شناسهٔ خبر: 34171172 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دیوان محاسبات:

شرایط ایران در ابعاد مختلف رو به بهبود است

ارومیه- ایرنا- رییس دیوان محاسبات کشور با اشاره به اینکه ایران اسلامی بحران اقتصادی را پشت سر گذاشت، گفت: شرایط کشور در همه ابعاد رو به بهبود است و در مسیر رشد قرار داریم.

صاحب‌خبر -

عادل آذر روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان‌غربی افزود: شرایط امروز کشور با توجه به پشت سرگذاشتن این بحران، مناسب بوده و اقدامات بسیار خوبی در این حوزه به انجام رسیده است.

رییس دیوان محاسبات کشور: امروز بهترین فرصت برای تغییر در نظام درآمدی کشور است. وی با اشاره به اینکه امروز بهترین فرصت برای تغییر در نظام درآمدی کشور است، اضافه کرد: باید موارد جدید درآمدی برای دولت را به عنوان جایگزین نفت در دستور کار قرار دهیم و در این راستا اخذ مالیات، معوقات مالیاتی، وصول درآمدهای دولتی، منابع منقول و غیرمنقول، گمرک و موضوع تجارت خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه دیوان محاسبات به مدیران دستگاه‌های اجرایی، طلایه‌داری در توسعه کشور است، بیان کرد: نمود و ظهور بخش اجرایی در مدیران است و ما نیز وظیفه داریم تا نظارت را در خدمت توسعه قرار دهیم.

رییس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: نگاه دیوان محاسبات، نظارت مستمر پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه است و همه اقدامات در این راستا انجام می‌شود.

«آذر» از برگزاری دوره بازآموزی تجربه‌های نظارتی برای آشنایی مدیران با قوانین و مقررات مختلف در استان‌های مختلف خبر داد و گفت: ما وظیفه داریم تا حقوق قانونی را به مدیران بازگو کنیم و در این راستا دوره‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم تا ابهام‌های قانونی برطرف شود.

وی هدایت‌گری را یکی دیگر از وظایف دیوان محاسبات بیان کرد و افزود: در این راستا حین تصمیم مدیران مشاوره‌های لازم به آنان ارائه می‌شود ولی لازمه تحقق اهداف این بخش، محرم دانستن دیوان محاسبات توسط ادارات است.

رییس دیوان محاسبات تاکید کرد: کارکنان دیوان محاسبات، مشاوران دستگاه‌های اجرایی هستند و مشورت های لازم را در مواقع مورد نیاز ارائه می‌دهند.

رییس دیوان محاسبات کشور در خصوص مشکلات اداری موجود در آذربایجان‌غربی نیز بیان کرد: استفاده کم از ظرفیت اسناد خزانه، فاقد شناسنامه بودن بخش قابل توجهی از دارایی‌های دولتی در این استان، ضعف کنترل کارکنان توسط مدیران و اعتماد بیش از حد به برخی از آنان در بعضی دستگاه های اجرایی، وصول نشدن درآمدها و حقوق دولتی و مشکل کارت‌های بازرگانی و مالیات آن‌ها در کنار برخی خلاءها در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.

«آذر» در خصوص برخی گلایه‌ها درباره هزینه‌کرد اعتبار ویژه احیای دریاچه ارومیه گفت: ما حاضر هستیم که هیات ویژه حسابرسی را در این بخش فعال کرده و به موارد مختلف در این موضوع رسیدگی کنیم.

وی آذربایجان‌غربی را جزء استان‌های ضعیف در اجرای طرح‌های موسوم به اقتصاد مقاومتی طبق بررسی‌های دیوان محاسبات عنوان کرد و افزود: گزارش ویژه شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در مرحله نهایی برای ارائه به رهبر معظم انقلاب است که مدیران این استان نیز می‌توانند آخرین موارد لازم را در خصوص اجرای برنامه‌های این بخش ارائه دهند.

وی با انتقاد از فهرست کالاهای اساسی در نظر گرفته شده برای واردات با نرخ ارز دولتی، اضافه کرد: در این فهرست اقلام مختلفی وجود دارد که قابل قبول نیست و از دید ما باید این اقلام از سوی وزارتخانه‌های مربوطه اصلاح شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت استان گفت: این خطه از کشور، ظرفیت‌های قابل توجهی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به وجود بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان، بهره‌مندی از سه فرودگاه، معادن غنی از جمله طلای تکاب، ظرفیت‌های گردشگری از جمله قره‌کلیسا و تخت‌سلیمان اشاره کرد.

ناصر حضرتی با ابراز خرسندی از بهبود وضعیت دریاچه ارومیه افزود: با این وجود هنوز بحران این دریاچه وجود دارد و اصلی‌ترین مساله آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه از موقعیت منحصربه فرد آذربایجان‌غربی در سطح استانی و ملی استفاده نشده است، اضافه کرد: شکاف درآمد سرانه، موضوع بیکاری، سواد به ویژه در بین بانوان از جمله بانوان روستایی، کم بودن سرانه تولید ناخالص داخلی، کمبود در سرانه تخت بیمارستانی با وجود افتتاح ۶۰۰ تخت فقط در سفر رییس جمهوری به استان از جمله مشکلات استان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: در حالی که میزان درآمد سرانه استان تهران ۳۱۳ درصد میانگین کشوری است، درآمد سرانه آذربایجان‌غربی تنها ۲۸ درصد میانگین استان‌های کشور برآورد شده است که رقم بسیار کمی به نظر می‌رسد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه به ظرفیت‌های آبی استان صورت گرفته به طوری که تاکنون ۶۰ هزار میلیارد ریال در این بخش هزینه شده است.

حضرتی با اشاره به پیشرفت ۷۳ درصدی سد کانی سیب اظهار کرد: ۱۲ هزار میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده که رقم قابل توجهی است.

وی گفت: با وجود همه کمبودها، دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به آذربایجان‌غربی دارد که انجام سه سفر رییس جمهوری به استان و افتتاح دهها هزار میلیارد ریال طرح در این سفرها از جمله نتایج این نگاه ویژه است.

وی افزود: علاوه بر آن در حال حاضر آذربایجان‌غربی در بین ۳۱ استان کشور، رتبه ششم را در سهم‌بری از بودجه دارد و برای نخستین بار طی سال جاری، سهم اعتبار عمرانی استان از سهم جمعیتی پیشی گرفته است.

۲۰۹۳/‏۳۰۷۲

نظر شما