حس مسؤولیت پذیری صاحبان سگ ها در نگهداری از آن ها جهت موفقیت این طرح است.

علل افزایش سگ ها

ازدیاد بی رویه نسل، عدم رعایت مسائل بهداشتی، عدم نظارت ارگان های متولی، عدم رعایت مسائل قرنطینه ای و... از جمله مواردی هستند که باعث افزایش جمعیت سگ ها می شوند لذا باید جهت موفقیت طرح کنترل جمعیت سگ های ولگرد ارگان های متولی اقدام به شناسایی و صدور پروانه فعالیت برای مراکز نگهداری سگ های ولگرد است. کنند.

از آنجایی که یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب در جوامع شهری، پیشگیری از بیماری های مشترک بین سگ و انسان است، اقدامات بهداشتی انجام شده برای سگ های زنده گیری شده جهت مطالعات اپیدمیولوژیکی، چگونه و کجا ثبت می شوند؟ درصد موفقیت این طرح در کاهش یا کنترل بیماری های مشترک چگونه ارزیابی می شود؟ کنترل و پیشگیری از بیماری هاری چگونه ارزیابی می شود؟

اعلام شرایط فوق العاده در کرج

احمد خیری، رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: جمعیت سگ های بلاصاحب در کرج کنترل نشده است و این نبود کنترل در یک بازه زمانی دو ساله به افزایش چند نسل از این حیوان منتهی می شود.

رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج ادامه داد: با توجه به اینکه زاد و ولد سگ ها به صورت گروهی است در صورتی که دو تا سه سال فعالیت کنترلی صورت نگیرد پس از این مدت جمعیت این حیوان ممکن است به چهار تا پنج برابر برسد به همین دلیل در یک شرایط فوق العاده قرار داریم.

پلاک گذاری از وحشت مردم نمی کاهد

وی مطرح کرد: سگ هایی که توسط نیروهای سامانه 137 زنده گیری شده وعقیم سازی آن ها صورت گرفته است به وسیله پلاک گذاری از سگ های وحشی تفکیک شده اند و در شهر رها هستند اما به مردم آسیبی نمی رسانند زیرا پس از عقیم سازی خلق و خوی آن ها تغییر می کند.

خانم جوانی در این رابطه به خبرنگار فارس در کرج گفت: هر بار از حضور این حیوانات به مسؤولین شکایت می کنیم می گویند اگر روی گوش آن ها پلاک نصب شده باشد آسیبی به شما نمی رسانند، با این حساب من باید به سگ نزدیک شوم تا پلاک مذکور را مشاهده کنم. حال اگر این سگ گوشواره نداشته باشد تکلیف چیست؟

آیا پلاک گذاری به تنهایی و بدون ثبت اطلاعات هویتی حیوان در یک سامانه جامع و واحد می تواند به موفقیت اجرای این طرح کمک کند؟ تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات مربوط به جمعیت سگ ها در هر شهر و هر منطقه بر چه اساس صورت می گیرد؟

با توجه به اینکه اطلاعات سگ های زنده گیری شده ثبت نمی شود، از ابزار نشانه گذاری منحصر به فرد استفاده نشده و همچنین شماره گذاری سگ ها به تفکیک استان آن ها انجام نمی شود. در موارد بسیاری شاهد انتقال، جابجایی و رهاسازی سگ ها از استانی به استان های همجوار هستیم که این خود تبدیل به یک مشکل و معضل بزرگ شده است. 

در برخی موارد خبرهایی از حمله سگ های بدون صاحب به شهروندان کرجی به گوش می رسد که با انتشار این اخبار، رعب و وحشت همشهریان بیشتر می شود که در این راستا انتظار جمع آوری این حیوانات بلاصاحب از سوی شهروندان منطقی است.

