شناسهٔ خبر: 34171044 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

نکات مهم درباره انتخاب رشته کارشناسی‌ارشد

داوطلبان باید با توجه به وضعیت علمی خود که پیشتر به‌صورت کارنامه و براساس نمره کل و رتبه آنان از سوی سازمان سنجش منتشر شده، نسبت به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند و هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 100 کدرشته / محل است که باید متناسب با کد مجموعه امتحانی تعیین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، انتخاب رشته داوطلبانی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کنند، از روز گذشته آغاز شده و تا ساعت 24 روز شنبه پنجم مردادماه ادامه دارد. این دسته از داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته‌های مدنظرشان اقدام کنند. داوطلبان باید پیش از انتخاب رشته دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته و ثبت‌نام دوره بدون آزمون (استعدادهای درخشان) و کارشناسی‌ارشد ناپیوسته سال 1398 را به دقت مورد بررسی قرار دهند که در ذیل برخی از نکات مهم این دفترچه آورده شده است.

 نکاتی که در انتخاب رشته باید رعایت شود

داوطلبان باید با توجه به وضعیت علمی خود که پیشتر به‌صورت کارنامه و براساس نمره کل و رتبه آنان از سوی سازمان سنجش منتشر شده، نسبت به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند و هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 100 کدرشته / محل است که باید متناسب با کد مجموعه امتحانی تعیین شود. داوطلبان باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند که تنها امکان انتخاب رشته/گرایش‌هایی را دارند که مطابق کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در کد ضریب متناظر با آن (از کد رشته امتحانی اول یا دوم) مجاز شده باشند. نکته قابل‌توجه این است که عدم مراجعه به سامانه به‌منظور انتخاب رشته در دانشگاه آزاد اسلامی در موعد مقرر و مطابق اطلاعیه‌های صادره به منزله انصراف از پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی بوده و پس از انقضای مهلت مقرر امکان انتخاب رشته تحت هیچ شرایطی وجود نخواهد داشت.

 استعدادهای درخشان بخوانند

کلیه حائزان شرایط درخواست‌کننده دوره کارشناسی‌ارشد شامل استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز براساس حداقل معدل 16 برای رشته‌های غیر علوم انسانی و 17 برای رشته‌های علوم انسانی براساس امتیازات حاصل از معدل و سایر شاخص‌های مرتبط ارزیابی و براساس ظرفیت10 درصدی برای هر یک از رشته/محل‌های انتخابی گزینش علمی خواهند شد و پذیرش دانش‌آموختگان واجد شرایط در هر سال تحصیلی تنها برای یک بار و فقط در همان سال در رشته هم‌نام و متجانس امکان‌پذیر است. 

داوطلبان باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند که امکان تغییر رشته/ گرایش در مقطع کارشناسی‌ارشد ناپیوسته به هیچ وجه وجود ندارد و متقاضیان شرکت در دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته، باید رشته‌ای متجانس و همنام با رشته فارغ‌التحصیلی دوره کارشناسی خود را در مجموعه انتخاب کرده و در زمان ثبت‌نام از مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شده باشند. همچنین داوطلبان باید این مساله را مدنظر قرار دهند که اولویت پذیرش فرد در مرحله اول در محل دانشگاهی فراغت از تحصیل است، از این رو اگر به هر دلیلی (محدودیت ظرفیت پذیرش یا عدم دایر بودن رشته مورد تقاضا در محل دانشگاهی از فراغت از تحصیل) امکان‌پذیرش فرد در واحد محل تحصیل در دوره کارشناسی (پیوسته یا ناپیوسته) وجود نداشته باشد، اولویت‌های صدگانه وی ملاک بررسی قرار خواهد گرفت.

 تسهیلات ویژه برای فارغ‌التحصیلان رتبه اول مقطع کارشناسی

واجدان شرایط برخورداری از امتیاز ممتازین براساس ظرفیت محاسبه‌شده (10 درصد ظرفیت هر رشته / شهر) و حدنصاب قبولی (90 درصد نمره آخرین فرد قبولی عادی آن رشته / شهر) بررسی و نتایج آنها اعلام خواهد شد؛ از این رو نیازی نیست داوطلبان مدرکی را ارسال کرده یا مراجعه حضوری به واحد دانشگاهی داشته باشند و در مقابل نیز واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید حداکثر تا 15 مردادماه فرم‌های متقاضیان واجد شرایط را به مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه ارسال کنند.

 شرایط استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران

1- 25درصد ظرفیت هر کد رشته / محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان 25درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و 2- پنج درصد ظرفیت هر کد رشته / محل نیز به جانبازان زیر 25درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبان در جبهه اختصاص دارد. همچنین طبق تبصره بند «الف» ماده 90 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی در صورتی که سهمیه 25درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی‌مانده آن، ابتدا به مشمولان سهمیه پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر بازهم این ظرفیت خالی بماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد می‌رسد.  البته براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت 25 درصدی یا پنج درصدی) 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کدرشته / محل و حدنصاب نمره رزمندگان 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کدرشته / محل است. داوطلبان به این مساله توجه داشته باشند که آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه رزمندگان و ایثارگران یک بار در دوره روزانه آزمون کارشناسی‌ارشد ناپیوسته پذیرفته شده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران و رزمندگان در آزمون‌های سال‌های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.

 شهریه در مقطع کارشناسی‌ارشد

شهریه پذیرفته‌شدگان واحد امارات متحده عربی حدود سه برابر شهریه واحدهای داخل کشور و شهریه پذیرفته‌شدگان دارای ویزای اقامت امارات متحده عربی به‌صورت ارزی و براساس قوانین و مقررات واحد دریافت خواهد شد؛ همچنین شهریه پذیرفته‌شدگان واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی براساس شهریه مصوب سالانه این محل‌های دانشگاهی تعیین‌ شده و تا دو برابر شهریه واحدهای داخلی خواهد بود. با این حال شهریه دانشجویان ورودی سال 98 واحد بین‌المللی کیش به میزان 1.25 شهریه دانشجویان واحدهای داخلی (غیربین‌الملل) است.

  از الان در جریان نقل و انتقالات باشید

 براساس آنچه در دفترچه راهنما آمده، با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی انتقال و میهمانی دانشجویان مطابق آیین‌نامه نقل‌وانتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و هرگونه انتقال و میهمانی از واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی و برون‌مرزی به دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع خواهد بود و نقل و انتقال آن دسته از دانشجویانی که به صورت بدون آزمون در دانشگاه پذیرفته شده باشند نیز ممنوع است. دانشجویانی که پس از پذیرش در دانشگاه و ثبت‌نام و اخذ واحد به هر دلیلی تقاضای انصراف از تحصیل داشته باشند، طبق ضوابط و مقررات دانشگاه مشمول پرداخت هزینه انصراف می‌شوند، اما دانشجویان شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون در همان واحد یا واحد دیگر پذیرفته شوند، از پرداخت هزینه انصراف معاف هستند.

نظر شما