شناسهٔ خبر: 34171196 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارشناس عراقی: سفارت آمریکا در بغداد، عملیات‌های نظامی را در منطقه مدیریت می‌کند

یک کارشناس عراقی مسائل سیاسی تأکید کرد که حضور سه هزار کارمند در داخل سفارت واشنگتن در بغداد، نشانگر آن است که این سفارت، یک پایگاه نظامی و مرکز اطلاعاتی برای مدیریت عملیات در منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کارشناسان عراقی می‌گویند اقدامات سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق شک و شبهه‌هایی را در مورد ماهیت فعالیت‌های واشنگتن به وجود آورده است.

«صباح العکیلی» کارشناس عراقی مسائل سیاسی تأکید کرد که سفارت واشنگتن در بغداد، پایگاه‌های نظامی و عملیات‌های موجود در منطقه را مدیریت می‌کند.

العکیلی به پایگاه خبری «المعلومه» گفته که سفارت واشنگتن در بغداد، از نظر مساحت، تجهیزات و شمار افراد حاضر در آن، بزرگترین سفارت در سطح جهان است.

وی تصریح کرد که مساحت این سفارت حدود 90 زمین فوتبال است و سه هزار نفر کارمند و صدها سرباز آمریکایی در آن حضور دارد.

این کارشناس عراقی همچنین مدعی شد که در سفارت واشنگتن در بغداد، باند فرود و پایگاهی برای جنگنده‌ها وجود دارد و «در نتیجه، [این سفارت] پایگاه نظامی آمریکا در قلب پایتخت [عراق] است».

العکیلی بر این باور است که مساحت این سفارت در زمان اشغال عراق توسط آمریکا در سال 2003 تعیین شد، «در نتیجه خارج از چارچوب معاهدات بین عراق و آمریکاست... و باید در باره میزان قانونی بودن آن، تحقیق شود».

وی تصریح کرد که باید دولت عراق درباره وجود پایگاه نظامی در داخل سفارت آمریکا در بغداد تحقیق و به معاهدات پیشین رجوع کند تا از واقعیت امر مطلع شود.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین خاطر نشان کرد که «حضور سه هزار کارمند در داخل آن، نشانگر آن است که [سفارت آمریکا] یک پایگاه نظامی و مرکز اطلاعاتی برای مدیریت عملیات در پایگاه‌های نظامی است که در منطقه وجود دارد».

العکیلی در پایان تأکید کرد که «کارمندان داخل سفارتخانه‌ها در کشورهای مختلف نباید بیش از چند ده نفر باشد؛ در نتیجه، علامت سؤال‌های بسیاری درباره فعالیت سفارت آمریکا وجود دارد؛ به ویژه اینکه اسنادی وجود دارد که ثابت می‌کند درهای این سفارت، به روی شخصیت‌های سیاسی، امنیتی و عشایری باز شده است».

انتهای پیام/

نظر شما