خانم جوانی که فرزندش در یکی از مدارس منطقه سه شهرداری کرج تدریس می کند، به خبرنگار ما گفت: صبح هنگامی که فرزندم را به مدرسه می رساندم یکی از سگ های ولگرد محل، مقابل او ظاهر شد و چند هفته است که پسرم از ترس، دچار لکنت شده و تکلم خوبی ندارد.

آقای میانسالی که ساکن منطقه باغستان بود بیان کرد: صبح زود از خیابان پیروزی عبور می کردم که سگ ولگردی به من حمله کرد و در حال فرار توانست پای مرا گاز بگیرد. اکنون سه ماه است که برای مداوای عفونت پا به مراکز درمانی مراجعه می کنم.

ثبت بیش از 3 هزار پیام در مورد سگ های بلاصاحب در سامانه 137 

مجید کولیوند، رئیس سامانه 137 شهرداری کرج در گفت و گو با خبرنگار فارس در البرز گفت: از آغاز سال 98 تاکنون تعداد پیام های ثبت شده مبنی بر شکایت شهروندان از سگ های بلاصاحب 3 هزار و 348 پیام بوده است.

رئیس سامانه 137 شهرداری کرج بیان کرد: در این مدت بیشترین تماس در رابطه با سگ های ولگرد مربوط به منطقه سه با 691 تماس بوده و کمترین آمار پیام و تماس مربوط به منطقه 9 با 158 تماس بوده است.

کولیوند ادامه داد: محلات گلشهر غربی، فار چهار مهرشهر، کیانمهر، فاز یک غرب مهرشهر، گلستان یکم، شهرک جهان نما، کلاک پایین و عظیمیه از جمله مناطقی هستند که بیشترین تماس از سوی ساکنان آن ها در رابطه با حضور سگ های ولگرد در سامانه 137 ثبت شده است.

وی عنوان کرد: برخی از خانواده های سنتی با ذات سگ و حضور آن در شهر و محل زندگی مردم مشکل دارند و نقطه مقابل آن ها NGO هایی هستند که به نام حمایت از حیوانات، از جمع آوری این سگ ها جلوگیری می کنند و این دو قشر در واقع نقطه مقابل یکدیگر هستند و این موضوع برای حوزه 137 تبدیل به معضل شده است. بدیهی است لازمه اجرای موفق هر طرحی، مطالعات همه جانبه علمی و ساختاری آن پیش از مرحله اجرا است.

جهت اجرای موفق طرح مدیریت و ساماندهی جمعیت سگ های بلاصاحب، متولیان طرح باید کارگروهی متشکل از دامپزشکان، کارشناسان محیط زیست، متخصصین بیماری های مشترک دام و انسان، رفتارشناسان سگ، سازمان های مردم نهاد و ... تشکیل دهند تا به صورت منسجم و علمی براساس دستورالعمل های جهانی به بررسی علل وجود مشکلات، تخمین وسعت و بررسی راهکارهای مرتفع کردن آن ها بپردازند. 

یکی از اصلی ترین و مهمترین مواردی که باید در این طرح بررسی شود، تعریف ظرفیت حمل زیستگاه و تخمین جمعیت سگ های صاحب دار و بلاصاحب در شهرستان کرج است که جهت آغاز و اجرای طرح الزامی است.

با توجه به برخی بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان و بروز مشکلات متعدد بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، حضور آزادانه این حیوانات در هیچ نقطه ای از دنیا در جوامع شهری و روستایی امر پذیرفته شده ای نیست و لازم است اقدامات اساسی و علمی در راستای کنترل اصولی جمعیت این حیوانات به عمل آید.

مرگ با ترحم برای سگ های دارای بیمارهای خطرناک

تمامی سگ های زنده گیری شده پس از نشانه گذاری اولیه و انتقال به پناهگاه، در بخش قرنطینه قرار خواهند گرفت و پس از غربالگری از لحاظ بیماری های خطرناک و غیرقابل درمان، تعدادی از آن ها به وسیله مرگ با ترحم حذف می شوند.

جمعیت انتخاب شده جهت عملیات عقیم سازی، واکسیناسیون هفت گانه و هاری و درمان های ضدانگلی و سایر اقدامات درمانی به داخل نقاهتگاه منتقل می شوند.

تحقیقات نشان می دهد سگ هایی که عقیم سازی شده اند در روزهای نخستین تزریق آمپول، پرخاشگر می شوند تا دارو طی یکی دوهفته تأثیر خود را نشان دهد بنابراین رها سازی آن ها در مناطق مختلف می تواند برای همشهریان خطرآفرین باشد.

عزم راسخ مسؤولان لازمه برقراری امنیت شهروندان

برقراری امنیت روحی و روانی شهروندان نیازمند عزم راسخ مسؤولان جهت برطرف کردن این معضل اجتماعی است و بهترین راه حل برای رفع این چالش در جامعه و جلوگیری از حضور این حیوان در سطح شهر زنده گیری و جمع آوری آن ها از محلات کرج است.
رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج اعلام کرد: با انجام مطالعاتی برای جمعیت شناسی سگ ها و براساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت کشور ظرفیت های حرفه ای علمی جهت شناسایی این حیوان به کار گرفته شدند تا ابتدا نشانه گذاری شوند و سپس قابل شناسایی و رهگیری باشند.

ایجاد دو پناهگاه جدید برای نگهداری سگ ها در کرج

خیری ضمن اشاره به تکمیل شدن ظرفیت پناهگاه حلقه دره، از ایجاد دو پناهگاه جدید در منطقه گردشگری باغستان و خط چهار حصار خبر داد و گفت: مراحل چاپ آگهی شناسایی پیمانکار انجام و اسناد مناقصه آن خریداری شده و ظرف 40 روز و حداکثر دو ماه آینده این دو پناهگاه مورد بهره برداری قرار می گیرند.

حامیان حیوانات مانع جمع آوری سگ ها می شوند

وی با بیان اینکه قلمرو مشخصی برای سگ تعریف نمی شود، تصریح کرد: برخی از شهروندان به نام حمایت از حیوانات، از جمع آوری این سگ ها جلوگیری می کنند و گاهی این ماجرا به درگیری با نیروهای سامانه 137 منجر می شود زیرا آن ها تصور می کنند این حیوان پس از زنده گیری کشته خواهد شد.

بنابراین با در نظر گرفتن شرایط موجود، به نظر می رسد افزایش و توسعه پناهگاه ها به جمع آوری سگ های بلاصاحب کمک می کند زیرا هم حامیان حیوانات از سلامت آن ها اطمینان حاصل می کنند و هم خانواده ها مطمئن می شوند این سگ ها پس از عقیم سازی در طبیعت و محلات استان رهاسازی نمی شوند.

در صورت انجام اقدامات پی در پی در شهر کرج نباید از شهرهای اقماری نیز غافل شد زیرا این حیوان به راحتی می تواند تا صدها کیلومتر قلمرو خود را تغییر دهد بنابراین همزمان با پاکسازی شهر کرج نباید از محمدشهر، کمالشهر و گرمدره غفلت ورزید.

رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج بیان کرد: تمام اقدامات به صورت شفاف بر اساس دستورالعمل نهادهای مختلف مانند محیط زیست و اداره دامپزشکی و با مشارکت جامعه حمایت از حیوانات و فعالان اجتماعی انجام می شود تا این کار با پشتوانه علمی همراه باشد.

خیری ادامه داد: هماهنگی های بین بخشی انجام می شود و از همه مهمتر اینکه بر اساس تماس های مردمی در حوزه 137 نسبت به زنده گیری و جمع آوری سگ های گله ای اقدام فوری صورت می گیرد و پس از آن به ساماندهی سگ های نشانه گذاری شده (گوشواره دار) که عقیم سازی شده اند با مکانیزم علمی پرداخته می شود.

یکی از نتایج بارز حذف سگ ها بدون در نظر گرفتن مبانی و اصول علمی کنترل جمعیت حیوانات، افزایش جمعیت و حضور سایر گونه های جانوری (از جمله روباه) است که در شهرها و مناطق حاشیه ای مشاهده می شود.

ازسوی دیگر اگر حذف سگ ها از زیستگاه، بدون مطالعه و طی روند غیر اصولی انجام پذیرد، شاهد جایگزین شدن جمعیت حذف شده به وسیله سگ های بلاصاحب شهرهای همجوار در آن محدوده خواهیم بود و عملا اجرای طرح ناموفق است. 

با رجوع به قوانین و دستورالعمل های بین المللی، سازمان های مردم نهاد نقش پر رنگ و با اهمیتی به عنوان یک اهرم یاری گر در کنار سازمان ها و ارگان های متولی اجرای این طرح دارند که در کشور ما این نقش بسیار کمرنگ است و مسند قانونی ندارد.

نقش پررنگ سازمان های مردم نهاد در افزایش آگاهی مردم

سازمان های مردم نهاد، مراکز خصوصی نگهداری از حیوانات، انجمن های حمایت از حیوانات و ... نقش بسیار مهم و پررنگی در افزایش آگاهی عمومی نسبت به نگهداری از سگ ها یا چگونگی مواجهه با سگ های بلاصاحب در جوامع شهری و روستایی دارند. از طرفی این انجمن ها یاری کننده سازمان های دولتی و مسؤولین در پیشبرد طرح ساماندهی و کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب هستند.

اگر این سگ ها جمع آوری نشده و زاد و ولد آن ها ادامه داشته باشد تا سال های آینده این دو پناهگاه هم مانند حلقه دره مملو از سگ های بلاصاحب می شود و نیاز به افزایش پناهگاه به شدت حس خواهد شد پس حامیان حیوانات از تصمیمات احساسی خودداری کرده و با نیروهای حوزه 137 همکاری های لازم را داشته باشند.

آگاهی بخشی، فرهنگ سازی، آموزش و ایجاد مسؤولیت پذیری در نگهداری از حیوانات خانگی و کنترل های محیطی و کنترل زاد و ولد سگ ها می توانند نقش بسزایی در رفع معضل حضور سگ های ولگرد داشته باشند.

مربیان، فروشندگان و پرورش دهندگان سگ ها باید جهت ملحق شدن به انجمن های مجاز داخلی یا بین المللی تشویق شوند. اعضای این انجمن ها باید متعهد به اجرای کامل برنامه واکسیناسیون و کنترل سلامت جسمانی و رفتاری سگ های پرورش یافته خود باشند، زیرا فروش یک سگ بیمار و در نتیجه رها کردن احتمالی توسط مالک جدید حیوان، تبدیل به بخشی از جمعیت سگ های ولگرد می شود. 

انجمن ها باید مربیان و فروشنده ها را به آگاهی دادن در مورد مراقبت های درست به تمام مالکان جدید سگ ها، تشویق کنند. از طرفی این آموزش و اطلاع رسانی به عموم باید انجام گیرد که جهت خرید سگ، تنها به مراکز مجاز و دارای پروانه فعالیت مراجعه کنند.

دوستداران حیوانات نیز با در نظر گرفتن بیماری هایی که از حیوان به انسان منتقل می شود می توانند به حمایت خود از این سگ ها در پناهگاه های مذکور ادامه دهند که با انجام این کار هم خود به آرامش درونی می رسند و هم همشهریان را از نگرانی های به جا نجات می دهند. در نظر داشته باشیم که همه موجودات در این کره خاکی حق زندگی دارند حتی حیوانات.

----------------------------------------

تهیه گزارش: صدیقه صباغیان

----------------------------------------

انتهای پیام/گ ت/ب/3

نظر شما